نسخه چاپی

شركت «گ» چگونه بازار برنج كشور را قبضه كرده است؟

در شرایطی كه دولت همچنان توان خود را بر مذاكره با طرف‌های غربی متمركز كرده است، بازار داخل از كنترل خارج شده و قیمت برنج در حال قد كشیدن است و كسی هم جلودار آن نیست.

به گزارش نما به نقل از مشرق، قیمت برنج همچنان در حال قد کشیدن است و کسی جلودار رشد آن است؛ به همین منظور مشرق برای پیگیری نابسامانی قیمت برنج، خبرنگار خود را به شمال اعزام کرد و طی تحقیقاتی که با کمک شالیکاران شالیکوبی های بزرگ و عمده بعمل آمده است، مشخص گردید شرکت "گ" با خرید بخش عمده ای برنج تولیدی شالیکاران، انحصار بازار فروش شلتوک و برنج را در شمال و سایر نقاط کشور در دست گرفته است.

شایق دبیر انجمن برنج کشور نیز فاصله قیمتی برنج در شمال و سایر نقاط کشور را غیر طبیعی می داند و می گوید:

«یکی باید پاسخگوی این مساله باشد که چرا قیمت برنج در تهران این همه افزایش یافته است؟ بالاخره باید یک دلیل منطقی برای این مساله بیاورند که چرا قیمت را این همه بالا برده‌اند که البته هیچ دلیلی ندارند و این امر به هزینه حمل و نقل نیز مربوط نیست چون هزینه‌های حمل آنقدر نیست که این همه بر نرخ برنج در تهران تاثیر داشته باشد.»

وی سود عادلانه برای فروشندگان را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد اعلام و اضافه کرد: «دلیل گران فروشی برنج در تهران عدم نظارت است، مسئولان باید پاسخگوی این مساله باشند که چرا اجازه می‌دهند این همه در حق مصرف کنندگان اجحاف شود؟»

دبیرانجمن برنج کشور به این پرسش که درحال حاضر قیمت این محصول در شمال کشور چقدر است؟ پاسخ داد: «قیمت بهترین نوع برنج با حداقل خرده ( ۲ تا ۳ درصد) و بدون حتی یک دانه ناخالصی در شمال ۹۴۰۰ تومان است.»

به گفته وی برخی افراد زمانی که برنج را از شمال به تهران می‌آورند آن را با برنج‌های دیگر مخلوط و سپس به مشتریان عرضه می‌کنند. ‌

البته این مصاحبه آقای شایق مربوط به هفته گذشته بوده و بررسی های میدانی نشان می دهد، در یک هفته گذشته قیمت عمده برنج بوجار تمام تا 10500 تومان افزایش یافته است.

هر چند جولان شرکت های بزرگ واردکننده بزرگ و صاحب برند در بازار برنج داخلی، در ایام تعطیلی واردات انکار نشدنی است و نشان از ضعف جدی دولت در کنترل قیمت بازار برنج دارد.

محمود حجتی در حاشیه دیدار با وزیر کشاورزی نروژ در جمع خبرنگاران به سوالاتی در مورد علت گرانی برنج پاسخ داد.

وزیر کشاورزی در مورد واردات برنج گفت: در 4 ماه ابتدایی امسال هر واردکننده‌ای به هر میزانی که خواست برنج وارد کرد که 500 هزار تن برنج خارجی در این مدت به کشور وارد شد، در حالی که کل نیاز ما به برنج وارداتی 700 تا 800 هزار تن است، اما از مرداد ماه با توجه به شروع فصل برداشت برنج داخلی واردات برنج متوقف شد.

وی در پاسخ به اینکه با وجود وفور برنج در بازار چرا قیمت آن افزایش یافته گفت: قیمت برنج خارجی در مقایسه با سال قبل افزایشی نداشته و ملاک ما هم همان برنج خارجی است. چرا که دولت تنظیم ذخایر خود را براساس برنج خارجی انجام می‌دهد.

کاوه خاکسار مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه پیش بینی می‌شود میزان تولید برنج در کشور حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزارتن باشد، اضافه کرد: میزان نیاز ما نیز حدود ۳ میلیون تن است.

با توجه به صحبت های خاکسار، میزان حجم برنج مصرفی داخلی، 3 برابر برنج خارجی است و عقل حکم می کند، اگر دولت خواهان کنترل بازار باشد، ذخایر تنظیمی، برنج داخلی باشد؛ چرا که این قیمت برنج داخلی است که تعیین کننده گرانی یا ارزانی برنج در کشور محسوب می شود و برنج خارجی صرفا یک چهارم برنج مصرف کننده ایرانی را در بر می گیرد.

به نظر می رسد، اگر قیمت برنج خارجی رشد می کرد، وزیر کشاورزی در رسانه ها حاضر می‌شد و علت رشد را عدم تنظیم بازار قیمت برنج خارجی به واسطه ذخیره برنج داخلی اعلام می کرد.

عدم برنامه ریزی دقیق برای تنظیم بازار یکی از مهمترین کالاهای اساسی مردم در حالی صورت گرفته است که وزارت جهاد کشاورزی بیش از سی سال با این مساله درگیر بوده است و پس از سی سال تجربه همچنان در گام های اولیه به سر می بریم و مدیران کشور مبتدیانه عمل می‌کنند.

۱۳۹۵/۷/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...