نسخه چاپی

اظهارات بی‌سابقه وزیر خارجه فرانسه در مورد «تروریست‌های خوب و بد» و رابطه معارضین سوری با القاعده

وزیر خارجه فرانسه در اظهاراتی بی‌سابقه به رابطه گروه‌های معارض با القاعده اذعان كرد و گفت در گذشته تلاش‌هایی برای تفكیك تروریست‌ها به «خوب» و «بد» صورت گرفته است.

به گزارش نما به نقل از فارس، «ژان مارک آیرو» وزیر خارجه فرانسه در اظهاراتی بی‌سابقه به رفتارهای گذشته غرب از جمله تقسیم تروریست‌ها به خوب و بد اذعان کرد و گفت بعضی از گروه‌های «میانه‌رو» رابطه نزدیکی با القاعده دارند.

وی که با روزنامه «لیبراسیون» مصاحبه می‌کرد، هرچند بار دیگر از ایران و روسیه خواست که از حمایت از نظام سوریه دست بردارند و دمشق را هم به ارتکاب «جنایات جنگی» متهم کرد، اما در عین حال گفت: «روس‌ها آمریکایی‌ها را به عدم اجرای تعهداتش در توافقی که 9 سپتامبر به دست آمد متهم می‌کنند. هدف از آن توافق این بود که معارضین غیرافراطی از معارضین افراطی جدا شوند.»

آیرو افزود: «ما علاوه بر داعش، با جبهه النصره سابق هم که حالا نامش را به جفش (جبهه فتح الشام) تغییر داده، در حال نبرد هستیم. برخی گروه‌های معارض میانه‌رو به نحوی خطرناک به این سازمان نزدیک هستند. این مسئله‌ای واقعی است که روس‌ها هم هر بار آن را مطرح می‌کنند، که البته قابل درک هم هست.»

وزیر خارجه فرانسه در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا داعش و جفش نظیر هم هستند، گفت: «بله. جفش مدعی نمایندگی القاعده است. این گروه با وجود تغییر نام، هنوز هم یک جنبش تروریستی است. ما نباید اشتباهاتی را که در گذشته اتفاق افتاد، تکرار کنیم، مانند زمانی که مثلا در افغانستان برخی می‌خواستند بین تروریست‌های "خوب" و "بد" تفاوت قائل شوند.»

در ادامه خبرنگار لیبراسیون این سوال را مطرح کرد که چرا «حتی یکی از گروه‌های شورشی» اقدامات جفش را محکوم نکرده است. آیرو این مسئله را اینطور توجیه کرد که «تنها گروه‌های رادیکال هستند که برای مبارزه موثر با رژیم توانمند به نظر می‌رسند. تندخویی و خشونت (بشار) اسد افراط‌گرایی را تقویت می‌کند. رژیم هم در حال سوءاستفاده از همین ابهام است و می‌گوید در حال بمباران حلب برای بیرون کردن تروریست‌هاست، اما هدف واقعی‌اش حمله به میانه‌روهاست، چراکه آن‌ها تنها کسانی هستند که می‌توانند پای میز مذاکره بیایند و این چیزی است که رژیم از آن دوری می‌کند.»

وزیر خارجه فرانسه گفت پاریس طرحی مد نظر دارد که بر اساس آن باید کمیته‌ای برای نظارت بر آتش‌بس در سوریه شکل بگیرد که کشورهای همسایه سوریه هم در آن ایفای نقش کنند.

او به طرح آمریکا در سال 2013 برای «حملات هدفمند» به مواضع دولت سوریه هم اشاره کرد و گفت پاریس برای شرکت در آن حملات آماده بود. وی گفت: «زمانی که آن "خط قرمز"، یعنی استفاده از تسلیحات شیمایی در غوطه، زیر پا گذاشته شد و این مسئله پیش آمد که آیا باید دست به حملات هدفمند به رژیم زد، من نخست وزیر بودم. فرانسه واقعا آماده بود تا چنین عملیاتی انجام دهد، اما (باراک) اوباما (رئیس‌جمهور آمریکا) عقب‌نشینی کرد و بریتانیایی‌ها از این طرح دست برداشتند. اگر آن حملات انجام شده بود، قطعا اوضاع فرق می‌کرد.»

مصاحبه آقای آیرو یک هفته پس از آن انجام می‌شود که آتش‌بس مورد توافق مسکو و واشنگتن، به دلیل حمله مرگبار آمریکا به مواضع ارتش سوریه و پس از آن حمله به یک کاروان امدادی در حلب، شکست خورد. پیش از آن هم روسیه به عنوان مسئول نظارت بر آتش‌بس، بیش از 300 مورد نقض آتش‌بس توسط معارضین را گزارش کرده بود.

مسکو می‌گوید بر اساس توافق دوجانبه، قرار بود آمریکا گروه‌های معارض همکار با القاعده را معرفی کرده و آن‌ها را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد، اما واشنگتن از این کار خهودداری کرده است.

۱۳۹۵/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...