نسخه چاپی

چگونه دشمنان را با سینما شكست دادیم؟

علیرضا شجاع‌نوری از مدیران سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور در برنامه «دورهمی» از سال‌هایی گفت كه جشنواره‌های جهانی نامه‌های مسوولان ایرانی را بی پاسخ می‌گذاشتند.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، شامگاه دوشنبه، ۲۹ شهریور، برنامه «دورهمی» با موضوع بهداشت میزبان علیرضا شجاع‌نوری، بازیگر و تهیه‌کننده سینما بود.

شجاع‌نوری ۶۱ ساله در پاسخ مهران مدیری در خصوص راز جوان ماندنش، گفت: «راز جوانی من این است که از عقلم کمتر و از دلم بیشتر استفاده می‌کنم.»

او که در سال ۹۲ با حکم حجت‌الله ایوبی، به سمت مشاور امور بین‌الملل سازمان سینمایی منصوب شده است، در مورد مسیری که برای رسیدن به این نقطه از زندگی و اشتغال در عرصه هنر طی کرده است، افزود: «زمانی که در رشته زیست‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شدم، از شیراز به تهران آمدم. پیش از آن دوست داشتم خلبان شوم اما دیر اقدام کرده بودم و در محدوده سنی تعیین شده قرار نداشتم. تصمیم گرفتم برای صغر سن اقدام کنم اما فهمیدم این کار یک سال زمان می‌برد و با این حساب با صغر سن به همان نقطه‌ای برمی‌گشتم که در آن بودم.»

این بازیگر که دارنده مدرک ادبیات ایتالیایی از دانشگاه تهران هم هست، در مورد چگونگی ورود به بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی افزود: «در خرداد ۱۳۶۲، پس از روی کار آمدن فخرالدین انوار به عنوان معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بلافاصله یک گروه مشاور متشکل از سیدمحمد بهشتی، محمد مهدی دادگو، محمد آقاجانی و کسان دیگری که ممکن است اسم‌شان اکنون در خاطرم نباشد، تشکیل شد. من نیز یکی از اعضای این گروه بودم. از سوی دیگر در سال ۱۳۵۶ باشگاه فارابی با هدف گسترش فرهنگ سینمایی تأسیس شده بود و اساسنامه مدونی هم داشت و تنها عنوان باشگاه به بنیاد تغییر داده شد و پس از انجام مراحل قانونی، مسئولیت‌ها تقسیم شد و من در بخش بین‌الملل این بنیاد شروع به کار کردم.»

بازیگر فیلم سینمایی «محمد رسول الله» با ذکر خاطره‌ای از آن دوران ادامه داد: «به خاطر دارم که اولین بار ۶۰۰ نامه برای جشنواره‌های مختلف سینمایی در همه نقاط دنیا نوشتیم. آن زمان همه این کارها از طریق تلکس و نامه‌نگاری کتبی انجام می‌شد. از هیچ کدام از جشنواره‌ها جوابی نیامد. تا این که جشنواره‌ای در بلژیک جوابمان را داد و در نامه‌ای نوشت این دوره از جشنواره‌شان تمام شده است اما در دوره بعدی با ما همکاری خواهند کرد و ما متوجه شدیم مسیرمان درست است و باید همین راه را ادامه بدهیم.»

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «فرش باد» ادامه داد: «ما آرام آرام در مسیری حرکت کردیم که نه تنها توانستیم شرایط ورود فیلم‌های خارجی را به ایران فراهم کنیم که توانستیم تولیدات خودمان را هم در جشنواره‌های خارجی عرضه نماییم. آن زمان تصویر خوبی از ایران در ذهن جهانیان وجود نداشت و حضور در جشنواره‌های خارجی یکی از راه‌های اصلاح این تصویر بود. آن سال‌ها هر کس در عرصه خود می‌جنگید و ما هم در عرصه سینما، عراق را شکست دادیم.»

علیرضا شجاع‌نوری، در پایان، در مورد آن‌چه به موزه برنامه «دورهمی» اهدا می‌کند گفت: «تا آخرین لحظه نتوانستم تصمیم بگیرم با خود چه بیاورم اما حتما یا یک عکس قدیمی یا فیلمنامه دست‌نویس برای‌تان خواهم آورد.»

۱۳۹۵/۶/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...