نسخه چاپی

درگیری‌های جدید در منطقه هلال نفتی لیبی

یك منبع نظامی لیبیایی اعلام كرد، به دنبال حمله نیروهای گارد حراستی دولت توافق ملی لیبی به منطقه هلال نفتی درگیری‌هایی میان نیروهای وابسته به حفتر و نیروهای گارد حراستی تاسیسات دولت توافق ملی لیبی در این منطقه شكل گرفت. از سوی دیگر دبیركل اتحادیه عرب از تلاش خود برای بازگرداندن طرف‌های لیبیایی به میز مذاكرات خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمد ابسیط، یک ستوان در نیروهای دولت در سایه لیبی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد:‌ به دنبال حمله نیروهای دستگاه گارد حراستی تاسیسات نفتی به منطقه هلال نفتی واقع در شرق لیبی صبح امروز (یکشنبه) درگیری‌های جدیدی در شهر راس لانوف میان نیروهای دولت در سایه به رهبری خلیفه حفتر و دستگاه گارد حراستی تاسیسات نفتی وابسته به دولت توافق ملی شکل گرفت.

رسانه‌ها به نقل از مصطفی ابوالعین، یکی از مقامات گارد تاسیسات نفتی گزارش دادند که درگیری‌ها در اکثر مناطق جریان داشته به طوریکه نیروهای گارد تاسیسات توانستند بر مجتمعات راس لانوف و ورودی بندر السدره تسلط یابند.

وی افزود:‌ این حمله را گارد تاسیسات به منظور بازپس گیری منطقه هلال نفتی از چند محور از جنوب و از غرب ترتیب داد و نیروهای حامی حفتر با جنگنده‌هایشان محل استقرار گارد تاسیسات را هدف قرار داده اما بعد عقب نشینی کردند.

این منبع افزود: گارد تاسیسات قصد دارد منطقه هلال نفتی را به طور کامل پس بگیرد و اسم این عملیات را "اوهام از بین رفته" گذاشته است.

شبکه اسکای نیوز عربی به نقل از منابع در خصوص این درگیری‌ها گزارش داده است که برخی افراد مسلح شبه نظامیان الجضران و شبه نظامیان "‌گردان‌های دفاع از بنغازی" وابسته به القاعده تحت رهبری زیاد بلعم به منطقه مسکونی در راس لانوف بازگشته و با نیروهای حفتر درگیر شدند.

از سوی دیگر، روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نوشت، احمد ابو الغیط، دبیرکل اتحادیه عرب پس از بازگشت از نیویورک و رایزنی با وزرای خارجه اتحادیه در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل، فرستاده خود به لیبی را معرفی خواهد کرد.

ابوالغیط در دیدار با مارتین کوبلر، فرستاده سازمان ملل به لیبی اعلام کرد که در حال تلاش برای بازگرداندن دوباره طرف‌های لیبیایی به میز مذاکرات و عمل به توافقنامه جامع صلح است.

کوبلر نیز گفت: در دیدار با ابوالغیط راه‌های حل بحران لیبی از طریق ایجاد اتحاد میان گروه‌های لیبیایی را بررسی کردیم.

وی در ادامه بر لزوم دستیابی به توافقنامه جامع صلح با مشارکت کشورهای همسایه لیبی (مصر،‌تونس، الجزایر و ایتالیا) تاکید کرد و گفت:‌ ضروری است جامعه جهانی به ویژه کشورهایی که ذکر شد نقش فعالی در حل بحران لیبی داشته باشند.

فرستاده سازمان ملل به لیبی افزود:‌ هدفم از سفر به قاهره دیدار با دبیرکل اتحادیه عرب،‌ فائز السراج،‌ رئیس شورای ریاستی لیبی و نیز عقیله صالح، رئیس پارلمان این کشور و تشویق آنها به بازگشت به میز مذاکرات بود.

کوبلر با استقبال از تصمیم صالح و خلیفه حفتر، فرمانده کل ارتش لیبی برای عقب‌نشینی از تاسیسات نفتی و تحویل آنها به گارد حراستی تاسیسات، تاکید کرد که ثروت‌های لیبی متعلق به همه گروه‌ها است و درآمدهای نفتی باید به موسسه‌های نفتی و بانک مرکزی لیبی بازگردد.

محمود عفیفی،‌ سخنگوی ابوالغیط نیز اظهار داشت: دبیرکل اتحادیه عرب در دیدارش با کوبلر نتایج تماس‌ها و رایزنی‌های اخیرش با طرف‌های لیبیایی و بین‌المللی در خصوص اجرای توافقامه صخیرات و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت را تصریح و در خصوص حمایت اتحادیه عرب از فعالیت‌هایش ابراز امیدواری کرد.

عفیفی افزود:‌ ابوالغیط در دیدار با کوبلر تاکید کرد که در مرحله آتی بحران لیبی به عنوان مهمترین مساله کشورهای عربی شاهد نقش مستقیم و فعال اتحادیه عرب خواهیم بود.

برخی منابع لیبیایی در قاهره که در جریان دیدارهای گروه‌های لیبیایی در این شهر هستند، اظهار داشتند ارتش ملی لیبی احتمالا پس از برقراری امنیت در بنادر صادرات در منطقه الهلال و بیرون راندن شبه نظامیان از آنجا، در مرحله آتی حمایت از چاه‌های نفتی جنوب را بر عهده خواهد داشت.

قاهره طی دو روز گذشته شاهد دیدارهای متعدد گروه‌های لیبیایی بوده است.

به گفته این منابع، در دیدارهایی که در قاهره صورت گرفت، مساله هرگونه دخالت خارجی در لیبی فیصله یافت، در واقع کوبلر قصد داشت پس از اینکه ارتش شبه نظامیان ابراهیم الجضران را از بنادر صادرات نفت در راس لانوف، السدره و زویتینة بیرون راند، در راستای ورود نیروهای خارجی به لیبی تلاش کند.

مصطفی صنع الله، رئیس شرکت ملی نفت به هرگونه اختلاف نظر در خصوص صادرات نفت پایان داد و از آغاز صادرات نفت با توافق پارلمان و شورای ریاستی خبر داد.

۱۳۹۵/۶/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...