نسخه چاپی

«هیهات» و دست خالی سینما برای عاشورا

تهیه‌كننده و كارگردان فیلم «هیهات» كه روزهای اول اكران را می‌گذراند امیدوارند این فیلم بتواند فتح بابی برای تولید فیلم‌های بیشتری با موضوع عاشورا باشد.

به گزارش نما به نقل از پارس نیوز، با آغاز ماه محرم، اکران دو فیلم با موضوع عاشورا در سینماها آغاز و بعد از سال‌ها سینماهای ایران میزبان فیلم‌هایی با موضوع عاشورا شده است، موضوعی که از یک بابت خوشحال‌کننده و از جهت دیگر به خاطر کم‌کاری در پرداخت به موضوع عاشورا باعث حس شرمندگی سینمای کشوری شیعی است. تهیه‌کننده و کارگردان یکی از اپیزود‌های فیلم سینمایی «هیهات» به موضوع ساخت این فیلم و کم‌کاری سینما در تولید فیلم‌هایی باموضوع عاشورا پرداخته‌اند.

نتیجه فضای بسته سینما
محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هیهات» می‌گوید: از ابتدا قرار نبود کاری سینمایی تولید کنیم، بلکه به عنوان چند فیلمساز دور هم جمع شده بودیم تا با موضوع سید‌الشهدا کاری انجام دهیم و ایده‌هایمان را با هم مطرح کنیم.

شفیعی ادامه می‌دهد: قرارمان این بود که اگر ایده‌ها قابلیت تولید فیلم داشتند به سراغ ساخت فیلم برویم و بعد از 50،40 جلسه به این جمع‌بندی رسیدیم و براساس آن فیلم سینمایی ساخته شد. وی با اشاره به اینکه فیلم سینمایی هیهات از جمله تجربه‌های تکرار نشده در سینمای ایران است یا در سینمای جهان کم تکرار است، تصریح می‌کند: اینکه یک فیلم در چهار اپیزود با چهار نویسنده و چهار کارگردان تهیه شود که نه از نظرشخصیت‌ها و نه قصه با هم همپوشانی نداشته باشند و صرفاً محتوای آنها یکدیگر را پوشش دهد، کار بسیار سختی بود.

شفیعی در پاسخ به این سؤال که چرا سینمای ایران کمتر سراغ موضوعات عاشورایی می‌رود، می‌گوید: سینمای ما نه تنها درباره موضوع عاشورا بلکه درباره همه حوزه‌های مناسبتی دستی خالی دارد، این به معنای آن نیست که در سینمای ما افراد دغدغه‌مند وجود ندارند، بلکه این فضای بسته سینما و رفتاری که سینما با این موضوعات انجام می‌دهد، باعث می‌شود که آدم‌های مشتاق را از انجام کار دور می‌کند و در نتیجه تولیدی نیز صورت نگیرد.

محرم و رمضان فصل‌های مرده سینما شده‌اند
محمدرضا شفیعی که در تلویزیون نیز از جمله تهیه‌کنندگان پرکار است، می‌گوید: در ماه‌هایی مانند محرم و رمضان تلویزیون پرکار است و برنامه دارد، اما سینما خاموش است. سینماداران به این ماه‌ها فصل‌های مرده اکران می‌گویند، در صورتی که باید سینمای ایران برای این زمان‌ها فیلم‌های خوب بسازد و موضوع عاشورا توانایی برداشت‌های خوبی را دارد.
این تهیه‌کننده می‌افزاید: اگر تولید خوبی در سینما با موضوعات عاشورایی صورت گیرد، قطعاً مردم نیز از آن استقبال خواهند کرد و آنچه به عنوان استفاده مالی مد نظر سینمادار‌ها است، اتفاق خواهد افتاد.
وی با اشاره به اینکه سال‌ها است درباره قیام عاشورا و موضوعات عاشورایی کارخوبی در سینما تولید نشده، می‌گوید: هنوز هم وقتی صحبت از فیلم خوب با موضوع عاشورا می‌شود همه به یاد فیلم «روز واقعه» می‌افتند و هیچ‌کس‌ بعد از آن فیلم اثر قابل توجهی را با این موضوع در خاطر ندارد.

موضوعات عاشورایی قابلیت پرداخت‌های نو را دارد
دانش اقباشاوی، کارگردان یکی از چهار اپیزود فیلم سینمایی هیهات معتقد است: صحبت کردن درباره فرهنگ عاشورایی در کشوری شیعی مانند ایران نمی‌تواند حرف تازه‌ای داشته باشد، زیرا عاشورا در نهاد همه ایرانیان وجود داشته و خواهد داشت. اما اینکه چگونه از این فرهنگ بهره‌مند شویم، موضوعی است که جای کار زیادی دارد.
اقباشاوی می‌افزاید: زمانی که می‌خواستیم ساخت فیلم هیهات را شروع کنیم این سؤال برایمان پیش آمده بود که چگونه باید از این فرهنگ بهره‌مند شویم. فرهنگی که جامع‌الاطراف است و در آن ابعاد انسانی، عرفانی، اجتماعی و سیاسی دیده می‌شود.
این کارگردان می‌گوید: ما می‌خواستیم قطره‌ای از دریای معارف عاشورا را برداریم و تلاش کنیم تا به آن نزدیک شویم.

وی ادامه می‌دهد: فرهنگ عاشورا فرهنگی رهایی بخش است و در آن عدالت‌خواهی و به دنبال آزادگی رفتن وجود دارد. در فرهنگ عاشورا می‌توان ایثار و از خودگذشتگی را دید مانند رساندن آب که حضرت عباس(ع) آن را انجام داد. می‌توان هر کدام از این موضوعات را با مسائل روز جامعه پرداخت، این موضوعات مسائلی فطری هستند که باید آنها را آرایش و با قصه‌هایی روان و سر راست بیان کرد.

استقبال از «هیهات» خوب است
چند روزی است که اکران فیلم سینمایی «هیهات» آغاز شده است. تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم، از وضعیت اکران و استقبال تماشاگران از آن راضی هستند. محمدرضا شفیعی می‌گوید: در چند روز اول هنوز در حال آماده شدن مواد تبلیغاتی هستیم و تلویزیون نیز شروع به پخش تیزر‌های فیلم کرده است و باید منتظر باشیم تا موضوع فیلم اطلاع‌رسانی شود. دانش اقباشاوی نیز می‌گوید: تا امروز استقبال خوب بوده و اکران‌های دانشگاهی فیلم هیهات نیز آغاز شده است که در اکران فیلم در دانشگاه تهران سالن سینما پر شده بود. این کارگردان تأکید می‌کند: به دلیل اینکه سینمای ایران محصول مشابهی برای ایام محرم نداشته است و جای چنین فیلمی در سینما خالی بوده، امیدواریم استقبال مردمی از هیهات بیشتر نیز شود و این فیلم فتح‌بابی برای تولید محصولات سینمایی بیشتر بر اساس موضوعات عاشورایی باشد.

۱۳۹۵/۷/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...