نسخه چاپی

كشاورزان مصرف آب چاه‌ها را مدیریت كنند

مدیركل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به برخی گلایه‌های كشاورزان از خاموشی كنتورهای هوشمند چاه‌های آب تأكید كرد: هم‌اكنون كشاورزان ساعت كاركرد كنتورها را قبول ندارند. عمده اختلاف ما با سازمان جهاد كشاورزی این است كه ساعت كاركرد طی سالیان مختلف توسط كشاورزان رعایت نشده و بهره‌برداری به شكل عرفی صورت می‌گرفت. همین مساله امروز محل اعتراض شده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، جعفری صبح امروز در نخستین جلسه از شورای عالی کشاورزی استان در استانداری خراسان‌رضوی با اشاره به برگزاری نخستین جلسه از شورای عالی کشاورزی استان اظهار کرد: این شورا می‌تواند نقش کلیدی و مفیدی داشته باشد، اگر شورای هماهنگی کشاورزی مشابه وزارت کشاورزی در استان‌ها نیز فعال شود، می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی ادامه داد: ابزار اندازه‌گیری آب براساس ماده 12 قانون توزیع عادلانه آب الزام وزارت نیرو به اندازه‌گیری آب با نصب کنتور است. در قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه نیز این مسأله بر عهده وزارت نیرو گذاشته شده است.

جعفری با اشاره به شمار کنتورهای هوشمند آب استان خاطرنشان کرد: در سال 90، 1309 کنتور در قالب طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی به صورت آزمایشی در مشهد و مه‌ولات نصب شد. از سال 91 براساس قانون 9388 چاه در استان به کنتور هوشمند مجهز شد و امروز 97 درصد چاه‌ها از کنتور هوشمند برخوردار است.

مدیرکل آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: هم‌اکنون امکان نظارت بر بهره‌برداری از چاه‌ها با نصب این کنتورها در اتاق مانیتورینگ ما فراهم شده است. در این سیستم مانیتورینگ تحلیل حجمی آب و کنترل اضافه‌برداشت‌ها هم‌چنین اصلاح فرهنگ بهره‌برداری مورد توجه قرار گرفته است.

وی در خصوص برخی گلایه‌های کشاورزان از خاموشی کنتورها گفت: ما با حضور کشاورزان این مسایل را صورت جلسه کرده و حجم دبی لحظه‌ای هم‌چنین حجم آب مصرفی را برای‌شان مشخص کرده‌ایم. تا پایان امسال در 9388 حلقه چاه کنتور نصب می‌شود که از این تعداد حدود 674 حلقه چاه کالیبره شده و سایر چاه‌ها نیز کارت شارژ دریافت کرده‌اند.

مدیرکل آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی با اشاره به مبنای عمل بین وزارت جهاد کشاورزی و نیرو برای میزان بهره‌برداری آب از چاه‌های کشاورزی خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی در این خصوص توافق کرده‌اند که مبنای عمل برای بهره‌برداری از آب چاه‌ها کنتورها خواهد بود.

وی با بیان این‌که ما آمادگی ایجاد دسترسی سازمان جهاد کشاورزی به سامانه مانیتورینگ کنتورهای چاه‌های آب را داریم، گفت: پیش از این بین اداره‌کل آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان صورت جلسه‌ای امضا شد و کاهش برداشت 700 میلیون مترمکعبی از چاه‌ها مورد تأکید قرار گرفت.

مدیرکل آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی تصریح کرد: ما هیچ‌گاه به کشاورزان دیکته نمی‌کنیم که کنتورها را خاموش کنند بلکه تنها خواسته مدیریت حجم آب مصرفی است. این مسأله‌ای است که باید کشاورز مشخص کند. هم‌اکنون منابع آبی ما محدود است و در شورای برنامه‌ریزی استان برای همه دشت‌های خراسان‌رضوی برنامه‌ای مورد تصویب قرار گرفت که براساس آن تا سال 1420 میزان برداشت از هر کدام از دشت‌های استان مشخص شود.

وی افزود: به غیر از دشت‌های مشهد و نیشابور که آمار آن کمی متفاوت است، 98 درصد مصرف آب در سایر دشت‌های استان 98 در بخش کشاورزی است.

در ادامه این نشست «محمد مقدوری»، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌رضوی، با بیان این‌که برخی تخلفات در حوزه اضافه برداشت مصرف آب ناشی از ادامه و استمرار عادت پیشین کشاورزان در بهره‌برداری از آب بوده است، افزود: از سال 90 به بعد مجازات‌ اضافه برداشت آب اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: چون رقم این مجازات‌ سنگین است، شرکت آب منطقه‌ای حتماً باید توجه لازم را در این زمینه اعمال کند چون اگر احساس اعمال فشار از سوی کشاورزان صورت گیرد، بازتاب اجتماعی آن وسیع خواهد بود و از همین‌رو مسأله مجازات اضافه‌برداشت را باید مدیریت کرد.

تنها بخش کشاورزی ما در مسیر پایداری محیط زیست حرکت می‌کند

در ادامه «ناصر شاهنوشی»، رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی، با بیان این‌که اگر بخش کشاورزی تعطیل شود، باید 60 میلیارد دلار واردات داشته باشیم، گفت: حداکثر مصرف آب در بخش کشاورزی 70 درصد است و رقم مصرف 90 درصدی صحیح نیست.

وی ادامه داد: باید توجه داشت سطح زیرکشت استان 15 درصد کاهش داشته اما بهره‌وری 60 درصد افزایش داشته است. هم‌چنین باید به این نکته توجه داشت که ارزش یک متر مکعب آب در بخش کشاورزی با بخش صنعت متفاوت است. در سال 95 کمترین میزان تسهیلات به کشاورزی اعطا شد اما باید سایر بخش‌ها مانند خدمات و صنعت را نیز را مورد توجه قرار داد.

شاهنوشی افزود: باید بیشترین تسهیلات با کمترین بهره‌ها به کشاورزان اعطا شود. این آمادگی در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی وجود دارد که در صورت تمایل در حوزه‌های مختلف کشاورزی کمک شود تا افزایش بهره‌وری آب را شاهد باشیم.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بخش خدمات و صنعت ما در تضاد با پایداری محیط‌زیست حرکت می‌کنند در حالی که بخش کشاورزی ما از جمله نوع سنتی آن، در راستای پایداری محیط‌زیست حرکت می‌کند.

براساس مصوبه این جلسه که به دستور استاندار خراسان‌رضوی صورت گرفت، مقرر شد دشت‌های خراسان‌رضوی از نظر میزان مصرف آب و ظرفیت آبی مورد بررسی قرار گیرد.

۱۳۹۵/۶/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...