نسخه چاپی

درآمد دولت از فروش نفت چقدر است؟

به گفته رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی امسال در خوش بینانه‌ترین حالت درآمد نفتی كشور به ۵۰ میلیارد دلار نمی‌رسد.

به گزارش نما به نقل از خبر آنلاین، احمد دوست حسینی در کنفرانس نفت تهران با بیان اینکه بر اساس قانون، سالانه ۲۰ درصد درآمدهای نفتی کشور به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود، گفت: پیش بینی می شود تا پایان امسال در خوش بینانه ترین حالت حجم درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز کشور به ۵۰ میلیارد دلار برسد.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با اعلام اینکه منابع مالی واریز شده به صندوق توسعه ملی برای حمایت از طرح‌های توسعه صرف می‌شود، تصریح کرد: از این منابع می‌توان برای آن دسته از طرح‌های تولیدی و سرمایه گذاری اقتصادی کشور استفاده کرد که توجیه فنی و اقتصادی دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه این پروژه‌ها باید قابلیت رقابت در عرصه بین‌المللی را داشته باشند تا بتوانند بازپرداخت وام‌های اعطا شده از سوی صندوق را پوشش دهند، اظهار داشت: هم اکنون حدود ۷۰ درصد منابع صندوق در این طرح ها هزینه می شود و تخصیص منابع صندوق برای پروژه های دولتی ممنوع است.

وی با تاکید بر اینکه می توان فقط ۲۰ درصد منابع صندوق را به موسسه‌های عمومی غیردولتی پرداخت کرد، یادآور شد: علاوه بر این حدود ۸۰ درصد مابقی منابع صندوق باید برای بخش خصوصی واقعی و تعاونی‌ها هزینه شود.

دوست حسینی همچنین با بیان اینکه برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی هم می‌توان از محل صندوق توسعه ملی، خط اعتباری بازگشایی کرد تا بتوانند کارگاه‌های خود را تجهیز و ضمانت نامه پیش پرداخت تهیه کنند، تبیین کرد: از سوی دیگر چین از محل پولی که در این کشور داریم، به ایران فاینانس می دهد، اما اعلام کرده در صورت تامین فاینانس باید ۶۰ درصد کالا و تجهیزات مورد نیاز پروژه‌ها از چین تهیه شود.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با یادآوری اینکه پیمانکاران ایرانی در خارج از کشور که پروژه ای را در اختیار می‌گیرند در صورتی می توانند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند که بخش عمده‌ای از کالا و تجهیزات آن پروژه ها را از ایران تامین کنند، گفت: پیش بینی می شود تا سه ماه آینده طرح استفاده از منابع صندوق ملی برای صادرات محصولات عملیاتی و اجرایی شود.

این مقام مسئول، در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس، اگر صادرکنندگان ایرانی بتوانند خریداران خارجی مطمئنی را برای خرید کالاهای تولیدی پیدا کنند، می توان برای آنها از منابع صندوق توسعه ملی برای مدت یک سال، تسهیلات در نظر گرفت.

۱۳۹۵/۷/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...