نسخه چاپی

۳۵۰هزار صندلی دانشگاه‌ها خالی ماند

نگاه كلی به آمار پذیرش داوطلبان در كنكور ۹۵ حكایت از آن دارد كه از مجموع ۳۹۸هزار و ۸۳۲ نفر، ۱۳۱هزار و ۸۶۷ نفر در دوره‌های روزانه و ۲۶۶ هزار و ۹۲۴ نفر در سایر دوره‌ها كه به‌صورت دریافت شهریه از داوطلب است، قبول شده‌‌اند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، نتایج نهایی آزمون سراسری سال ۹۵ (۲۹ شهریور) اعلام شد و در مجموع ۳۹۸ هزار و ۸۳۲ نفر در دوره‌های روزانه، شبانه، دانشگاه پیام نور، پردیس‌های دانشگاهی فرهنگیان و شهید رجایی و دانشگاه‌های غیرانتفاعی،‌ نیمه‌حضوری و مجازی پذیرفته شدند.

۸۶۰ هزار و ۴۳۷ نفر در کنکور ۹۵ ثبت‌نام کردند که ۵۹ درصد زن و ۴۱ درصد مرد بودند، از تعداد ۳۹۸ هزار و ۸۳۲ پذیرفته‌شده نهایی ۲۲۷ هزار و ۳۲۴ نفر زن و ۱۷۱ هزار و ۵۰۸ نفر مرد هستند.

آمار پذیرفته شدگان نهایی رشته‌های تحصیلی به‌تفکیک گروه‌های آزمایشی در آزمون سراسری سال ۹۵ بدین شرح است:

در رشته‌های تحصیلی روزانه در مجموع ۱۲۵ هزار و ۳۹ نفر، در رشته‌های نوبت دوم (شبانه) ۲۷ هزار و ۵۷ نفر، در رشته‌های دانشگاه پیام نور ۱۴۳ هزار و ۹۲۲ نفر، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ۶ هزار و ۸۳۴ نفر، مؤسسات غیرانتفاعی و غیردولتی ۸۵ هزار و ۷۴۴ نفر، دوره‌های پردیس خودگردان ۳ هزار و ۹۸۲ نفر، نیمه‌حضوری ۲۱۳ نفر، مجازی دولتی ۱۸۶۵ نفر، مجازی غیرانتفاعی ۳۰۱۷ نفر و ظرفیت مازاد یک‌‌هزار و ۱۵۹ نفر و در مجموع ۳۹۸ هزار و ۸۳۲ نفر پذیرفته شده‌اند.

اما چه‌تعداد از پذیرفته‌شدگان در دانشگاه‌ها موفق به تحصیل در رشته‌های روزانه (رایگان) شدند؟

۴۹هزار و ۳۵۹ نفر در گروه علوم ریاضی، ۴۵ هزار و ۱۷۲ نفر در گروه علوم تجربی، ۲۳ هزار و ۳۴۷ نفر در گروه علوم انسانی، سه‌هزار و ۳۴۰ نفر در گروه هنر و سه‌هزار و ۸۲۱ نفر در گروه زبان خارجی موفق به تحصیل در دوره روزانه شدند.

ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نیز بدین شرح است: گروه ریاضی یک‌هزار و ۴۳۱ نفر، گروه تجربی یک‌هزار و ۹۴۳ نفر، گروه علوم انسانی سه‌هزار و ۲۴۷ نفر،‌گروه هنر ۷ نفر و گروه زبان‌های خارجی ۲۰۶ نفر.

با احتساب ظرفیت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در مجموع ۱۳۱ هزار و ۸۶۷ نفر در دوره‌های روزانه پذیرش شده‌اند.

در دوره‌های شبانه ظرفت پذیرش بدین شرح بود:‌ گروه علوم ریاضی ۱۱ هزار و ۸۳۳، گروه علوم تجربی ۶ هزار و ۱۲۴ نفر، گروه علوم انسانی ۷ هزار و ۶۳۶ نفر، گروه هنر ۷۰۵ نفر و گروه زبان‌های خارجی ۷۵۹ نفر و در مجموع ۲۷ هزار و ۵۷ نفر در دوره‌های شبانه پذیرش شدند.

ظرفیت پذیرش در دانشگاه پیام نور ۱۴۳ هزار و ۹۲۲ نفر است.

در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی نیز ۸۵ هزار و ۷۴۴ نفر پذیرش شدند.

در دوره‌های پردیس خودگردان ۳ هزار و ۹۴۷ نفر و در دوره‌های نیمه‌حضوری ۲۱۳ نفر پذیرش شدند.

۴ هزار و ۸۸۲ نفر نیز در دوره‌های مجازی دولتی و غیرانتفاعی پذیرش شدند و ۱۱۵۹ نفر نیز در بخش ظرفیت مازاد قبول شدند.

نگاه کلی به آمار پذیرش داوطلبان در کنکور ۹۵ حکایت از آن دارد که از مجموع ۳۹۸ هزار و ۸۳۲ نفر ۱۳۱ هزار و ۸۶۷ نفر در دوره‌های روزانه پذیرش شدند و ۲۶۶ هزار و ۹۲۴ نفر در سایر دوره‌ها که به‌صورت دریافت شهریه از داوطلب است قبول شده‌‌اند.

براساس آنچه در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۹۵ اعلام شده بود، ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در کنکور ۹۵، ۷۵۰ هزار و ۲۶۹ نفر است که با احتساب ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه در گروه آزمایشی هنر و دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی حدود ۱۳۹ هزار و ۵۰۷ ظرفیت در کنکور سال ۹۵ به دوره‌های روزانه (بدون شهریه) اختصاص دارد و حدود ۶۲۰ هزار و ۵۵۵ ظرفیت نیز به دوره‌های تحصیلی با دریافت شهریه اختصاص دارد.

بررسی آمارها نشان می‌دهد که ۳۵۱ هزار و ۴۳۷ ظرفیت در کنکور ۹۵ خالی مانده است که عمدتاً مربوط به دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور است و این حکایت از آن دارد که با وجود صندلی‌های خالی در برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها داوطلبان یا تمایلی به انتخاب آنها نداشته یا توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل در این رشته‌ها را ندارند.

طبق آمار سازمان سنجش کشور، یزد با ۶۷ درصد قبولی داوطلبان در صدر قرار دارد و تهران با ۵۶.۱ درصد جزو ۵ استان آخر کشور است.

نگاهی به آمار قبولی‌های کنکور سراسری سال ۹۵ حکایت از آن دارد که اغلب ظرفیت‌ها به رشته‌هایی که تحصیل در آنها با پول امکان پذیر است،‌ اختصاص دارد و برای رشته‌های روزانه ظرفیت کمتری وجود دارد بنابراین رقابت اصلی برای ورود به همین رشته‌هاست.

۱۳۹۵/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...