نسخه چاپی

مرسی پیامی از امریكا برای ایران نمی‌آورد

سخنگوی رسمی رئیس جمهور مصر گفت كه محمد مرسی در سفر به ایران، حامل پیام هایی از آمریكا خطاب به ایران درباره مسئله هسته ای نیست.


به گزارش نما به نقل از روزنامه الوطن چاپ کویت، یاسر علی گفت: مرسی در سفر به ایران، حامل پیام هایی از آمریکا درباره اعمال فشارهای غرب برای توقف برنامه هسته ای تهران نیست.

وی افزود: سفر مرسی به تهران تنها 4 ساعت طول خواهد کشید و بر تمرکز تسلیم ریاست دوره ای جنبش عدم تعهد به ایران متمرکز خواهد بود.

ریاست سازمان بین المللی جنبش عدم تعهد با حضور 118 عضو به صورت دوره ای و سه ساله است.

علی ادامه داد: طرح مرسی برای حل مسئله سوریه که در اجلاس سران کشورهای اسلامی در مکه بیان شد، شفاف بود. براساس این طرح ، گروه تماس برای مسئله سوریه با حضور مصر، عربستان سعودی، ایران و ترکیه تشکیل خواهد شد.

وی افزود: ملاقات مرسی با همتای ایرانی خود احمدی نژاد براین اساس برگزار خواهد شد که ایران یکی از اعضای گروه تماس است. در ملاقات با احمدی نژاد وضعیت منطقه و راه همکاری میان دو کشور بررسی خواهد شد.

سخنگوی ریاست جمهوری مصر اضافه کرد: اگر ازسرگیری روابط با ایران در بخش های اقتصادی و سیاسی به سود مصر و ملت این کشور باشد، قاهره برای از سرگیری کامل روابط با تهران آمادگی دارد.

روابط ایران و مصر از 32 سال پیش قطع شده بود و هم اکنون روابط دو کشور در سطح دفاتر حفاظت از منافع در قاهره و تهران است.

در همین ارتباط، "عمرو رمضان" معاون وزیر خارجه مصر در امور جنبش عدم تعهد و همکاری اسلامی گفت: برگزاری نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران به معنی حمایت از ایران نیست.

وی افزود: اجلاس تهران، نشست مهمی است که با حضور 120 کشور جهان برگزار می شود. این بزرگترین حضور کشورها پس از سازمان ملل متحد است.

معاون وزیر خارجه مصر درباره تلاش های آمریکا و اسرائیل برای جلوگیری از مشارکت کشورها و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در اجلاس تهران گفت: جنبش عدم تعهد بر پایه حمایت از حاکمیت ملی، عدم دخالت در امور داخلی و عدم سیطره بر کشورها ایجاد شد. به همین دلیل کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اقدامات کشورهای خارج از این جنبش با هدف تاثیرگذاری بر مشارکت آنها در اجلاس تهران را نمی پذیرند.

مرسی در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران ضمن انتقال ریاست دوره ای این جنبش به ایران سخنرانی را با عنوان " صلح دائم از طریق حاکمیت مشترک جهانی" را ارائه خواهد کرد.

مرسی در مسیر بازگشت از چین به سمت مصر، در تهران توقف خواهد کرد تا در اجلاس سران حضور یابد. وی را در این سفر هیئتی متشکل از هفت وزیر و 70 نفر از بازرگانان مصر همراهی می کند.

۱۳۹۱/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...