نسخه چاپی

چند درصد جمعیت كشور باسواد هستند؟

معاون وزیر آموزش‌و پرورش گفت: در سرشماری سال 1390 بیش از 93درصد از جمعیت 65 میلیونی كشور باسواد هستند و در رنكینگ كشورهای موفق، ایران از كشورهای پیشرو شناخته می‌شود.

به گزارش فارس ، علی باقرزاده صبح امروز در نشست خبری سواد‌آموزی که در مرکز آموزشی شهید سعیدی برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های اجرایی و عملیاتی سازمان نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: هیچ کشوری بدون طی کردن مسیر آموزشی و کیفیت آن پیشرفت نمی‌کند و قابلیت دسترسی به توانایی افراد از مسیر آموزش و تحصیل به دست می‌آید.

وی ادامه داد: در نظام آموزشی دو شاخص مهم وجود دارد که یکی دسترسی به سیستم آموزشی برای به کارگیری تمام توانایی افراد و دیگری کیفیت آموزشی و درونی کردن مطالب برای کودکان و انتقال آن به نسل آینده است.

معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش با اشاره به شاخص دسترسی به سیستم آموزشی و نرخ جذب کودکان 6 تا 10 سال، گفت: میزان شاخص ورود کودکان 6 ساله به مدرسه بسیار حائز اهمیت است و از شاخص‌های جهانی است و کشورها در رنکینگ پوشش تحصیلی با این شاخص درجه‌بندی می‌شوند.

باقرزاده با اشاره به اینکه اگر کشوری بتواند تمام کودکان لازم تعلیم خود را زیرپوشش ببرد مشکل بی‌سوادی را در جامعه خود از بین برده است، افزود: در اغلب کشورهای منطقه که پوشش تحصیلی دارند، بیشتر افراد جامعه از حداقل سواد تحصیلی برخوردارند.

وی با اشاره به اینکه کمتر از 50 درصد از افراد جامعه برخی کشورهای آسیای میانه مانند هندوستان پاکستان و هند را افراد باسواد تشکیل می‌دهند، بیان کرد: در چنین کشورهایی طبیعتاً 50 درصد مردم بی‌سواد مطلق محسوب می‌شوند در این شرایط تشکل‌های مختلف و مجامع بین‌الملل ورود پیدا می‌کنند تا نظام آموزش‌ رسمی را به شکل نظام سوادآموزی در این کشورها به وجود می‌آورند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به اینکه نظام آموزشی نهضت سوادآموزی را باید از نظام آموزشی بزرگسالان جدا دانست، خاطرنشان کرد: در سال پیروزی انقلاب اسلامی 30 درصد از کودکان 6 تا 10 سال اشتیاق تحصیل در مدرسه را نداشتند و حداکثر پوشش تحصیلی در سال 1357 در حدود 71 درصد بود.

وی افزود: در همان سال تقریباً 29 درصد از کودکان امکان ثبت‌نام در مدرسه را نداشتند که به جمعیت بی‌سواد کشور پیوستند.

باقرزاده با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب که تاکید کردند تمام افراد باید حداقل سواد خواندن و نوشتن را داشته باشند، تصریح کرد: تلاش جمهوری اسلامی ایران سبب بهبود وضعیت آموزشی کشور شد و در سرشماری سال 90 بیش از 86 درصد از افراد بالای 6 سال باسواد کامل هستند و در گروه سنی 10 تا 49 سال که افراد فعال جامعه را تشکیل می‌دهند بالغ بر 93 درصد باسواد هستند.

معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: این پیشرفت بسیار بزرگی است که توانستیم درصد باسوادان کشور را از 50 درصد به 93.2 افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون سرشماری مبنا اعلام بی‌سوادی و باسوادی افراد اظهارات خود فرد است، ادامه داد: در سال 85 در گروه سنی 10 تا 49 سال 4 میلیون و 150 نفر بی‌سواد داشتیم و سازمان نهضت سوادآموزی از سال 85 تا سال 89 به بیش از یک میلیون و 900 هزار نفر آموزش خواندن و نوشتن را تا دوره تکمیلی داده است.

معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش افزود: بر اساس سرشماری سال 90، نزدیک به 3 میلیون و 864 هزار نفر خود را بی‌سواد اعلام کردند که این با آمار آموزش دیده‌ها مطابقت ندارد.

۱۳۹۱/۶/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...