نسخه چاپی

نماینده دولت قطعه‌ساز شد؟

عضو كمیسیون صنایع مجلس با بیان این كه در باره قرارداد با رنو تاكنون به مجلس گزارشی داده نشده است گفت: سوالمان از دولت این است كه آیا ایدرو نماینده دولت است یا بعنوان یك شركت داخلی قطعه ساز؟

به گزارش نما، محمدحسن شجاعی فرد در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه حضور وزیر صنعت،‌معدن و تجارت برای عقد قرارداد خرید خودرو از رنو برای کشور افت است و با پروتکل های معمولی نمی خواند گفت: چرا برای عقد قرارداد با خودرو سازان فرانسوی هیچ یک از مسئولان دو خودرو ساز بزرگ کشور همراه وزیر صنعت نبودند.

رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو افزود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو ) باید بستر ایجاد صنایع را فراهم کند نه اینکه تولید کننده شود .

شجاعی فرد گفت:‌ رئیس این سازمان چگونه بدون توجه به نظر سهام داران در قرارداد اخیر با شرکت رنو،‌ شرکت خودرو سازی بن رو به عنوان دیون به ایدرو داده است.

رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو افزود:‌دولت برای حمایت از صنعت خودرو سازی کشور 30 سال است واردات را محدود و تعرفه خودرو های وارداتی را افزایش داده است.

شجاعی‌فر درباره سرنوشت خودرو ملی گفت: کشور در سنوات گذشته با خودرویی با عنوان خودرو ملی روبرو نبوده است که اکنون بخواهیم سرنوشت آن را بررسی کنیم.

وی افزود : اکنون فقط خودرو سمند به عنوان خودروی ملی به بازار معرفی می شود که در تولید آن خودرو نیز از قطعات و موتور خارجی استفاه می کنیم در همین راستا به اعتقاد من در شرایط فعلی خودروی ملی در کشور معنی پیدا نمی‌کند.

شجاعی فر با بیان اینکه نباید به سمت استفاده از محصولات کهنه و بی کیفیت خودروسازان خارجی حرکت کنیم اضافه کرد: اکنون برخی محصولات پژو سال هاست که در خود فرانسه تولید نمی‌شود که این نشان می دهد باید با واکاوی دلایل بی کیفیتی تولیدات داخل از وابستگی به محصولات خارجی جلوگیری کنیم.

شجاعی فر با انتقاد از شرکت های خارجی نسبت به ندادن تکنولوژی پیشرفته به ایران گفت: الان شرکت های خارجی حتی استفاده از رنگ قرمز را برای ساندر به ما نمی دهند و معتقدند ما شرایط استفاده از رنگ قرمز برای این خودرو را نداریم.

شجاعی فر گفت: ما هم ابتدا خودرو مگان را از ترکیه وارد می کردیم و مستقیم به مردم می فروختیم.

وی گفت: براساس قرارداد جدید با رنو ایران پس از 50 سال دوباره به مونتاژ خودرو رسیده است.

شجاعی فرد با بیان اینکه 48 خودرو ساز در کشور فعالند افزود: کیفیت خودروها در مقایسه با خودروهای 15 سال پیش بهتر نشده است.

رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو گفت:‌اگر خط تولید بن رو را واگذار کرده ایم به معنای انجام 80 درصد کار است اما در قرارداد این 80 درصد به 40 درصد فروخته شده است در حالی که فرانسوی ها 20 درصد را به 60 درصد به ما فروخته اند.

وی با بیان اینکه صادر نشدن ال 90 به دلیل تولید کم است افزود: رنو می خواهد بازار خودرو کشور را در اختیار بگیرد .

حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در باره قرارداد با رنو تاکنون به مجلس گزارشی داده نشده است.

وی با بیان اینکه در صنعت خودرو سازی سابقه 50 ساله داریم افزود : اگر ظرفیت کامل خودرو سازی و زمینه صادرات خودرو سازی کشور فعال شود و نسبت 3 به 7 با شرکت رنو رعایت شود، شاید بتوان گفت این قرارداد با این نسبت، قرارداد خوبی است.

فولادگر اضافه کرد : سوالمان از دولت این است که آیا ایدرو نماینده دولت است یا بعنوان یک شرکت داخلی قطعه ساز؟
منبع: تسنیم

۱۳۹۵/۷/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...