نسخه چاپی

اختصاصی نما

چه غوغایی در شمالغرب كشور برپا است؟

سومین رزمایش بزرگ بهداشت و درمان شهدای عرفه در منطقه ای بسیار وسیع توسط هفت بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی در منطقه شمالغرب به صورت شبانه روزی در حال اجراست. از منطقه چالدران تا پیرانشهر و مناطق محروم كرمانشاه و كردستان. پیش بینی می شود بیش از 50 هزار ویزیت و صدها جراحی رایگان انجام شود.

به گزارش نما ، وقتی شهید شوشتری در سال 1388 وارد منطقه جنوب شرق شد، ادعای رسانه های بیگانه روی این محور می چرخید که جمهوری اسلامی با گسیل سپاه به منطقه قصد دارد تا این نیروی نظامی را به سرکوب شدید مردم بومی گمارده و موقتاً امنیتی ساختگی به مرزهای شرقی اش ببخشد. راهکار سردار شوشتری در این زمینه اما کاملاً با یک رویکرد صرف نظامی تفاوت داشت. او علاوه بر حضور نظامی، بخشیدن اختیار و عنان امنیت بومی را به مردم منطقه دنبال کرد و با محرومیت زدایی و عمران مناطق محروم، جاده کشی و استفاده از مهندسی رزمی نیروی زمینی سپاه برای حل مشکلات مردم در مسایل عمرانی، بیشترین عضوگیری را در بسیج نیروهای بومی رقم زد. اما حتی این شهید سعید هم فکر نمی کرد این امکان خواهد بود تا به جای یک یا دو پزشک عمومی و ویزیت رایگان در حاشیه نشست سران طوایف بیمارستانهای مجهز نیروی زمینی در منطقه مستقر شده و به امداد محرومین بپردازند. اما این اتفاق افتاد و مرکز بهداری رزمی شمالشرق نیروی زمینی سپاه وارد منطقه کورین شده و سنت بیمارستانهای صحرایی پایه ریزی شد.بیمارستانهایی که حضورشان در نقاط پرخطر و مورد طمع ضد انقلاب همچون بندی محکم قلب مردم را به نظام پیوند می دهد.

aa600.jpg

از آن تاریخ تا کنون مناطق محروم جنوب شرق و شمالغرب کشور شاهد استقرار بیش از یکصد بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی بوده و روزانه بیش از هزار مراجعه را در کارنامه این بیمارستانها ثبت کرده اند.در طول این هشت سال که از آغاز این سنت گذشته شبهات بسیاری در خصوص لزوم این اقدامات مطرح شده که تجربه ی این سالها خود به آنها پاسخ داده. به عنوان مثال این سوال که چرا به جای ساخت بیمارستان ثابت هزینه برای بیمارستان سیار می شود؟
پاسخ این موضوع اسفندماه سال گذشته در منطقه محروم کنارکبه به عینه مشاهده شد. بیمارستان تخصصی کنارک به بهانه ی قطعی چند سیم و اتصالات تعطیل شده و پزشکی برای درمان مردم در آن حضور نداشت. در کمتر از نیم روز متخصصین بیمارستان شهید محلاتی تبریز اقدام به تعمیر اتاق عمل تخصصی چشم کرده و تا پایان ماموریت خود بیش از ده عمل آب سیاه را انجام داده و ده فرد نابینا را به دنیای رنگ ها و تصویر ها بازگرداند. این مورد و بسیاری مانند آن موکد این نکته است که هنوز پزشکان بومی تربیت نشده اند که بتوان از استقرار و بقای آنها در محل تولد خود اطمینان حاصل نمود. تا آن زمان بیمارستانهای سیار واجب عینی است.
اما این بیمارستان ها چه قابلیت هایی دارند که تا این حد حضورشان در این مناطق حیاتی است؟
بیمارستانهای سیاری که در این رزمایش ها حضور دارند از نیروهای تخصصی و فوق تخصصی و غالباً داوطلب و بسیجی بهره می برند. امکانات و زیر ساخت لازم را نیز بهداری نیروی زمینی سپاه تامین کرده و سامانه هایی که دارای تجهیزاتی نظیر اکو، آندوسکوپی، آزمایشگاه تخصصی، CT اسکن سیار، رادیولوژی دیجیتال، نوار قلب و مغز، چشم ra500.jpgپزشکی و اتاق های عمل عمومی، چشم، ارتوپدی و... است. این سامانه ها طبق عرف همه کشورهای پیش رفته باید در انبارها دپو می شد تا در روز واقعه مصرف شود اما الان تحت عنوان رزمایش های بهداشت و درمان خرج مردم مناطق محروم می شود.مردمی که اگر هزینه سفرشان به شهرهای مرکزی را هم تامین کنی بسیاری از آنها حاضر به درمان در شهرهای دیگر نیستند. این بیمارستانها وقتی در مناطق مرزی و نقاطی که اهل سنت حضور بیشتری دارند استقرار می یابند همدلی عجیبی میان شیعیان و اهل سنت به وقوع می پیونند به گونه ای که بارها در گزارش فرماندهان نظامی منطقه گاهی حضور یک هفته ای یک بیمارستان تخصصی که به غربالگری و پالایش بیماری های منطقه می انجامد تاثیری بر فضای امنیتی برجای می گذارد که یک تا دو سال تلاش مستمر اطلاعاتی نتیجه ای چون آن نخواهد گذاشت.
این روزها سومین رزمایش بزرگ بهداشت و درمان شهدای عرفه در منطقه ای بسیار وسیع توسط هفت بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی در منطقه شمالغرب به صورت شبانه روزی در حال اجراست. از منطقه چالدران تا پیرانشهر و مناطق محروم کرمانشاه و کردستان. پیش بینی می شود بیش از 50 هزار ویزیت و صدها جراحی رایگان انجام شود و تعداد قابل توجی از بیمارانی که نیاز به انتقال به بیمارستانهای مجهز تر را دارند توسط سیستم انتقال بالگردی منتقل شده و تا پایان دوره درمان پذیرایی شوند.

۱۳۹۵/۷/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...