نسخه چاپی

نخست وزیر تركیه: از عراق خارج نمی‌شویم‌

نخست وزیر تركیه گفت كه بغداد هر چه می خواهد بگوید، نیروهای تركیه برای مبارزه با داعش و مقابله با تغییر ساختار قومی، خارج نخواهند شد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، وی که در نهمین شورای بازرگانی و صنعت ترکیه سخن می گفت: به مصوبه اخیر مجلس عراق واکنش تند نشان داد و گفت: در شرایطی که عناصر نظامی از 63 کشور جهان به بهانه مبارزه با داعش در عراق حضور دارند، گیر دادن به حضور نیروهای ترکیه در عراق، نشاندهنده حسن نیت کشوری نیست که بیش از 35 سال است تروریستهای پ.ک.ک در آن لانه کرده اند.

ترکیه 350 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و ادعاهای زشت در مورد نیروهای ترکیه ( - که اشغالگر خوانده شده است) در حد و اندازه دولت عراق نیست. هدف ترکیه از حضور نیروی نظامی در بعشیقه آموزش نیروهای محلی اعم ( پیشمرگان کرد و ترکمن های عراقی ) می باشد.

نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر ترکیه نیز دیشب در جمع خبرنگاران با اشاره به مسئله اردوگاه بعشیقه در عراق گفت: بحث خروج نیروهای ترکیه از بعشیقه مطرح نیست.

کورتولموش: گفت: ترکیه برای پاکسازی عراق از وجود گروه های تروریستی، آماده همکاری با دولت این کشور است. در این چارچوب، ترکیه از ابتدا عنوان کرد که مخالف سیطره گروه های تروریستی از جمله داعش در موصل است.

وی گفت: عراق و سوریه از آن مردمان این کشورهاست. ترکیه هرگز اجازه نخواهد داد گروه های تروریستی مختلف ساختارهای بومی و قومی این مناطق را تغییر دهند. عراق یا کشور دیگری نیز نباید چنین اجازه ای را بدهند.
مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز مدعی شده است مصوبه مجلس نمایندگان عراق، منعکس کننده نقطه نظرات همه مردم عراق نیست.

فکری ایشیک وزیر دفاع ترکیه نیز موضوع را از بعد دیگری مورد ارزیابی قرار داده و گفته است: عملیات موصل برای کشورش دارای حساسیت خاصی است و نباید ساختار قومی موصل تغییر یافته و ترکیه با هجمه تازه ای از یک میلیون آواره روبه رو شود.

او در مورد عملیات موصل با اشاره به اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در روز شنبه در مراسم گشایش دوره قانونگذاری جدید در مجلس این کشور گفت: نیروی ائتلاف بین المللی ضد داعش دو عملیات بزرگ را در منطقه طرح ریزی کرده اند که یکی عملیات رقه و دیگری عملیات موصل است. او گفت به ویژه عملیات موصل از نظر ترکیه بسیار موضوع حساسی است.

ایشیک مدعی شد اگر عملیات موصل خوب برنامه ریزی نشود، با هجمه تازه ای از آوارگان روبه رو خواهیم شد. ترکیه در شرایط کنونی برای پذیرش یک میلیون دیگر آواره نیست و در این شرایط اینها باید به اروپا بروند. لذا هم پیمانان ترکیه باید بخوبی متوجه این وضعیت باشند.

او تصریح کرد در عملیات موصل نباید عناصر PYD/PKK استفاده شود. در صورت لزوم عناصر اصلی تشکیل دهنده موصل باید در این عملیات مشارکت کنند تا از تغییر ساختار جمعیتی و قومی این شهر جلوگیری شود.

اقدام ترکیه از اواخر سال 2015 در تقویت نیروهای زمینی و مکانیزه خود بدون هماهنگی و اطلاع دولت مرکزی عراق، در پادگان بعشیقه در 32 کیلومتری شمال موصل در عمق 100 کیلومتری اراضی، با واکنش تند عراق روبرو شده است.

مجلس عراق به دنبال تمدید مجوز دولت آنکارا از سوی مجلس ترکیه در خصوص عملیات برون مرزی در عراق و سوریه برای یک دوره یک ساله دیگر و در شرایطی که ترکیه آشکارا نیت خود را برای مشارکت در عملیات موصل از طریق ترغیب اقلیم کردستان عراق در دعوت از ترکیه برای مشارکت در این عملیات، در میان گذاشته است، با مصوبه ای ضمن اشغالگر خواندن این نیروها، خواستار خروج نیروهای ترکیه از عراق شده است.

آمار رسمی از حضور نیروهای ترکیه در عراق نیست ولی گفته می شود نیروهای ترکیه نه تنها در بعشیقه که شمار آن ها به حدود 500 نفر می رسد و دهها دستگاه تانک و نیروی مکانیزه نیز در آن حضور دارد، در چند پایگاه دیگر در شمال عراق حضور دارند. توجیه حضور این نیروها، آموزش نیروهای محلی برای مقابله با داعش است.

۱۳۹۵/۷/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...