نسخه چاپی

حسن لاسجردی در گفتگو با نما:

كلینتون از برجام عقب‌نشینی می‌كند؟ / نمی توان به نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریكا اعتماد كرد

عکس خبري -کلينتون  از برجام عقب‌نشيني مي‌کند؟ / نمي توان به نظرسنجي‌هاي انتخاباتي آمريکا اعتماد کرد

تفكرات حزب جمهوری خواه با ترامپ متفاوت است اما به هر صورت باید به این مسئله هم اعتراف كرد كه در این بین هیلاری كیلینتون هم تلاشی نكرد تا نظرات جمهوری خواهان را نسبت به منطقه خاورمیانه دوباره بیان كند با توجه به اینكه كه معمولا دموكرات ها با لابی های صهیونیسم ارتباط خوبی دارند مخصوصا كیلینتون كه از كمك های آنها هم استفاده می كند اما او هم در این رابطه سینه ستبر نكرد.

اولین مناظره تلویزیون نامزدهای آمریکا برگزار شد و هر کدام در این مناظره صحبت های خود را گفتند و گاهی یکدیگر را شماتت کردند اما این مناظره بیشتر جنبه بین الملل داشت و بیشتر به مسائل بین الملل پرداخته شد تا مسائل داخلی آمریکا.
دکتر حسن لاسجردی در مصاحبه با پایگاه خبری نما این مناظره را چنین ارزیابی کرد: مناظره نامزدها در آمریکا به جهت اینکه نزدیک به مراحل پایانی است هیجان انگیز تر شده است نامزدها در این مناظره بیشتر در تلاش بودند تا با ایراد گرفتن و شمردن اشکالات طرف مقابل به نوعی رقیب را از میدان رقابت بیرون کنند و به افکار عمومی بفهمانند که طرف مقابلشان حرف های اشتباه می زند و صحبت هایش اصولی و درست نیست. معمولا این مناظره ها چالشی می شود. نکته ای که در این بین حائز اهمیت است این است که حزب روی کار سعی می کند از نامزد پیشنهادی خود در هر صورتی و به هر شكل حمایت کند و از طرف دیگر مخالفین این جبهه هم در تلاش اند که بر خلاف نظرات و برنامه های دولت حاکم نظراتشان را بگویند و مخالفت هایشان را به هر طریقی ابراز کنند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: چند نکته مهم در این مناظره وجود داشت که از منظر ما بحث برجام و مباحث ایران است و البته بحث نگاهی که ترامپ به سیاست خارجه دولت اوباما و نگاهی که اوباما به آینده حکومتی ترامپ دارد مهم جلوه می کند و محل تامل و دقت نظر است چرا که ترامپ در رابطه با موضوع توافق یعنی برجام و موضوع نوع نگرش به ایران و بحث های هسته ای در منطقه خاورمیانه نگاه آمریکای فعلی را ندارد که ممکن است این نگران کننده و شاید در بعضی موارد بی بدیل هم باشند و یا می توان گفت محل خطر و یا محل چالش است. تفکرات حزب جمهوری خواه با ترامپ متفاوت است اما به هر صورت باید به این مسئله هم اعتراف کرد که در این بین هیلاری کیلینتون هم تلاشی نکرد تا نظرات جمهوری خواهان را نسبت به منطقه خاورمیانه دوباره بیان کند با توجه به اینکه که معمولا دموکرات ها با لابی های صهیونیسم ارتباط خوبی دارند مخصوصا کیلینتون که از کمک های آنها هم استفاده می کند اما او هم در این رابطه سینه ستبر نکرد.
کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با نگاه متفاوت این دو حزب آمریکایی گفت: به رغم تفاوت نگاهی که بین جمهوری خواهان و دموکرات ها در رابطه با بحث ایران وجود دارد صراحتی در کلام کیینتون مبنی بر دفاع از برجام ندیدیم، به هر جهت باراک اوباما این نگاه حمایتی از برجام و تعهدات برجام داشته و همیشه می گفت پای کار می ایستد با این حال ندیدیم که کیلینتون حمایت چندانی انجام دهد. نکته دیگر که در بحث های مناظره خیلی مهم بوده و هست تهییج افکار عمومی است، زدن حرف های که موثر افتد. در کل به نظر می رسد که اولین مناظره بیشتر دارای جنبه های خارجی بوده و این وجه بر وجوه داخلی غلبه داشته است لذا باید منتظر دیگر مناظره ها بمانیم تا ببینیم که چه خواهد شد.
حسن لاسجردی درباره نظرسنجی های متفاوت منتشر شده بعد از مناظره هم گفت: در این نظر سنجی ها جواب های متفاوتی منتشرمی شود به جهت اینکه مجموعه این موسسات نظر سنجی و نظر خواهی و موسسات پیش بینی یک حالت حمایت کننده و وابسته به نامزدها یا تشکیلات سیاسی هستند نمي توان آمارهای آنها را سند قرار داد اما آنچه که مسلم و مشخص است این است که به نظر می رسد مجموع نظرسنجی در ایالات متحده و بحث های مربوط به نگاه نخبگان و موسسات پژوهشی شرایط و فعلی کیلینتون به نظر من جلوتر از ترامپ است.
این کارشناس درباره نفع ایران از روی کار آمدن هر کدام از این نامزدها گفت: به نظر روی کار آمدن هر کدام از اینها برای ایران تفاوت می کند به طور حتم این دو نفر، نماینده دو نگاه هستند که سوابق هر کدام از انها در طول دوران پس از انقلاب و دوره های مختلف آزموده شده است و تاثیرات آن هم مشاهده شده است، به نظر من بین کیلینتون و ترامپ تفاوت بسیار است، کیلینتون یک انسان دنیا دیده، آشنا با دیپلماسی و عرصه حکومت داری است که در مقابل ترامپ یک چنین ویژگی های را ندارد و لااقل تجربه مناسب حکومت داری را ندارد. دقت کنید صحبت های ترامپ خیلی حساب شده نیست و از ادبیات دیپلماسی خالی است در حالیکه از آن طرف کلینتون دارای این ادبیات است. اما آنچه که اهمیت دارد این است که حزب دموکرات و حزب جمهوری خواه هر کدامشان با توجه به بنیان های فکری و روش های مختلف گوناگونی را برای کشورهای مختلف در نظر می گیرد كه حائز اهمیت است به همین دلیل به نظر من هر کدام از اینها که روی کار بیایند برای ایران فرق می کند. چون اقدامات و نظرات مختلفی را در آینده پیاده می کنند.

۱۳۹۵/۷/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...