نسخه چاپی

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با نما:

جلوی اجرای قراردادهای نفتی را می گیریم

عکس خبري -جلوي اجراي قراردادهاي نفتي را مي گيريم

یك طرح دو فوریتی را مطرح كردیم كه در صورت رای آوری آن در مجلس، جلوی اجرائی شدن قراردادها گرفته خواهد شد.

جلسات هفته گذشته مجلس شورای اسلام تحت شعاع اعلام خبر تایید مصوبات دولت درباره قراردادهای نفتی قرار گرفت. در حالی که برخی از نمایندگان همچنان به شکل این قراردادها اعتراض داشتند و آن را نافی منافع ملی می دانستند، علی لاریجانی رئیس مجلس، این تذکرات را غیر واقعی خواند و از ابلاغ این مصوبه به دولت خبر داد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این خصوص اظهار داشت: علی رغم اینکه آقای لاریجانی اعلام کردند که 15 بند ابلاغی دفتر مقام معظم رهبری تماما در قراردادهای جدید نفتی اجرایی شدند، اما کماکان برخی از ایرادات همچنان پابرجاست و متاسفانه اصلاح نشده، به همین دلیل ما برای جلوگیری از اجرائی شدن این مصوبات اقدام کرده ایم.
حسینعلی حاجی دلیگانی در توضیح اقدامات صورت گرفته برای اجرائی نشدن قراردادهای نفتی گفت: یک طرح دو فوریتی را مطرح کردیم که در صورت رای آوری آن در مجلس، جلوی اجرائی شدن قراردادها گرفته خواهد شد.
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخور: ادامه داد: البته ما دنبال آن هستیم تا به دیوان عدالت اداری هم شکایت کنیم و ابطال مصوبه را از این طریق بگیریم.
این نماینده اصولگرای مجلس در خصوص عمده اشکالاتی که در قرارداد باقی مانده و هنوز رفع نشده، افزود: چند ایراد عمده و مهم باقی مانده است، اول اینکه در صورتی که بین ما و طرف قرارداد اختلافی پیش آید، به چه مرجعی باید مراجعه شود، به عبارتی مرجع حل اختلاف تعیین نشده است.
وی درخصوص ایراد باقی مانده بعدی اظهار داشت: ثمن معامله یا هزینه مشخص نشده است، یعنی تعیین نشده است که طرف خارجی قرارداد چه مقدار در هریک از قراردادها باید سرمایه گذاری کند.
حاجی دلیگانی در توضیح ایراد اصلاح نشده بعدی قراردادها، آنها را تنها منحصر به صنایع بالادستی نفت خواند و افزود: در این قراردادها به هیچ عنوان به صنایع پایین دستی اشاره نشده و تمامی قراردادها تنها مربوط به اکتشاف، استخراج یا همان صنایع بالادستی است.
وی این قراردادها را عاملی برای خام فروشی نفت دانست و گفت: این شکل قراردادها با روح سیاستهای اقتصاد مقاومتی مطابقت ندارد و ما تنها خام فروشی خواهیم کرد.

۱۳۹۵/۷/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...