نسخه چاپی

مهدوی‌كیا: تعطیلی پیاپی لیگ به باشگاه‌ها و فوتبال ما ضربه می‌زند

پیشكسوت فوتبال كشورمان گفت:‌ انجام ۲ بازی در لیگ و تعطیلی یك ماهه برای اردوهای تیم ملی اتفاقی است كه فقط در فوتبال ما رخ می‌دهد و این موضوع لطمه زیادی به باشگاه‌ها و برنامه مربیان می‌زند.

به گزارش نما؛ مهدی مهدوی‌کیا در گفت‌وگو با فارس در خصوص صعود تیم نوجوانان کشورمان به جام جهانی، وضعیت تیم‌های پایه هامبورگ، شرایط تیم پرسپولیس در لیگ برتر و همچنین وضعیت تیم ملی صحبت‌هایی کرد که در زیر می‌خوانید.

فارس: روز گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی براینکه آکادمی کیا قرار است در مسابقات یوهانسن کاپ سوئد شرکت کند در خصوص این تورنمنت برای ما بگویید.

در راستای سفرهای اروپایی که داشتیم و از آنجایی که قصد داریم تجربه بین‌المللی تیم را بالا ببریم به همین دلیل به دعوت باشگاه سوئدی به این کشور رفتم و قرار است در یک تورنمنت معتبر شرکت کنیم که در این رقابت‌ها معمولاً هر سال بارسلونا قهرمان می‌شود و امیدوارم که تیم آکادمی کیا بتواند عملکرد خوبی در این مسابقات از خود به جای بگذارد. همیشه دوست داشتم شرایطی فراهم شود تا بتوانیم با بارسلونا بازی کنیم و امیدوارم این اتفاق در این تورنمنت بیفتد. همچنین در سفری که به سوئد داشتم از امکانات این باشگاه سوئدی بازدید کردم و همچنین در سمیناری هم که در دانشگاه ورزشی برگزار شده بود حاضر شدم و همچنین در خصوص استعدادیابی در فوتبال ایران به صحبت پرداختم که شرایط خوبی بود. امیدوارم سال آینده بتوانیم در این تورنمنت شرکت کنیم و بتوانیم عملکرد خوبی هم از خودمان به جای بگذاریم.

فارس: در این چند وقت اخیر و با توجه به تورنمنت‌هایی که آکادمی کیا در آن شرکت کرده آیا از فعالیت‌های صورت گرفته رضایت داشته‌اید یا نه؟

باید بگویم شرایط ما خیلی خوب بوده است و در این یک سال و نیم که کارها را آغاز کرده‌ایم بازیکنان را تحت آموزش‌های روز فوتبال اروپا قرار دادیم و مربیانی را به تیم آوردیم که همگی از دانش خوبی برخوردار هستند. حتی قصد داریم برخی از مربیان را در کلاس‌های اروپایی ثبت‌نام کنیم تا با آموزش‌های روز فوتبال آشنا شوند. البته این را هم باید بگویم مسائلی که در فوتبال اروپا می‌بینم را سعی می‌کنم به تیم انتقال دهم اما این موضوع مشخص است که نحوه کار در تیم‌های پایه در اروپا با اتفاقاتی که ما در ایران داریم کاملاً متفاوت است. با این همه خوشبختانه تیم ما در مسابقاتی که در تهران شرکت می‌کند به دلیل آموزش‌هایی که بازیکنانش می‌بینند با قدرت همه را می‌برد و من هم از فوتبالی که این تیم ارائه می‌دهد راضی هستم. باید بگویم که سبک کاری ما در رده پایه با همه تیم‌های ایرانی فرق می‌کند ما قصد داریم استعدادیابی از سراسر ایران را باز هم ادامه دهیم تا سال‌های خوبی در انتظار فوتبال کشورمان باشد.

فارس:‌ حتماً مطلع شده‌اید که روز گذشته تیم نوجوانان کشورمان با شکست پرگل تیم ویتنام جواز صعود به جام جهانی را به دست آورد.

من مرتب با این تیم در ارتباط هستم و از همین طریق تبریک ویژه‌ای به عباس چمنیان سرمربی این تیم و سایر دست‌اندرکاران تیم ملی نوجوانان می‌گویم چرا که آنها زحمت کشیدند و کار علمی کردند. این را هم در نظر داشته باشید که کادر فنی در مدت زمان کمی توانست با تیم کار کند و این افتخار به دست آمد. اتفاق خوبی روز گذشته برای تیم نوجوانان ما رخ داد و امیدوارم در مسابقات جام جهانی هم موفق باشند.


فارس: نقش حمید علیدوستی سرمربی تیم سابق نوجوانان را در این صعود چقدر می‌دانید؟

من از شرایط به دور بودم و نمی‌دانم در تیم چه اتفاقاتی رخ داده اما قطعاً علیدوستی در این نتیجه تأثیر داشته و مرحله اول این مسابقات سهم او بوده است.

فارس: از خودتان بگویید و اینکه این روزها در تمرینات هامبورگ چه کار می‌کنید؟

خوشبختانه اوضاع تیم‌های پایه هامبورگ خوب است همانند گذشته در رده‌های 11 تا 19 سال با تیم کار می‌کنم و تمرینات اختصاصی زدن ضربات کرنر و ضربات ایستگاهی را آموزش می‌دهم البته قصد دارم در یک کلاس مربیگری هم شرکت کنم که در سال 2017 میلادی برگزار خواهد شد و به احتمال فراوان با فریدون زندی در این دوره از کلاس‌های مربیگری هم‌کلاس خواهم شد.

فارس:‌ هرچقدر تیم‌های پایه هامبورگ خوب کار کردند اما تیم بزرگسالان این باشگاه نتایج خوبی نگرفته است. وضعیت این تیم را چطور می‌بینید؟

بله. متأسفانه پنج هفته اول هامبورگ اصلاً نتایج خوبی نگرفت و شرایط به گونه‌ای بود که سرمربی این تیم اخراج شد آنها 2 بازی بیرون از خانه هم دارند که باید با مونشن‌گلاباخ و برلین کار کنند. متأسفانه هامبورگ شروع خوبی نداشت و فصل را بد آغاز کردند اما امیدوارم که در ادامه راه شرایط برای آنها بهتر باشد.

فارس: این روزها الکساندر نوری در تیم وردربرمن مشغول به کار است آیا از او شناختی دارید؟

او یک بازیکن ایرانی آلمانی است که در زمانی که فوتبال بازی می‌کرد در لیگ بوندس‌لیگای 2 و بوندس‌لیگای 3 کار می‌کرد و نتوانست در سطح اول فوتبال آلمان حضور داشته باشد امسال اما سرمربیگری تیم زیر 23 ساله‌های وردربرمن را به او دادند که به دلیل اینکه سرمربی تیم بزرگسالان این تیم نتایج خوبی نگرفت السکاندر نوری به صورت موقت روی نیمکت بزرگسالان نشست که تا اینجا از 2 بازی یک برد و یک باخت به دست آورده است اما امیدوارم او هم بتواند در کارش موفق باشد.

فارس: احسان حاج‌صفی پس از یک فصل حضور در فوتبال آلمان مجدداً به سپاهان بازگشت. به نظر شما که سال‌ها در فوتبال آلمان بازی کردید چرا دیگر مثل گذشته شاهد نیستیم که لژیونرهای ایرانی بتوانند در لیگ‌های معتبر اروپا کار کنند؟

باور کنید بازی کردن در اروپا واقعاً سخت است. این را هم در نظر بگیریم که فوتبال ما از زمانی که ما در اروپا بازی می‌کردیم که تا الان فاصله زیادی با آن روزها گرفته است همان زمانی که ما در اروپا بازی می‌کردیم می‌گفتیم که بازی کردن در فوتبال اروپا خیلی سخت است اما کسی حرف ما را باور نداشت. نمی‌دانم که چه شد احسان نتوانست در فرانکفورت بماند و به سپاهان بازگشت اما شاید می‌توانست باز هم به فوتبالش در اروپا ادامه دهد.

فارس: تیم ملی فوتبال کشورمان هم بازی‌هایش را برای حضور در جام جهانی 2018 آغاز کرده است آیا شما بازی‌های تیم ملی را دیده‌‌اید؟

متأسفانه شرایط تمرینی ما به گونه‌ای است که نمی‌توانم بازی‌های تیم ملی را مستقیم ببینم اما اخبار را پیگیری می‌کنم و نتایج را می‌خوانم. به نظرم تیم ملی خوبی داشت و برد مقابل قطر و تساوی با چین در خارج از خانه نتایج خوبی است که امیدوارم ادامه پیدا کند.


فارس: به عنوان کسی که در جام جهانی بازی کرده‌اید پیش‌بینی‌تان از این گروه تیم ملی چیست و فکر می‌کنید می‌توانیم برای پنجمین بار به این مسابقات صعود کنیم؟

باید بگویم که ازبکستان یک تیم مدعی و خوب است و قطعاً بازی بعدی ما مقابل این تیم بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود چرا که بازی کردن در ازبکستان واقعاً شرایط سختی را می‌طلبد. اما چیزی که باید به آن اشاره کنم این است که سال‌ها ایران و کره جنوبی قدرت‌های فوتبال آسیا بودند و شاید ما قطر و ازبکستان را رقیب حساب نمی‌کردیم اما الان همه تیم‌ها پیشرفت کردند و دیگر حریف آسان نداریم. حتی همین قطر و ازبکستان می‌توانند کار را برای ما سخت کنند. من معتقدم که گروه سختی داریم و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که به تیم جهانی می‌رویم یا نه هرچند که امیدوارم این اتفاق بیفتد.

فارس: در این میان موضوعی باعث انتقاد به تیم ملی شده و آن هم تعطیلات بلندمدت و مکرر بازی‌های لیگ است به طوری که صدای اکثر مربیان درآمده و بازی‌های لیگ کیفیت خود را از دست داده است. شما به این موضوع چطور نگاه می‌کنید؟

ما در دنیا چنین مسائلی نداریم و واقعاً نمی‌بینیم چنین مسائلی رخ دهد این مسئله و تعطیلی‌های زیاد به باشگاه‌ها ضربه می‌زند. مربیان نمی‌دانند که باید در سال چند بار بدنسازی کنند و این بلاتکلیفی لطمه زیادی به برنامه‌ای یک باشگاه و مربی آن می‌زند. هرچند که شاید این تعطیلی‌های زیاد لیگ به دلیل عدم اعتماد کی‌روش به لیگ داخلی ما باشد چرا که او قصد دارد تاکتیک خودش را در بین بازیکنان جا بیندازد اما باید به این مسئله هم توجه کرد که ما لژیونرهای زیادی داریم که در ترکیب تیم ملی بازی می‌کنند. به هر حال این هم یک مدل جدید در فوتبال ما است. مثل همه چیزهایی که در فوتبال ما رخ می‌دهد. واقعاً ما در دنیا ندیده‌ایم که تیمی 2 بازی کند و لیگ تعطیل شود و دوباره همین اتفاق رخ دهد.

فارس:‌البته علی کریمی هم در صفحه شخصی خود واکنش تندی به این مسئله داشت.

خب ببینید ما تمام لیگ‌های روز فوتبال دنیا را مرور می‌کنیم و واقعاً از این مسائل نمی‌بینیم این قوانین جدید و مخصوص فوتبال ما است همانطور که خیلی از مسائل در فوتبال ما رخ می‌دهد و هیچ‌کجای دنیا نمونه آن را نمی‌بینیم.

فارس: پرسپولیس هم لیگ برتر را خوب آغاز کرده است.

بله. خوشبختانه پرسپولیس امسال برخلاف فصل گذشته لیگ را خوب آغاز کرده هرچند که به دلیل تمرینات‌مان در آلمان نتوانستم بازی‌های این تیم را مستقیم ببینم. پرسپولیس امسال می‌تواند قهرمان شود و فکر می‌کنم هم در جام حذفی، هم در لیگ برتر و هم در لیگ آسیا پرسپولیس شرایط خوبی برای موفقیت دارد.

فارس: فکر می‌کنید با پتانسیلی که پرسپولیس دارد این تیم می‌تواند در آسیا نتیجه بگیرد؟

قطعاً همین‌طور است و به نظرم پرسپولیس امسال می‌تواند نتایج آبرومندی در آسیا بگیرد. پرسپولیس حسن بزرگی دارد و آن این است که یک مربی بین‌‌المللی مثل برانکو بالای سر این تیم است که سابقه کار زیادی دارد. او در تیم‌های آسیایی کار کرده و شرایط فوتبال آسیا را می‌شناسد این یک فاکتور مهم است همانطور که بازیکنان بزرگی هم امسال در پرسپولیس حضور دارند و به نظرم با این مسائل پرسپولیس می‌تواند در آسیا افتخارآفرینی کند.

۱۳۹۵/۷/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...