نسخه چاپی

عباسی: مشكلی با بازرسی‌های آژانس نداریم

عکس خبري -عباسي: مشكلي با بازرسي‌هاي آژانس نداريم

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در مورد گزارش اخیر رویترز در ارتباط با تعداد سانتریفیوژهای ایران گفت: این مساله جدیدی نیست؛ چرا كه این اطلاعات قبلا در گزارش آژانس با اعلام آمار دقیق سانتریفیوژها بیان شده است.

به گزارش نما به نقل از ايسنا، عباسي در حاشيه مراسم تجديد بيعت اعضاي هيات دولت با آرمان‌هاي بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي در پاسخ به سوال ايسنا در رابطه با نشست اخير ايران و آژانس گفت: برنامه هسته‌يي ايران شفاف است و بازرسان آژانس دو ساعت قبل از بازرسي مي‌توانند به ما اطلاع بدهند و از فعاليت‌هاي ما بازديد كنند. هر موقع هم خواسته‌اند آمده‌اند و آمار توليد و تعداد سانتريفيوژها و مسائل مرتبط با آن در گزارش آژانس بيان شده و مشخص است.

وي در مورد اينكه آيا قرار است ايران سانتريفيوژهاي جديدي در سايت فرودو نصب كند، گفت: روال اين است كه در مورد آمارهاي جديد در اين ارتباط بايد به آژانس اطلاع داده شود، آژانس در مورد آن راستي‌آزمايي كند و در واقع آن را تاييد كند و ما ترجيح مي‌دهيم كه مطالب در اين ارتباط از طريق كانال بازرسان آژانس اطلاع داده شود.

رييس سازمان انرژي اتمي همچنين در مورد مذاكرات روز جمعه ايران و آژانس و نتايج آن گفت: مذاكرات ما با آژانس بر مبناي حقوق كشورمان و در چارچوب وظايف آژانس انجام مي‌شود و اين مذاكرات را ادامه مي‌دهيم. ما خواهان قطع مذاكرات نيستيم، استدلال‌هاي قوي داريم، افراد مذاكره‌كننده ما افرادي قوي و آگاه به مسائل تخصصي در اين زمينه هستند و از حقوق كشورمان دفاع مي‌كنند. در اين چارچوب تا زماني كه آژانس بخواهد ما مذاكره مي‌كنيم البته آنها نيز بايد استدلال كافي براي بازديد از مناطقي كه مي‌گويند داشته باشند يا درباره مطالبي كه مي‌گويند بايد ادله كافي بدهند تا ما قانع شويم.

عباسي همچنين در مورد گزارش فصلي آژانس كه به زودي منتشر خواهد شد،‌ گفت: همه مطالب را آقاي آمانو در گزارش سالانه خود بيان كردند و فكر نكنم چيز اضافي وجود داشته باشد. مطالب را در آن گزارش سالانه اعلام كرده‌اند، ابهامات را بيان كردند، آن گزارش 64 بند داشت كه به اذعان كارشناسان نصف آن بند اضافه بود و مبناي حقوقي، قانوني و كارشناسي نداشت. برخي از آن نيز جمله‌سازي بود و تحت تاثير سرويس‌هاي خارجي بيان شده بود و در گزارش آژانس مطالب آن آمده بود و فكر مي‌كنم همان كافي است و آژانس بايد روي همان بسنده كند و مداركي كه در اين ارتباط دارد را به ما تسليم كند تا ما مدارك را بررسي كنيم و به نتيجه برسيم.

وي تاكيد كرد: تمام فعاليت‌هاي ما شفاف بوده، مشكلي با بازرسي آژانس نداريم، همكاري‌هاي لازم را داشته و خواهيم داشت و مناسب است كه آنها مدارك لازم در ارتباط با گزارش سالانه‌شان را ارائه دهند تا ما بررسي كنيم و به نتيجه برسيم.

۱۳۹۱/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...