نسخه چاپی

یك حامی دولت: به كنترل تورم با این نقدینگی نباید مغرور بود

اگر چه كارشناسان معتقدند كه دولت طی سه سال گذشته با مدیریت درست نقدینگی را كنترل كرده است اما بیم از دست رفتن كنترل نقدینگی همچنان برای اقتصاد وجود دارد.

به گزارش نما، روزنامه حامی دولت ابتکار نسبت به نقدینگی هشدار داده است: اگر چه کارشناسان معتقدند که دولت طی سه سال گذشته با مدیریت درست نقدینگی را کنترل کرده است اما بیم از دست رفتن کنترل نقدینگی همچنان برای اقتصاد وجود دارد...

اگر در 6 ماه آینده دولت نتواند این نقدینگی را کنترل کند ممکن است اتفاق بدی در اقتصاد بیفتد و همه چیز به روزهای بد خود بازگردد. بنابراین نباید به تورم کم امروز مغرور بود. در زمان احمدی نژاد هم دوره ای گفته شد که رشد داشتیم ولی قیمت ها رشد نداشته که خب بعدها این موضوع به صورت یک تورم بالا خود را نشان داد...

از طرفی برخی کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی این حجم نقدینگی با مدیریت صحیح می تواند اثرات رونق غیر تورمی داشته باشد و این در صورتی محقق می شود که به بخش واقعی تولید هدایت شود.

مرتضی عماد زاده استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی می گوید: هر چقدر که رشد نقدینگی بیشتر از میزان تولید باشد می تواند جای نگرانی وجود داشته باشد.اما در شرایط امروز اقتصاد که دچار رکود هستیم نقدینگی اگر
به سمت تولید هدایت شود خطر افزایش تورم را کم و احتمال بیرون بردن اقتصاد از رکود را تقویت می کند.

وی می افزاید: افزایش نقدینگی به بیش از 1080 هزار میلیارد تومان ناشی از وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی است و دولت برای اداره کشور مجبور است ارز را به بانک مرکزی فروخته و از آن ریال بگیرد که این باعث بالا رفتن نقدینگی در کشور می شود.

این کارشناس اقتصادی اظهار می کند: اگر این نقدینگی به سمت تولید هدایت شود نگرانی کمتری خواهد داشت.

وی می افزاید: تا به حال برخی سیاست هایی که دولت به کار بسته علیرغم درست بودن روی کاغذ در عمل درست از آب در نیامده است مانند طرح کارت های اعتباری که در دو نوبت مورد استقبال واقع نشده است.که آن هم به دلیل نرخ بالای سود کارت ها و شرایط آن است. در این شرایط دولت باید مستقیم وارد عرصه عرضه شود و نقدینگی را هدایت کند.

عماد زاده در خصوص رابطه تورم و نقدینگی می گوید: تورم مرداد از ماه قبلش کمی کمتر بود اما به نسبت ماه مشابه سال قبل کمی نرخ تورم بالاتر بود که در این حدود نوسان جای نگرانی وجود ندارد اما هشدارهایی را هم برای اقتصاد خواهد داشت.که البته این نگرانی باید تبدیل به دقیق بودن شده تا نقدینگی کنترل شود.

وی با بیان اینکه حجم نقدینگی موجود می تواند تا حدودی فشار تورمی ایجاد کند، اظهار می کند: شاید بخشی از این افزایش نقدینگی صرف رکود شود و نتواند به بخش تولید برسد و اثرات تورمی داشته باشد. اگر دولت از این نقدینگی برای پرداخت بدهی های خود در بخش های مرتبط با تولید استفاده کند خوب است. اما همواره دولت باید مسئله نقدینگی را زیر ذره بین داشته باشد.

۱۳۹۵/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...