نسخه چاپی

وزیران غیر متعهد به تهران آمدند

عکس خبري -وزيران غير متعهد به تهران آمدند

مقامات مختلفی از ده‌ها كشور عضو جنبش عدم تعهد از روز گذشته تا بامداد و صبح امروز به منظور شركت در شانزدهمین اجلاس غیرمتعهدها وارد تهران شده‌اند.

به گزارش نما به نقل ازايسنا، شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد كه از يكشنبه (5 شهريور) در تهران آغاز شده است، در سه سطح كارشناسان، وزيران و سران كشورهاي عضو اين جنبش بر گزار مي‌شود و تا روز جمعه (10 شهريور) ادامه خواهد داشت.

اين اجلاس كه تاكنون دو روز اول آن در سطح كارشناسان برگزار شده است و امروز و فردا (سه‌شنبه و چهارشنبه) در سطح وزيران برگزار خواهد شد، نقطه آغاز رياست سه ساله ايران بر جنبش عدم تعهد است.

از ديروز تا ساعات پاياني شب گذشته و بامداد امروز نيز مقاماتي از ده‌ها كشور عضو اين جنبش شامل وزيران خارجه، معاونان، نمايندگان برخي كشورها در سازمان ملل و برخي وزيران و مقامات ديگر از طريق فرودگاه مهرآباد يا فرودگاه امام خميني(ره) وارد تهران شده‌اند.

از جمله مهمترين مقامات سفر كرده به كشورمان مي‌توان به وزيران خارجه ليبي، كويت، دولت خودگردان فلسطين، افغانستان، لبنان، پاكستان، عراق، كوبا، آفريقاي جنوبي، سنگال، هند، اندونزي، بوليوي، تايلند و الجزاير اشاره كرد.

آفريقاي مركزي، نپال، موريس، بنگلادش، اريتره، مالديو، غنا (به همراه دستيار ويژه رييس‌جمهور اين كشور)، مغولستان، نيجر، بنين، جيبوتي، سوازيلند، لسوتو، ناميبيا، بوتان، مالي و مراكش نيز از ديگر كشورهايي هستند كه تاكنون وزيران امور خارجه خود را براي شركت در دو روز دوم شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به تهران فرستاده‌اند.

به همين منظور، وزير مشاور در امور خارجه قطر، وزير مشاور در امور خارجه نيجريه و وزير مشاور در امور خارجه تونس بامداد امروز ـ دوشنبه ـ به كشورمان سفر كردند.

وزير هماهنگي و امنيت اكوادور، وزير توسعه سياسي اردن، مشاور رييس‌جمهور كرواسي، نماينده ونزوئلا در سازمان ملل متحد، وزير كار سومالي، معاون وزير خارجه اوگاندا، قائم مقام وزير خارجه لائوس، نماينده گامبيا در سازمان ملل متحد و معاون وزير خارجه موزامبيك نيز از جمله ديگر مقاماتي هستند كه ظرف 24 ساعت گذشته وارد تهران شدند.

همچنين، نماينده ارشد وزارت امور خارجه روسيه روز گذشته در راس هياتي وارد تهران شد تا به عنوان نماينده پوتين ـ رييس‌جمهور روسيه ـ در اين اجلاس شركت كند.

روسيه به عنوان ميهمان ويژه در اين اجلاس حضور دارد كه اين مفام روس به نمايندگي از اين كشور در نشست‌ها و اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد شركت خواهد كرد.

شخصيت‌ها سفر كرده به تهران چه در بدو ورود خود به فرودگاه‌هاي مهرآباد يا امام خميني(ره) و چه در ديدارهايي كه برخي از آنها با علي‌اكبر صالحي ـ وزير امور خارجه كشورمان ـ بر لزوم دستيابي اجلاس تهران به اهداف پيش‌بيني شده تاكيد كردند.

اين افراد با تاكيد بر نقش ايران در جهان، منطقه و بويژه در جنبش عدم تعهد، از ميزباني جمهوري اسلامي ايران ابراز خرسندي كردند و همچنين ابراز اميدواري كردند كه اجلاس شانزدهم بتواند گامي رو به جلو براي همه اعضاي جنبش و فرصتي مغتنم براي يافتن راه‌حل‌هاي مناسب محسوب شود.

در همين راستا، عاشور بن خيال ـ وزير خارجه ليبي ـ در بد ورود به تهران در جمع خبرنگاران، ضمن ابراز اميدواري كرد كه اجلاس غيرمتعهدها در تهران نتايج مثبتي به دنبال داشته باشد.

وزير امور خارجه آفريقا نيز در بدو ورود به تهران گفت: اميدوارم كه اين اجلاس با موفقيت و دستاوردهاي چشمگير براي ملت و دولت ايران باشد.

همچنين، رياض المالكي ـ وزير خارجه دولت خودگردان فلسطين ـ ابراز اميدواري كرد كه با توجه به رياست سه ساله ايران بر اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، حمايت اين اجلاس از فلسطين دو چندان شود.

وي با اشاره به وضعيت كنوني اين كشور گفت: جنبش غيرمتعهدها و بويژه كشورهاي اسلامي عضو آن، از فلسطين حمايت كرده‌اند و ما انتظار داريم كه اين اجلاس حمايت همه‌جانبه‌اي از فلسطين داشته باشد.

وزير خارجه دولت خودگردان فلسطين با بيان اينكه "ما به برگزاري اين اجلاس در تهران خوشبين هستيم"، خاطرنشان كرد: ايران همواره از فلسطين حمايت كرده است و با توجه به اينكه يكي از اهداف مهم اين اجلاس، صلح و دوستي است و نيز با توجه به رياست ايران بر اين اجلاس، اميدواريم حمايت‌ها از فلسطين دوچندان شود و تصميم‌گيري‌ها در اين اجلاس به نفع فلسطين باشد و اهداف مدنظر در اين راستا محقق شود.

وزير امور خارجه بوليوي نيز در ديدار با وزير امور خارجه كشورمان، برگزاري جنبش عدم تعهد در تهران را فرصت مناسبي براي نزديكي كشورها و تبادل‌نظر درباره موضوعات مهم منطقه‌اي و جهاني دانست و بر حضور موثر و مشاركت موثر هيات بوليويايي در مباحث مربوط به اجلاس تاكيد كرد.

وي اظهار اطمينان كرد كه دولت متبوعش از فرصت برگزاري اين اجلاس براي تقويت مناسبات دوجانبه كمال بهره‌برداري را خواهد داشت.

همچنين، وزير خارجه نپال در بدو ورود به تهران ابراز اميدواري كرد كه اجلاس غيرمتعهدها در تهران بتواند به اهداف در نظر گرفته شده دست پيدا كند و در توسعه روابط كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد تاثيرگذار باشد و زمينه نزديكي هرچه بيشتر آنها را فراهم كند.

وزير خارجه موريس نيز هنگام ورود به فرودگاه امام خميني(ره) تاكيد كرد: ما به دنبال صلح هستيم و اين اجلاس مي‌تواند در راستاي گسترش صلح تاثيرگذار باشد. اين اجلاس فرصت بزرگي براي كشورهاي عضو است و اميدواريم به اهداف خود دست پيدا كند. اعضاي اين اجلاس مي‌توانند در راستاي حل مشكلات اقتصادي و از بين بردن فقر، تاثيرگذار باشند.

به گزارش ايسنا، وزير خارجه مالديو هم در بدو ورود به تهران اظهار كرد: اهميت اين اجلاس چند سالي است كه كمرنگ شده است و اميدواريم با رياست سه ساله ايران، اين اجلاس بتواند اهميت بيشتري پيدا كند و در عرصه جهاني تاثيرگذارتر باشد.

وزير خارجه اريتره نيز خاطرنشان كرد كه اين اجلاس براي كشورهاي در حال توسعه كه عضو آن و داراي منافع مشترك هستند، موثر است.

همچنين، وزير خارجه بنگلادش در فروگاه امام خميني(ره) به خبرنگاران گفت: برگزاري شانزدهمين اجلاس جنبش غيرمتعهدها با توجه به تحولات و شرايط كنوني جهان بسيار مهم است و اميدواريم تصميمات اين اجلاس در حل مسائل و چالش‌هاي جهاني تاثيرگذار باشد.

خالد بن محمد العطيه ـ وزير مشاور در امور خارجه قطر ـ نيز در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران، از حضور امير قطر در شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد خبر داد و اظهار كرد كه زمان حضور امير قطر در شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد حدودا همزمان با حضور ساير سران كشورهاي عضو خواهد بود.

وي همچنين، از ميزباني ايران در اين اجلاس تقدير كرد و گفت: دولت قطر در اين اجلاس تلاش خواهد كرد كه پيشنهادها و طرح‌هاي مثمرثمري ارائه دهد و اميدوارم اين اجلاس، اجلاس موفقي باشد.

روز گذشته همچنين، وزيران خارجه تايلند و بوتان در ديدار با صالحي، از ميزباني ايران در اجلاس شانزدهم تشكر كردند.

وزير هماهنگي و امنيت اكوادور هم كه قرار است غير از شركت در بخش وزراي خارجه اجلاس غيرمتعهدها، به نمايندگي از رييس‌جمهور اكوادور نيز در اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد شركت كند، با اشاره به روابط خوب ايران و اكوادور گفت: من قبل از هر چيز سلام ويژه رييس‌جمهور اكوادور را به ملت و دولت ايران اعلام مي‌كنم.

وي همچنين با اشاره به برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران و اهميت آن براي اكوادور تاكيد كرد: اين اجلاس مي‌تواند نقش بسيار مهمي در گسترش صلح و دموكراسي در عرصه جهاني داشته باشد. يكي از اهداف جنبش عدم تعهد، ايجاد دنياي چندقطبي است و اميدواريم كه اين اجلاس بتواند به اهداف خود دست پيدا كند.

وزير هماهنگي و امنيت اكوادور اضافه كرد: دولت اكوادور با علاقه در اين اجلاس شركت كرد و اميدواريم شاهد برپايي دنيايي برابر در عرصه جهاني باشيم و اين هدف مهم اجلاس غيرمتعهدها محقق شود.

به گزارش ايسنا، هوشيار زيباري ـ وزير امور خارجه عراق نيز با تاكيد بر اهميت برگزاري شانزدهمين اجلاس جنبش غيرمتعهدها در تهران گفت: اجلاس تهران از جمله نشست‌هاي مهم منطقه است و براي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، يكي از بزرگترين جلسات محسوب مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه "تقريبا 120 كشور در اين اجلاس حضور دارند"، تاكيد كرد: برگزاري شانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها در تهران، اهميت ويژه‌اي به اين اجلاس داده است و عراق در بالاترين سطح خود در اين اجلاس شركت مي‌كند، چراكه از جمله موسسان جنبش عدم تعهد محسوب مي‌شود.

زيباري، مبارزه با فقر، ضرورت بهبود روابط بين كشورهاي عضو و خدمات پزشكي و آموزشي بين اين كشورها را از جمله مباحث قابل طرح در شانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها برشمرد و افزود: رفع اختلاف‌نظرهاي بين‌المللي كه در حال حاضر در منطقه وجود دارد، بحث درباره دستيابي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي، مشكلات سوريه، مساله فلسطين، درگيري بين اعراب و اسرائيل و تاكيد بر ضرورت استقلال كشورها نيز از ديگر مباحث قابل طرح در اين اجلاس است.

وزير خارجه آفريقاي مركزي هم گفت: اجلاس غيرمتعهدها در تهران مي‌تواند در ايجاد وحدت بين كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد تاثيرگذار باشد و حركت جديدي در اين زمينه محسوب شود. اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد يك اجلاس قديمي و همواره در عرصه بين‌المللي موثره بوده است و نشست تهران نيز با توجه به تحولات امروز منطقه، مهم خواهد بود. ميزباني اين اجلاس توسط ايران موفقيت بزرگي براي اين كشور محسوب مي‌شود.

وزير خارجه غنا نيز در بدو ورودش به تهران در جمع خبرنگاران اظهار كرد: برقراري تعامل بين كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد براي رسيدن به اهداف اين جنبش بسيار مهم است. از ميزباني ايران براي برگزاري شانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها خوشحال هستيم و اميدواريم اين اجلاس در گسترش روابط كشورهاي در حال توسعه عضو اين جنبش و برقراري صلح و امنيت جهاني تاثيرگذار باشد. ما مطمئنيم كه ميزباني اين كشور مي‌تواند در ارتقاء جنبش عدم تعهد موثر باشد.

همچنين وزير خارجه الجزاير در بدو ورود به تهران گفت: اميدوارم اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران بتواند در راستاي اهداف پيش‌بيني شده، به نتايج مثبتي برسد. خوشحالم كه در اين شرايط، اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران برگزار مي‌شود. كشورهاي عضو اين جنبش بايد به مسئوليت‌ها و وظايف خود در رابطه با اجلاس عمل كنند.

وي بر لزوم آسيب‌شناسي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد درباره رعايت نشدن برخي سياست‌هاي مورد توافق در اين جنبش تاكيد كرد و گفت: كشورهاي عضو جنبش بايد بررسي كنند كه چرا در برخي مواقع از اهداف و سياست‌هاي مشخص شده عقب‌نشيني كرده‌اند و در اين اجلاس بايد به چاره‌جويي درباره اين مساله پرداخت.

بر اساس اين گزارش، وزير خارجه سنگال هم كه كشورش رياست دوره‌اي سازمان همكاري‌هاي اسلامي را بر عهده دارد، پس از ورود به تهران در جمع خبرنگاران، با ابراز خرسندي از حضورش در شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد گفت: باعث افتخار من است كه در اين اجلاس حضور دارم.اتفاقات مهمي در عرصه بين‌الملل در حال رخ دادن است و ايران نقش غيرقابل انكاري در اين عرصه دارد.

وي در ادامه به مساله سوريه اشاره كرد و افزود: ما بايد در اين اجلاس تلاش نهايي خود درباره وضعيت سوريه را به كار ببنديم. تلاش‌هاي كوفي عنان در سوريه به شكست انجاميد و نتوانست كاري انجام دهد. در سوريه بايد گفت‌وگوهاي گروههاي مخالف و موافق دولت به سرانجام برسد.

وزير خارجه سنگال در پايان تاكيد كرد: در اجلاس تهران بايد اين سيگنال و پيام قوي را به رژيم صهيونيستي بفرستيم كه دست از تجاوز و زورگويي بردارد.

وزيران خارجه نيجر و پاكستان نيز ابراز اميدواري كردند كه اجلاس تهران بتواند در ايجاد صلح جهاني موثر باشد و كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به تعهدات خود در اجلاس تهران پايبند باشند.

وزير خارجه افغانستان نيز با بيان اينكه "براي اينكه اجلاس غيرمتعهدها بتواند در عرصه بين‌المللي نقش موثرتري داشته باشد ضروري است كشورهاي عضو همكاري نزديكتري با يكديگر داشته باشند"، اظهار كرد: اجلاس غيرمتعهدها براي افغانستان از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است، چراكه اين كشور از جمله بنيانگذاران اين اجلاس است. خوشحال هستيم كه اين اجلاس در تهران برگزار مي‌شود و به مدت سه سال كشور دوست و برادرمان ايران رياست اين جنبش را برعهده دارد.

وي با بيان اينكه "اين اجلاس مي‌تواند در راستاي گسترش امنيت و صلح موثر و تاثيرگذار باشد"، خبر داد كه در حاشيه اين اجلاس در جريان ديدار مقامات دو كشور مسائل منطقه‌اي، بين‌المللي و دوجانبه مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.

همچنين، صباح الخالد الصباح ـ معاون نخست‌وزير و وزير امور خارجه كويت ـ پس از ورود به تهران در جمع خبرنگاران گفت: پس از گذشت پنج دهه از تاسيس جنبش غيرمتعهدها تغيير و تحولاتي در كشورهاي عضو در طول اين پنج دهه اتفاق افتاده كه اين كنفرانس را تحت تاثير قرار مي‌دهد. كويت سعي دارد با رايزني و گفت‌وگوها نقش مثمرثمري در اين كنفرانس داشته باشد.

وي افزود: كنفرانس تهران با شعار «صلح پايدار در سايه همكاري مشترك» برگزار مي‌شود كه خود اين شعار اهميت ويژه‌اي به اين كنفرانس داده است و اميدواريم همكاري ميان كشورهاي عضو در جهت اهداف اصلي تاسيس اين جنبش صورت گيرد.

وزير امور خارجه كويت اظهار اميدواري كرد كه توافقات مثبتي ميان اعضا انجام شود كه در خدمت مصالح ملت‌ها باشد و يادآور شد كه دولت كويت اهتمام ويژه‌اي درخصوص اين اجلاس دارد. اهميت اين اجلاس در شرايط كنوني در سطح منطقه‌يي و جهان بسيار زياد است.

به گزارش ايسنا، وزير خارجه كوبا نيز صبح امروز در بدو ورود خود به تهران گفت: با توجه به اينكه ايران براي سه سال آينده رياست جنبش عدم تعهد را بر عهده خواهد داشت، وظيفه سنگيني بر دوش اين كشور قرار دارد.

وي با بيان اينكه "تمام كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد بايد در جهت ارتقاء اين جنبش تلاش كنند"، اظهار كرد: ضرورت برقراري صلح، روابط بين‌الملل و استقلال ملت‌ها از جمله مواردي است كه مي‌تواند در اجلاس تهران مورد بحث و گفت‌وگو قرار گيرد.

وزير خارجه كوبا در پايان تاكيد كرد: كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد بايد از موارد و بندهايي كه در اجلاس هاوانا در سال 2006 تصويب شد پشتيباني كنند.

۱۳۹۱/۶/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...