نسخه چاپی

احمد توكلی در گفتگو با نما:

مناطق آزاد "مركز واردات" است نه صادرات/ چرخ مناطق آزاد تجاری ضد اقتصاد مقاومتی می‌چرخد

عکس خبري -مناطق آزاد "مرکز واردات" است نه صادرات/ چرخ مناطق آزاد تجاري ضد اقتصاد مقاومتي مي‌چرخد

كاركرد امروزی مناطق آزاد تجاری با واردات بی رویه انواع كالاها ضد تولید و ضد اقتصاد مقاومتی است و به عبارتی این مناطق همان بلائی را بر سر اقتصاد كشور می آورند كه قاچاق كالا می آورد.

طی سالیان گذشته کارشناسان اقتصادی به طور مستمر هشدارداده اند ‌که مناطق آزاد تجاری به مرکز قانونی شدن قاچاق کالا تبدیل شده‌اند و در مقابل تعداد اندکی شغل به قیمت نابودی تولید داخلی و پایین آمدن بهره‌وری ایجاد شده اند. در همین رابطه با احمد توکلی درباره نقش و جایگاه مناطق آزاد تجاری در اقتصاد کشور گفت و گو کردیم.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: قرار بود مناطق آزاد تجاری سکوی پرتابی باشد برای اقتصاد کشور، به عبارتی مبنا این بود که ظرفیت های اقتصادی کشور با سرمایه گذاری خارجی ها در این مناطق بارور بشود و سپس تولیدات این مناطق صادر شده و به تبع آن اقتصاد کشور شاهد پیشرفت و شکوفائی باشد.
نماینده مردم تهران دردوره نهم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مناطق آزاد با این دید ایجاد شد اما در عمل به دروازه واردات بی حد و حصر کالای خارجی تبدیل شدند که روز به روز اقتصاد کشور را ضعیف تر می کنند.
وی در پاسخ به سئوالی در زمینه جایگاه مناطق آزاد در افزایش قاچاق کالا به داخل کشور گفت: نیاز نیست که بگویم این مناطق باعث افزایش قاچاق کالا شده است، که این هم هست ، چرا که واردات آسانتر کالا در این مناطق عاملی برای قاچاق راحت تراست، اما آنچه به طور واضح می توان گفت این می باشد که کارکرد امروزی مناطق آزاد تجاری با واردات بی رویه انواع کالاها ضد تولید و ضد اقتصاد مقاومتی است و به عبارتی این مناطق همان بلائی را بر سر اقتصاد کشور می آورند که قاچاق کالا می آورد.
توکلی به اهداف تشکیل مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: این مناطق تشکیل شدند تا ظرفیت های داخلی اعم از نیروی انسانی و مواد اولیه و ...، بهتر و آسانتر با سرمایه خارجی ترکیب شوند تا در نهایت به اقتصاد کشور کمک شود اما وقتی می بینیم که در چهار ساله اول برنامه چهارم میزان واردات در این مناطق هشتاد و شش درصد بود و صادرات چهارده درصد، آنوقت می فهمیم که این مناطق کلا ً ضد اهداف تشکیل خود عمل می کنند.
وی در پاسخ به این سئوال که چرا دولت درصدد افزایش مناطق آزاد تجاری است، گفت: این عمل دولت خلاف عقل و منطق است چرا که وقتی تا به حال این مناطق به تحقق اهداف اولیه ایجاد خود کمکی نکرده اند، چه دلیلی دارد که باز عده ایی به دنبال گسترش آن هستند، البته به نظر من منفعت عده ایی خاص در پس این درخواست ها و اصرارها ست و گرنه هیچ عقل سلیمی یک اشتباه را دو بارتکرار نمی کند.
توکلی در تشریح برخی از این منفعت ها عنوان کرد: نمونه دم دستی آن استفاده برخی از رانت های اطلاعاتی است که مثلا ً در فلان نقطه قرار است منطقه آزاد ایجاد شود، اینها هجوم می آورند زمین های منطقه را ارزان می خرند و سپس با چند برابر قیمت می فروشند.
این کارشناس اقتصادی با انتقاد از دولت گفت: برای تشکیل مناطق آزاد باید زیرساختهایی فراهم شود که متاسفانه در نفاطی که دولت برای تشکیل من مناطق آزاد اصرار دارد هیچگونه زیر ساختی مشاهده نمی شود که این خود به زیاندهی آنها بر اقتصاد کشور بیش از گذشته تاثیر می گذارد.

۱۳۹۵/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...