نسخه چاپی

ایدز در آستانه درمان قرار دارد

نشریه ساندی تایمز روز یكشنبه در گزارشی با اشاره به بهبودی نسبی یك مرد 44 ساله انگلیسی مبتلا به ویروس اچ آی وی به دنبال استفاده از یك شیوه پیشرو درمانی طراحی شده برای ریشه كن كردن این ویروس، نوشت: محققان انگلیسی در آستانه درمان این بیماری قرارگرفته اند.

به گزارش نما ساندی تایمز افزود: این مرد، اولین فرد در میان 50 نفری است که با استفاده از این شیوه درمانی جاه طلبانه که توسط محققان و پزشکان پنج دانشگاه پیشرو بریتانیا طراحی شده است، تحت درمان کامل قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، این نشریه نوشت: این برای اولین بار است که محققان در چارچوب یک شیوه جدید درمانی، توانسته اند ویروس های 'اچ آی وی ' را در تمامی بخش های بدن فرد مبتلا به این ویروس از جمله سلول های نهفته ای که در شیوه های درمانی کنونی امکان آن وجود ندارد، ره گیری و آنها را نابود کنند .

ساندی تایمز افزود: در صورتی که این شیوه درمانی به شکل موفقیت آمیز مانع از برگشت پذیری ویروس 'اچ آی وی ' شود، می تواند سبب نجات بیماران مبتلا به این ویروس و صرفه جویی در هزینه های سنگین درمان این گونه بیماران شود.

این نشریه افزود: آزمایش های اولیه صورت گرفته بر روی بیمار یاد شده نشان می دهد که خون او دیگر آلوده به ویروس 'اچ ای وی' نیست اما او برای اینکه مطمئن شود که کاملا از این ویروس پاک شده است، بایستی مدتی صبر کند.

به نوشته ساندی تایمز، عدم مشاهده ویروس'اچ آی وی' در خون این بیمار در حال حاضر می تواند ناشی از استفاده از داروهایی ضد ویروسی باشد که مصرف کرده است.

این نشریه نوشت: 'مارک ساموئلز' مدیر موسسه ملی تحقیقات سلامت دفتر تحقیقات بالینی زیرساختی( ان آی اچ آر) که این تحقق دسته جمعی را پایه گذاری کرده است، در گفت وگو با ساندی تایمز گفت: این یکی از نخستین تلاش های جدی برای درمان کامل 'اچ آی وی' در جهان بشمار می آید.

وی در این گفت وگو گفت: 'ما در حال کشف امکان واقعی درمان 'اچ ای وی' هستیم . این یک چالش جدی شمرده می شود و ما هنوز در روزهای ابتدای این کار هستم ولی پیشرفت به دست آمده تاکنون چشمگیر بوده است.'

این نشریه نوشت: بیمار یادشده نیز که هم اینک در لندن تحت درمان قرار دارد در گفت وگو با ساندی تایمز بیان داشت:' درصورتی که این درمان کاملا صورت بگیرد، اتفاق بزرگی خواهد بود. در آخرین آزمایش خونم که چند هفته پیش صورت گرفت هیچ آثاری از این ویروس دیده نشد.'

این بیمار به ساندی تایمز گفت:' به هرحال این اتفاق می تواند ناشی از داروهای ضدویروس مصرفی باشد و به همین دلیل بایستی برای چند مدت دیگر صبر کرد که اطمینان لازم به دست آید.'

به نوشته ساندی تایمز، این شیوه جدید درمانی که در حال حاضر به صورت آزمایشی اجرا می شود، با همکاری دانشگاه های آکسفورد، کمبریج، امپریال کالج لندن، کینگ کالج لندن و دانشگاه کالج لندن صورت می گیرد.

این نشریه افزود: این شیوه جدید درمانی در صورت موفقیت آمیز بودن، ضمن نجات میلیون ها نفر، می تواند سبب صرفه جویی زیادی از بابت هزینه درمانی این بیماران شود.

به نوشته ساندی تایمز، هزینه درمان و مراقبت های پزشکی از یک بیمار مبتلا به ویروس 'اچ آی وی ' در طول زندگی اش، در انگلیس در حدود 380 هزار پوند برآورد می شود.

ویروس 'اچ آی وی' پس از درگیر شدن با سیستم ایمنی بدن، گلبول های سفید خون را از بین می برد، سیستم ایمنی را از کار می اندازد و بدن را در برابر سایر آلودگی ها آسیب پذیر می کند. این فرآیند تحت عنوان سندرم ضعف ایمنی انسان یا ایدز شناخته می شود.

ز زمان ورود 'اچ ای وی ' به بدن تا بروز ایدز ممکن است بین 6ماه تا 10 سال و یا بیش تر به درازا بکشد در این مدت گرچه فرد به ظاهر تندرست به نظر می رسد، ولی ممکن است ویروس از او به دیگران عمدتاً از طریق آمیزش جنسی محافظت نشد سرایت کند.

برای این ویروس در حال حاضر هیچ گونه درمان قطعی یا واکسنی وجود ندارد.

۱۳۹۵/۷/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...