نسخه چاپی

روایتی از سفر رئیس‌جمهور به قاره آمریكا

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور گفت:‌ اگر پیش از برجام كشورهای اروپایی و حتی كشورهای بزرگ غیر اروپایی در كنار آمریكا قرار می گرفتند؛ اكنون بواقع و آشكارا ایالات متحده را بدلیل كوتاهی‌ها و سنگ اندازی هایی كه به بهانه تحریم های اولیه برای كار با ایران ایجاد می كند، مورد بازخواست قرار می‌دهند.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور طی یاداشتی با عنوان « درست وسط ظهر» نوشت:‌ سفر ریاست محترم جمهوری به کشورهای ونزوئلا، کوبا و نهایتاً آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل؛ بسیار فشرده، اما از بعد "محتوا" متفاوت و پر ثمرتر از سایر سفرها بود؛ ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران بویژه با توجه به انطباق روندهای منطقه‌ای با راهبردهای ثابت و اعلامی کشورمان، موضوعی است که مقامات ارشد، تحلیلگران و رسانه‌های بین‌المللی نتوانسته و نمی‌توانند آن را انکار کنند.

طی اجلاس سران غیر متعهدها در مارگاریتای ونزوئلا هم سخنان برخی سران و بخصوص رییس جمهور میزبان، و هم متن بیانیه پایانی اجلاس به صراحت از موفقیت تحسین برانگیز دوران ریاست کشورمان در مسیر هدایت جنبش به سمت اهداف اساسنامه ای حکایت داشت. این نکته را حتی دبیر کل سازمان ملل نیز در سخنان خود دو بار تکرار کرد که ریاست ایران بر جنبش NAM چشمگیر و شایسته قدردانی بوده است. بویژه با تقویت بعد اقتصادی همکاریها از طریق ایفای نقش موثر در ثبات منطقه ای.

مقامات ملاقات کننده، حتی مدافعان سنتی جنگ افروزان منطقه‌ای و نیز دبیرکل سازمان ملل صراحتا به اینکه "جمهوری اسلامی سد بزرگ منطقه در برابر تروریسم و داعش است" اذعان و حل بحران‌های منطقه ای در سطوح مختلف بخصوص در یمن، سوریه، عراق و لبنان را در گرو ادامه حضور ثبات بخش و سازنده کشورمان دانستند.

برای اثبات، کافی است به این نکته توجه شود که؛ وزیر خارجه عربستان تحت تاثیر همین فضا، تندروی و عجولانه سخن گفتن خود علیه ایران را تا حدی تعدیل و با عقب گردی دو - سه دهه ای ادعای مربوط به جزایر سه گانه را برجسته کرد! ادعای نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم، مبنی بر اینکه ایران در کنار تروریسم و داعش در منطقه است، چنان با بی اعتنایی روبرو شد که او راه حمله به سازمان ملل را پیش گرفت. این؛ انزوای همزمان سردمداران "ایدئولوژی نفرت" و "آپارتاید صهیونیستی" در برابر "منطق ایرانی" و رویکرد "تعامل سازنده" است.

دکتر روحانی در جلسات مختلف و قبل از موضوع برجام، و حتی ضمن اشاره به تردید افکنی های آمریکا در مناسبات بانک‌های بزرگ با ایران؛ از قدرت و استحکام اقتصاد کشورمان گفت. اینکه علیرغم ادامه آثار تحریم‌ها و تحدیدها و به لطف راهبرد اقتصاد مقاومتی، موفق ترین کشور نفتی در دوران بحران سقوط قیمت‌ها بودیم و در کوتاهترین زمان تولید و صادرات نفت را به مرزهای قبل از تحریم رساندیم.

رییس جمهور بارها و صریح؛ هم در خصوص سیاست های منطقه ای و هم کوتاهی و تعلل در اجرای تعهدات برجامی به دولت ایالات متحده هشدار داد و در جمع رسانه های بین المللی نیز به تجربه بازپس گیری اصل و سود بخشی از مطالبات قدیمی اشاره و تاکید کرد که اگر حقوق ملت ما را با نرمش ندهند، به زور خواهیم گرفت.

وجه دیگر پیروزی دیپلماتیک کشورمان این بود که اگر پیش از برجام کشورهای اروپایی و حتی کشورهای بزرگ غیر اروپایی در کنار آمریکا قرار می گرفتند؛ اکنون بواقع و آشکارا ایالات متحده را بدلیل کوتاهی ها و سنگ اندازی هایی که به بهانه تحریم های اولیه برای کار با ایران ایجاد می کند، مورد بازخواست قرار می دهند. رییس جمهور فرانسه اواخر شب به محل اقامت رییس جمهور آمد و همین را گفت. و البته سایر سران اروپا و دیگران.

بی تردید، این "عزت" نه از آن دولت، که از آن "جمهوری اسلامی ایران" و حاصل پایمردی و ایثارگری ملت، هدایت و حمایت رهبر معظم انقلاب، تدابیر رییس جمهور و تلاش مجموعه دولت و دستگاه دیپلماسی است.

و یک افسوس؛ اینکه عده ای برای مخالفت با دولت، علاوه بر انکار عزتمندی نظام در سیاست خارجی؛ با حاشیه سازی و جعل مطالب غیرواقع، حتی "خط خطرناک تقابل" را برگزیده اند؛ البته خسارت و درد بزرگی است. به قول رسانه ای؛ درد جماعتی که در میان مردم و "درست وسط ظهر" دعوای شب و روز راه می اندازند.

۱۳۹۵/۷/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...