نسخه چاپی

ركوردشكنی در اجلاس تهران

عکس خبري -رکوردشکني در اجلاس تهران

نماینده كشورمان در سازمان ملل متحد در گفتگو با قدس آنلاین سطح حضور كشورها در شانزذهمین اجلاس 'نم' بی سابقه توصیف كرده و حضور 80 هیات در بالاترین سطوح سیاسی را موفقیتی كامل برای جمهوری اسلامی ایران خواند.

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین مستقر در ستاد خبری اجلاس "نم" محمد خزایی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره مقایسه سطح هیات های شرکت کننده در اجلاس تهران با ادوار گذشته و تاثیر آن در موفقیت این اجلاس اظهارداشت: همانطور که اعلام شده از 120 کشور حاضر در اجلاس بیش از 50 کشور در سطح روسا و مقام های اول کشور و 30 کشور دیگر نیز در سطح وزرای امور خارجه در اجلاس تهران شرکت خواهند کرد که حضور بسیار خوب و موفقیت آمیزی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این آمار بعنوان یک رکورد قابل ثبت است تصریح کرد: اگر به سابقه اجلاس های "نم" نگاه کنیم بطور معمول و نرمال حضور سران و وزرا در گذشته به مراتب کمتر از این دوره بوده و معمولا بین 25 تا 35 هیات در سطوح عالی شرکت داشته اند.

خزایی تصریح کرد: به هر حال حضور ایران و قرار گرفتنش در راس جنبش غیر متعهد ها موضوعی است که برخی از کشورها ار آن ناراحت هستند.

خزایی موفقیت جمهوری اسلامی ایران در برگزاری این اجلاس و ریاست سه ساله بر "نم" را موفقیت همه اعضای جنبش غیر متعهد ها خواند و گفت: سند این اجلاس و مسایلی که در دستور کار می آید از چند ماه گذشته و بر اساس مباحثی که در شرم الشیخ مطرح و بحث شده بود و در نیویورک بین مسئولان نمایندگی ها و کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته است، تدوین خواهد شد و کلیه مباحث سند نهایی در اجلاس کارشناسان و وزرای خارجه بررسی و به اجلاس سران ارایه خواهد شد.

خزایی درباره تاثیر توسعه همکاریهای اقتصادی اعضای نم در تقویت همگرایی و نزدیکی آنها نیز با تاکید بر اینکه این تاثیر یک امر اثبات شده و قطعی است گفت: کشورهایی که دارای شکوفایی و رشد اقتصادی هستند طبعا می توانند در حوزه سیاسی هم تاثیر گذار بوده و موثر تر عمل کنند.

وی افزود: بطور طبیعی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در این حوزه می توانند با همکاری موثر تر عمل کنند، اما بی شک اجلاس غیر متعهد ها و جنبش آنها اقتصادی نیست.

وی درباره چشم انداز تحقق شعار اجلاس تهران "صلح پایدار در سایه مدیریت مشترک جهانی" هم تاکید کرد: نفس هماهنگ کردن 120 کشور در دنیا با عنوان غیر متعهد ها بویژه در حوزه مسایل مهم سیاسی بین المللی و منطقه ای نتیجه اش صلح و ثبات و پایدار برای دنیا و منطقه خواهد بود.البته این امر بستگی به آن دارد که اعضای دیگر هم به اصول و مبانی این گروه پایبندی نشان دهند.

خزایی گفت: تا کنون نشان داده شده غیر متعهد ها در بسیاری مسایل موفق و در کنار هم بوده اند و به اصولشان پایبند مانده اند و من تردیدی ندارم که در سه سال آتی هم که ریاست "نم" با ایران است بر مبنای همان اصول حرکت خواهند کرد و ما نیز به این مسیر کمک خواهیم کرد.

وی افزود: البته وضعیت دنیای امروز بسیار پیچیده است که گاهی اختلاف سلیقه ها و نظرها در برخی مسایل را بوجود می آورد ولی با آنچه که من از نزدیک در مقر غیر متعهد ها دیده ام و سراغ دارم پیش بینی می کنم به یاری خداوند و با ایجاد هماهنگی بیشتر بین اعضا بر برخی از مشکلات اساسی که تا کنون وجود داشته است در این دوره فایق بیاییم.

۱۳۹۱/۶/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...