نسخه چاپی

احتمال بازگشایی سفارت مصر در تهران

نویسنده و پژوهشگر سرشناس عرب، بازگشایی سفارت مصر در تهران در جریان سفر رییس‌جمهوری این كشور برای شركت در اجلاس كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها را بعید نداست و تأكید كرد، آمریكا و رژیم صهیونیستی سفر محمد مرسی به تهران را با نگرانی زیر نظر گرفته‌اند.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" در مطلبی در روزنامه "القدس العربی" با اشاره به سفر "محمد مرسي" به چين و پس از آن به تهران تأکید کرد: سفر مرسی به ايران حامل این پيام به آمريكا و رژیم اسرائيل است که مصر در حال خروج از یوغ وابستگي به آمريكا و رژیم صهیونیستی است و با کنار گذاشتن تعارف‌ها با برخي كشورهاي حاشيه خليج فارس به ویژه عربستان که مخالف نزديكي روابط مصر و ايران هستند؛ به دنبال گسترش روابط با کشورهای منطقه خلیج فارس است.

عطوان تأکید کرد: عربستان كه ايران و برنامه هسته‌يي این کشور را بزرگترين تهديد براي خود معرفی کرده و آمريكا را به نابود كردن تأسيسات هسته‌يي ايران تحريك مي‌كند، با تهران در ارتباط است؛ بنابر این چرا مصر بايد از برقراري ارتباط با ايران اجتناب كند؟

سردبیر روزنامه القدس العربی در ادامه این مطلب خاطرنشان کرد: ديدار صميمانه محمد مرسي و محمود احمدي‌نژاد در حاشيه اجلاس فوق العاده مكه، بيانگر نزديكي ديدگاه هاي سياسي مصر و ايران است و كارشناسان سياسي معتقدند كه این ديدار صميمانه نشانه ازسرگيري روابط دوجانبه در آينده نزديك است .. در همین راستا مرسي طرح تشكيل " گروه تماس شامل ايران ، تركيه ، عربستان و مصر" را براي حل بحران سوريه پيشنهاد كرده است؛ طرحي كه مسئولان عربستانی و غربی را متعجب كرد، زیرا غرب مخالف هر گونه مشاركت ايران در حل بحران سوريه است.

عبدالباری عطوان ادامه داد: بعيد نيست محمد مرسي در سفر به تهران، ازسرگيري روابط ديپلماتيك ايران و مصر و بازگشایي سفارت مصر در ايران را رسماً اعلام كند . اين مساله به دو علت منطقي به نظر مي رسد؛ نخست اين كه بزرگترين سفارتخانه هاي مستقر در تهران، متعلق به كشورهاي حاشيه خليج فارس است، و بحرين نيز هفته قبل سفير خود را به تهران بازگرداند و دوم اين كه عاقلانه نیست که مصر بخواهد با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار كند و سفارتي در تل آويو باز كند و سفارتش در تهران بسته باشد .

عطوان تأکید کرد: مصر در حال تغيير است و در مسير درست حركت مي كند؛ این کشور به دنبال بازيابي عزت ، حاكميت و استقلال خود است و نمي خواهد به خواسته‌های آمريكا و رژیم اسرائيل تن دهد . بنابراین تصادفي نيست كه مقصد اولين سفر محمد مرسي به كشورهاي غيرعربي، چين و ايران باشد .

وی خاطرنشان کرد: رژیم اسرائيل از اين كه محمد مرسي مهمترين متحدان تل آويو در مصر را از رياست دستگاه هاي نظامي و امنيتي بركنار كرده نگران است و از تعامل مصر با كشورهایي كه در دوران حسني مبارك خط قرمز بودند، از ترس به خود مي لرزد . مصر از بند اسارت غرب رها شده است و عزت و آزادي خود را باز مي‌يابد و آمريكا و اسرائيل بايد با آغاز اجلاس تهران، زانوي غم بغل بگيرند .

۱۳۹۱/۶/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...