نسخه چاپی

چرا آمریكا با محاكمه دیپلمات‌های عربستان مخالف است؟

سخنگوی كاخ‌سفید می‌گوید علت وتوی قانون محاكمه عوامل خارجی دخیل در حوادث یازده سپتامبر این است كه این كار، مصونیت و امنیت نیروهای نظامی، اطلاعاتی و دیپللماتیك آمریكا را در جهان به خطر می‌اندازد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید امشب به انتقاد خبرنگاران از وتوی طرحی که دادگاهی شدن دیپلمات‌های عربستان به خاطر حمایت از تروریست‌های 11 سپتامبر را ممکن می‌ساخت، پاسخ داد.

اوباما روز جمعه (دوم مهر ماه/23 سپتامبر) پیش‌نویس قانون موسوم به «عدالت در برابر حامیان تروریسم» که قبلاً با اکثریت آراء در هر دو مجلس سنا و نمایندگان به تصویب رسیده بود را وتو کرد. این طرح به خانواده‌های قربانیان حادثه 11 سپتامبر سال 2001 امکان می‌دهد دولت عربستان سعودی را به دلیل ایفای نقش در این حملات مورد پیگرد قضایی قرار دهند.

جاش ارنست گفت که تصویب چنین قوانینی، «امنیت نیروهای نظامی، اطلاعاتی و دیپلمات‌های ما را در دنیا به خطر می‌اندازد.»

سخنگو در ادامه گفت که چنین قانونی، نه تنها روابط واشنگتن-ریاض بلکه روابط آمریکا با کل دنیا را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد.

جاش ارنست به احتمال محکومیت دیپلمات‌های عربستان در صورت تصویب این قانون هم اشاره کرد و گفت: «نگرانی ما بر مبنای پیش‌بینی رأی دادگاه نیست. نگرانی ما بر این مبناست که چنین قانونی، مبانی حقوق بین‌الملل را به خطر می‌اندازد.»

سخنگو این گفته را اینگونه توجیه کرد: «... دلیل آن است که ما بیش از همه در سطح بین‌الملل با مسائل تعامل داریم و به همین خاطر، بیش از همه در خطر خواهیم بود.»

۱۳۹۵/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...