نسخه چاپی

تولید از فاز دوم هدفمندی مستثنی شود

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینكه بخش تولید آمادگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را ندارد، گفت: همه باید بر مبنای یك استراتژی برای تقویت تولید تلاش كنند.

ابراهیم جمیلی در گفت‌وگو با فارس، در مورد وضعیت تجاری کشور اظهار داشت: بدون شک تغییر قیمت ارز به نفع صادرات کشور است و اگر این قیمت ارز واقعی نشود، صادرات آسیب خواهد دید.

* افزایش نرخ ارز با ضابطه باشد

وی تصریح کرد: نحوه افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر غیرقابل قبول و خارج از کنترل بود و افزایش باید بر مبنای ضابطه و منطق کارشناسی باشد تا بخش‌هایی که نیاز به ارز دارند با مشکل مواجه نشوند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه امکان صادرات با نرخ تک‌نرخی ارز بانک مرکزی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به احتمال اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت انرژی، قیمت حمل‌و ‌نقل افزایش می‌یابد و حمل‌و‌نقل در تولید تاثیرگذار است.

* نوسازی در تولید محقق نشده است

جمیلی افزود: در طول یک سال گذشته هنوز تولید به مرحله‌ای نرسیده است که با تغییر تکنولوژی و ماشین‌آلات، مصرف انرژی را کاهش دهد و همچنین عمر متوسط ناوگان حمل و نقل، کاهش نداشته است تا کاهش هزینه را به دنبال داشته باشد.

وی ضمن انتقاد از برخی ناهماهنگی‌ها بین مسئولان اقتصادی دولت گفت: در سال آینده باید دولت در سیاست‌هایش هماهنگی ایجاد کند و وعده‌هایش را عملی کند.

*همه باید در جنگ اقتصادی با غرب کمک کنند

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه همه باید در اجرای هدفمندی یارانه‌ها مشارکت کنند، خاطرنشان کرد: الان در حال یک جنگ اقتصادی هستیم و همه برای رفع مشکلات باید کمک کنیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: شاهد بودیم که با افزایش نرخ سود سپرده بانک‌ها، التهاب بازار کنترل شد و پول‌های سرگردان به سمت بانک‌ها برگشت و این نشان می‌دهد که مردم به کمک اقتصاد آمده‌اند.

جمیلی افزود: اگر یک استراتژی صحیح اعلام شود و همه احساس کنند با اجرای آن وضعیت بهبود می‌ِیابد قطعاً مشکلات حل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تورم به ضرر تولیدکننده، کارگر و تمام اقشار مردم است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه چاره‌ای جز تقویت تولید داخلی نیست، ادامه داد: برای محقق شدن این کار باید فشار از تولید برداشته شود.

* تولید از اجرای فاز دوم هدفمندی مستثنی شود

جمیلی گفت: پیشنهاد ما این است که تولید از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مستثنی شود، همانگونه که در مرحله اول تولید را از سهم 30 درصدی خود مستثنی کردند.

وی اضافه کرد: لطمه به تولید، لطمه به اشتغال و رشد اقتصادی است و در صورت ادامه این وضعیت شاهد پر شدن تمام بازار از کالاهای وارداتی چینی خواهیم بود.

* بانک ها با تولید مهربان باشند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بانک‌ها به وظایف بانکی خود در حمایت از تولید عمل کنند و بنگاه‌داری را کنار بگذارند.

وی گفت: الان بانک برای گشایش LC از ما تمام مبلغ را می‌خواهد در حالی که برای شرکت‌های وابسته خودش با ده درصد مبلغ این کار را انجام می‌دهد. با این وضعیت قدرت رقابت را از دست می‌دهیم.

۱۳۹۰/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...