نسخه چاپی

بیانیه خانه آمریكای لاتین در محكومیت تحریم‌‌های كوبا و ایران

هدف از تحریم‌های اقتصادی نظام سلطه درهم‌شكستن مقاومت و به زانو درآوردن ملت‌هایی است كه در مقابل تهاجمات این نظام می‌ایستند و از استقلال، حاكمیت ملی، عزت و شرف خود دفاع می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از فردا، ۲۶ اکتبر (۵ آبان) قطعنامه‌ محکومیت محاصره اقتصادی کوبا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رأی گذاشته می‌‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. پیش‌بینی می‌شود که این قطعنامه هم‌چون ۲۵ قطعنامه‌ مشابهی که طی سال‌‌های گذشته در این زمینه تصویب شده است، به شکرانه مقاومت ملت کوبا و حمایت افکار عمومی جهان از این مقاومت حماسی با اکثریت قریب به اتفاق آرا به نفع کوبا تأیید شود. سال پیش از جمع نمایندگان ۱۹۳ کشور حاضر در مجمع عمومی نمایندگان ۱۹۱ کشور هنگام رأی‌گیری در مورد قطعنامه‌ای مشابه به نفع کوبا رأی دادند. دو کشور مخالف کدام بودند؟ درست حدس زدید: ایالات متحده و اسرائیل.

"خانه آمریکای لاتین" که هدف وجودی‌اش تعمیق دوستی و همبستگی مابین ملت ایران و ملت‌های آمریکای لاتین می‌باشد، در آستانه تصویب قطعنامه مذکور ضمن حمایت از این قطعنامه، نکات زیر را متذکر می‌شود.

۱- هدف از تحریم‌های اقتصادی نظام سلطه درهم‌شکستن مقاومت و به زانو درآوردن ملت‌هایی است که در مقابل تهاجمات این نظام می‌ایستند و از استقلال، حاکمیت ملی، عزت و شرف خود دفاع می‌کنند. دو نمونه عالی از این مقاومت شجاعانه را ملت‌های ایران و کوبا از زمان پیروزی انقلاب‌های آزادیبخش این دو کشور به نمایش گذاشته‌اند.

۲- مقاومت تاریخی ملت‌های ایران و کوبا باعث شد که حدود دو سال پیش دولت ایالات متحده به شکست سیاست تحریم ذ این دو ملت اعتراف کند و اهداف سلطه‌طلبانه خود را این بار با پوشش وعده لغو تحریم در پای میز مذاکرات پیش‌ببرد. این تحول به رغم ریاکاری دولت ایالات متحده، قدرت و ماندگاری دو انقلاب ایران و کوبا را نشان می‌دهد.

۳- ریاکاری دولت ایالات متحده در این است که به رغم اعتراف به شکست سیاست تحریم و وعده لغو آن، نه تنها تحریم‌های اصلی علیه ایران و کوبا را در عمل حفظ نموده بلکه تحریم‌های جدیدی نیز علیه هر دو کشور مصوب کرده و به اجرا گذاشته است. قطعنامه پیشنهادی کوبا به مجمع عمومی سازمان ملل گزارش مبسوط و شفافی را در مورد این تحریم‌ها و اثرات مخرب آن‌ در اقتصاد کوبا ارائه کرده است و در مورد ایران نیز مسؤلین دولت بدعهدی و مانع‌تراشی آمریکا برای لغو عملی تحریم‌ها را متذکر شده‌اند.

۴- نشانه‌ها حاکی از این واقعیت است که برخلاف وعده لغو تحریم‌ها، سیاست دولت ایالات متحده برای ایجاد بی‌ثباتی و "تغییر رژیم" در ایران و کوبا تغییر نکرده و وعده لغو تحریم بیشتر از آن جهت است که راه نفوذ آمریکا در این دو سرزمین انقلابی را باز کند. ایران و کوبا اهداف اصلی تهاجمات ایالات متحده می‌باشند، چرا که انقلاب‌های خود را حفظ کرده و علاوه بر آن، ایران در غرب آسیا و کوبا در منطقه آمریکای لاتین الهام‌بخش مبارزات آزادیبخش ملت‌های تحت ستم بوده‌اند. این مبارزات نظام سلطه را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. در مقابله با این چالش، هیئت حاکمه ایالات متحده به جنگ‌های نیابتی گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، حمایت از کشتار وحشیانه مردم یمن توسط رژیم فاسد و جنایتکار عربستان سعودی، ادامه حمایت از سرکوب مقاومت مردم فلسطین توسط اسرائیل و سازماندهی کودتاهای پارلمانی در هندوراس، پاراگوئه، برزیل و ونزوئلا متوسل شده است. تمامی این تهاجمات علیه متحدین ایران و کوبا نشان می‌‌دهد که آمریکا کماکان به دشمنی خود با این دو کانون مقاومت ادامه می‌دهد.

۵- اگر چه هر قدم عقب‌نشینی واشنگتن از سیاست‌های تهاجمی خود و از جمله لغو برخی از تحریم‌های نه چندان اساسی ایران و کوبا دستاورد به شمار می‌رود، ‌لیکن باید توجه داشت که این قبیل دستاوردها نه از روی نرم شدن دشمن بلکه صرفا به خاطر مقاومت و فداکاری مثال زدنی مردم ایران و کوبا به وجود آمده است. ملحوظ نمودن این واقعیت و سوابق بدعهدی‌ها و فریبکاری‌های آمریکا این نتیجه را می‌رساند که به دولتمردان آمریکایی نمی‌شود و نباید اطمینان کرد‌ و این رهنمودی است که در طول مذاکرات ایران با مقامات آمریکایی در موضوع هسته‌ای به دفعات مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. در همین راستا، رهبری عالی کوبا نیز همواره بر حفظ اصول خود و حراست از دستاوردهای گرانبهای انقلاب این کشور در مقابل سلطه‌طلبی نظام امپریالیستی تأکید داشته است.

۶- برخی تحلیل‌گران به درستی از تحریم اقتصادی به عنوان "سیاست نسل‌کشی" و "ابزار عالی" نظام سلطه برای سرکوب مقاومت ملت‌ها نام برده‌اند. این "ابزار عالی" را هم‌چنان که تجربه مردم

ایران و کوبا نشان می‌دهد فقط با یک مقاومت عالی می‌توان بی اثر کرد و از کار انداخت. استفاده از مذاکرات دیپلماتیک در این مسیر تنها زمانی می‌تواند مثمر ثمر باشد که به مبارزات مردمی و روحیه سازش‌ناپذیری در مقابل دشمن اتکای کامل داشته باشد. در این حال، از دیپلماسی عمومی نیز نباید غفلت کرد.

امروزه، با شمول تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، کوبا، سوریه، ونزوئلا، یمن و روسیه و با تداوم یافتن تحریم‌های اسرائیل علیه ملت فلسطین و انزوای این تحریم‌ها نزد افکار عمومی جهان، ظرفیت عظیمی برای مقابله با تحریم‌های نظام سلطه به وجود آمده است. اثرات مخرب و جنایتبار تحریم‌های اقتصادی ایجاب می‌کند که با استفاده از این ظرفیت‌ها یک کمپین وسیع جهانی با خواست مرکزی لغو تحریم‌های غیرقانونی، ناعادلانه و خسارت‌بار سازماندهی شده و به حرکت درآید. ابتکار عمل نیروهای انقلابی در این زمینه قطعا می‌تواند کارساز باشد. خانه آمریکای لاتین آمادگی خود را برای همکاری با دیگر نیروهای آزادیخواه و صلح‌طلب در این خصوص اعلام می‌دارد.

سه شنبه – ۶ مهر ۱۳۹۵

۱۳۹۵/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...