نسخه چاپی

سالمندان و پیران این استان هرروز بیشتر می‌شوند؛ فعلا ۱۲۳ هزار نفر

به گزارش نما - روزنامه شهروند نوشت: ١٢٣‌هزار سالمند بالای ٦٠‌ سال در کردستان زندگی می‌کنند. ٨‌درصد جمعیت استان کردستان سالمندند.

استان کردستان با ١٢٣‌هزار سالمند بالای ٦٠ سال در فهرست استان‌های جمعیت رو به سالمندی قرار دارد؛ این را کارشناس مسئول برنامه سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشکی کردستان می‌گوید.

فریبا رومی در این‌باره می‌گوید: «بر اساس سرشماری نفوس و مسکن ‌سال ٩٠، ٨‌درصد از جمعیت استان کردستان سالمند هستند که اگر این شاخص از ٧‌درصد بالاتر رود، نمودار جمعیت رو به سالمندی است.»

به گفته این کارشناس اگر ٧ تا ١٤‌درصد جمعیت سالمند باشد، جمعیت آن جامعه «رو به سالمندی»، ١٤ تا ٢٠‌درصد «جمعیت سالمند» و بیشتر از ٢٠درصد جمعیت «سالخورده» تلقی می‌شود که براساس این نُرم هم اکنون جمعیت کردستان رو به سالمندی است.

او می‌گوید: «براساس طبقه‌بندی سازمان بهداشت جهانی، ٦٠ تا ٦٩‌ سال سالمند جوان، ٧٠ تا ٧٩‌ سال سالمند میانسال و از ٨٠ سال به بعد کهنسال محسوب می‌شوند.»

رومی شمار کل سالمندان استان کردستان را ١٢٣‌هزار و ٦٤٧ نفر شامل ٦٩‌هزار و ٩١ سالمند روستایی و ٥٤‌ هزار و٥٥٦ سالمند شهری عنوان می‌کند و معتقد است که نرخ امید به زندگی در سالمندان روستایی به‌دلیل تحرک و سبک زندگی سالم بیشتر از مناطق شهری است.

او سن امید به زندگی در مردان در کردستان را ٧٥.٦ سال و در زنان ٧٨.٤‌ سال می‌داند: «متأسفانه میزان حرمت و کرامت پیران که گوهر و چراغ زندگی و تجربه خانواده‌ها هستند، رو به کاهش است.»

رومی از مراقبت و آموزش سالمندان توسط دانشگاه علوم پزشکی در شش ماهه امسال هم خبر می‌دهد: «از مجموع سالمندان ٣٤‌هزار و٢٨٧ سالمند شهری و ٣٥هزار و٩٨٠ سالمند روستایی ٦٠ تا ٧٠ ساله با شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی آشنا شده‌اند.»

به گفته او ٥‌ هزار و ٦٥٦ سالمند روستایی و يك‌هزار و٦٦٩ سالمند شهری تحت مراقب پزشک و ٧‌هزار و٧٩٣ سالمند روستایی و يك‌هزار و٨١١ سالمند شهری از کاردان و کارشناس‌های مراکز بهداشتی- درمانی خدمات آموزشی می‌گیرند.

او با اعلام این‌که ٦‌هزار و ٨٦٨ سالمند روستایی و يك‌هزار و ٦٥٩ سالمند شهری مهارت‌های شیوه زندگی سالم را آموزش دیده‌اند، می‌گوید: «درصد سالمندی در شهرستان بیجار با ٦‌هزار و ٣٩٧ سالمند شهری و ٥‌هزار و٤٠٠ سالمند روستایی به‌دلیل مهاجرت جوانان بیشتر از دیگر مناطق استان است.»

به گفته او شهرستان سنندج با ٨‌ هزار و٩٤٧ سالمند شهری و ٢٥هزار و٤٦ سالمند روستایی بعد از شهرستان بیجار به نسبت شاخص جمعیت در ردیف دوم استان قرار دارد.

رومی شمار سالمندان شهرستان قروه را ١٣‌هزار و ٧٠٤ سالمند، دیواندره ٧‌هزار و ٢٨١، بانه ٩‌هزار و ٩٤٣، دهگلان ٥‌هزار و ٨٣٨، سقز ١٦‌هزار و ٩٣١، کامیاران ٧‌هزار و ٣٨٠، مریوان ١٠‌هزار و ٦٧٣، سنندج ٣٣‌هزار و ٩٩٣، بیجار ١١هزار و ٧٩٧ و سروآباد ٦‌هزار و ١٠٧ سالمند عنوان کرد.

این کارشناس عدم شیوه و سبک زندگی سالم را از مهم‌ترین مشکلات سالمندان در کردستان می‌داند: «بیشتر سالمندان با بیماری‌های قلبی-‌عروقی، دیابت، فشار خون بالا، پوکی استخوان، اختلال ‌خواب، افسردگی و استرس درگیر هستند».

او از فرزندان خواست که حرمت سالمندان و پیران خانه را نگه دارند و با رفتار‌ها وگفتارهای خشن و تحقیرآمیز، شیشه نازک عمر سالمندان را نشکنند. کارشناس مسئول برنامه سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشکی کردستان از طراحی مبلمان شهری شهرهای کردستان انتقاد می‌کند: «شماری از سالمندان در هنگام تردد در خیابان و معابر شهری امنیت ندارند و سوانح رانندگی زندگی آنان را تهدید می‌کند.»

او نبود پل عابر پیاده برقی ویژه سالمندان، پارک تفریحی‌-‌سیاحتی، کانون بازنشستگان و عدم برخورداری از مزایای بیمه را از مشکلات سالمندان ذکر کرد.

١٥٠٠ سالمند معلول

مدیرکل بهزیستی کردستان هم شمار سالمندان معلول تحت پوشش بهزیستی در استان را يك‌هزار و ٥٣٣ نفر می‌داند: «سنندج با ٤٠٠ سالمند معلول و قروه با ٢٠٠ سالمند معلول در صدر شهرستان‌های کردستان قرار دارند».

به گفته صباح قریشی، ١٠٠ سالمند معلول در بیجار و در کامیاران ١٠٠، سقز ١٥٠، دیواندره ١٢٠، سروآباد ١٠٠، قروه ٢٠٠، مریوان ١٨٨، سنندج ٤٠٠، بانه ١٢٠ و دهگلان ٥٥ سالمند معلول زندگی می‌کنند.

او می‌گوید: «٢٠٥ نفر از سالمندان در مراکز شبانه‌روزی و ٥٠نفر در مراکز روزانه زندگی می‌کنند و به ٤٠ سالمند تحت پوشش هم خدمات ویزیت در منزل و ٦٠ نفر طرح مراقبت ارایه می‌شود.»

۱۳۹۵/۷/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...