نسخه چاپی

خشم صهیونیست ها از سفر مرسی به تهران

عکس خبري -خشم صهيونيست ها از سفر مرسي به تهران

حضور محمد مرسی، رئیس جمهور مصر در شانزدهمین اجلاس سران كشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران، خشم صهیونیست ها از گشوده شدن فصل جدیدی از روابط میان ایران و مصر، پس از یك دوره طولانی قطع مناسبات را برانگیخته است.


کیهان: رسانه هاي خارجي طي روزهاي گذشته و پس از قطعي شدن حضور مرسي در اجلاس تهران با انتشار گزارش ها و تحليل هاي گوناگون ضمن اذعان به اهميت اين سفر تاريخي، نارضايتي و نگراني صهيونيست ها و محور عربي-غربي مخالف نزديكي تهران و قاره به يكديگر را انعكاس دادند.
پايگاه خبري الانتقاد در گزارشي تحليلي به قلم «عبدالحسين شبيب» تحليلگر ارشد مسائل منطقه اي در اين باره نوشت:
بايد گفت بعد از گذشت سي سال، اين اولين بار است كه رئيس جمهوري از كشور مصر به ايران سفر مي كند. چنين اقدامي ضربه اي سنگين بر پيكره دشمن به شمار مي رود و از همين روست كه شخصيت ها و رسانه هاي صهيونيستي به تبيين پيامدها و خطرات اين حضور پرداخته و بيان داشته اند كه مصر در دوران مرسي حضور بين المللي جديدي را تجربه خواهد كرد.
روزنامه صهيونيستي معاريو نيز پيرامون سفر رئيس جمهوري مصر به ايران نوشته است: تصميم محمد مرسي براي مشاركت در اين نشست توطئه اي است كه درباره آن بايد بيمناك بود، به ويژه كه در سايه تهديدات ايران براي جهان و منطقه است.
روزنامه «يديعوت آحارونوت» نيز ضمن ابراز نگراني از اين سفر رئيس جمهوري مصر به تهران نوشته است: اين سفر به مثابه زنگ خطري است كه بايد از آن بيمناك بود به ويژه كه با تمايل اخوان المسلمين براي بهبود روابط با تهران همراه است.
اين روزنامه مي نويسد: نزديكي مصر با ايران و بهبود روابط اخوان المسلمين در نهايت به زيان اسرائيل است.
تلويزيون اسرائيل نيز در گزارشي با اشاره به تمايل محمد مرسي براي سفر به ايران سؤالات چندي را در اين باره مطرح كرده است.
اين رسانه صهيونيستي مي پرسد هم اكنون موضع قاهره در قبال حمله اسرائيل به ايران چيست؟ آيا مصر سكوت اختيار مي كند يا اين كه اين اقدام اسرائيل تاثيرات منفي بر آينده روابط اسرائيل و مصر به دنبال خواهد داشت؟
تلويزيون رژيم صهيونيستي مي افزايد: سفر رئيس جمهوري مصر به ايران دهن كجي به كليه كساني است كه از وي خواسته اند به تهران نرود و مهمترين پيامي كه از آن مي توان دريافت اين است كه مصر در دوره محمد مرسي شاهد تغييرات در عرصه روابط بين الملل خواهد شد.
روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز نيز چندي پيش با اشاره به احتمال سفر محمد مرسي به تهران نوشته بود: مصر در حال برداشتن گام هاي مهم به سوي ايران است و در مقابل به حدي نسبت به همكاري با اسرائيل بي تمايل است كه حتي به اطلاعاتي كه اسرائيل به اين كشور در خصوص امنيت ملي مصر هم مي دهد، بي اعتناست.
اين روزنامه آمريكايي از تمايل مصر و ايران براي بهبود روابط به عنوان يك «كودتاي ديپلماتيك» ياد كرده است.
خبرگزاري روسي نووستي هم در تحليلي به نقل از كارشناسان اسرائيلي نوشت: مهمترين پيامد سفر مرسي به تهران اين است كه تل آويو هر لحظه در معرض خطر جدي قرار خواهد گرفت.
پايگاه خبري الاهرام نيز در يك نظرسنجي و با طرح سوال «آيا مشاركت محمد مرسي در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران به از سر گيري روابط ايران و مصر مي انجامد، از بازديدكنندگان در اين پايگاه خواست نظر خود را پيرامون سفر محمد مرسي رئيس جمهور مصر به ايران، اعلام كنند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، در اين نظرسنجي 70% از راي دهندگان مصري سفر مرسي به ايران را سرآغاز روابط دو كشور دانستند و با سفر مرسي به ايران موافقت كردند و 25% از راي دهندگان به اين سوال پاسخ منفي داده و 5% هم نظري نداشتند.
با سرنگوني و سقوط ديكتاتور دست نشانده غرب در مصر آنچه بيش از پيش از اهم دستاوردهاي تحولات منطقه قابل بررسي است، ايجاد روابط و نزديكي مصر به جمهوري اسلامي ايران است، موضوعي كه در نخستين روزهاي سرنگوني حسني مبارك با عبور ناوگروه ارتش جمهوري اسلامي ايران از كانال سوئز با پيام صلح و دوستي انقلاب اسلامي در روابط كشورهاي منطقه، نگراني رژيم صهيونيستي را دو چندان كرد. از همين رو محافل و رسانه هاي غربي و عربي پس از گذشت هفته ها از بهبود روابط ايران و مصر پس از سرنگوني حسني مبارك از اين موضوع به عنوان شوك بزرگ ياد مي كنند. روزنامه آمريكايي وال استريت ژورنال در تحليلي عنوان مي كند: «ذوب شدن يخ روابط ايران و مصر باعث نگراني آمريكا، اسرائيل و عربستان شده است. اين دولتها نگرانند كه دوستي ايران و مصر، موازنه شكننده قدرت در خاورميانه را به هم بزند.» وال استريت ژورنال در ادامه مي افزايد: «همچنين اين نگراني وجود دارد كه چنين چرخشي باعث قدرت گرفتن ايران و نيروهاي نيابتي منطقه اي اش نظير حماس و حزب الله گردد در حالي كه هر دو از سوي آمريكا به عنوان سازمان هاي تروريستي شناخته مي شوند».
همانگونه كه روزنامه هاآرتص چندي پيش به نقل از مقامات صهيونيستي نسبت به نزديكي مصر به ايران و به تناسب دوري از تل آويو هشدار داده بود و اعلام كرده بود كه در آينده بايد شاهد تشكيل جبهه اي ضدغربي و اسرائيلي در منطقه با محوريت ايران و مصر بود، تحولات كنوني به وضوح نشان دهنده اين واقعيت است.
روزنامه صهيونيستي هاآرتص تاكيد كرده بود: «حسني مبارك به تمام معنا سرسپرده اسرائيل و گوش به فرمان آمريكا بود.» هاآرتص مي نويسد: «ما به وضوح ديديم كه چگونه مصري ها تحصن كننده در ميدان التحرير به تازگي پرچم اسرائيل را آتش زدند، در برابر سفارت اسرائيل تجمع كردند، نامزدهاي رياست جمهوري در مصر را براي كسب آرا، سياست دشمني با اسرائيل و نزديكي با ايران را در سرلوحه فعاليت هاي تبليغاتي خود قرار دادند زيرا از نفرت شديد عمومي در مصر از اسرائيل آگاهند.» از اين رو با گذشت از شروع خيزش هاي مردمي در كشورهاي عربي آنچه بيش از پيش حائز اهميت است بيداري و انسجام مردم منطقه مي باشد كه در آينده اي نه چندان دور با تحولات بزرگ تر در منطقه شاهد پيروزي اسلام و همگرايي مردم مسلمان منطقه در رويارويي با نظام غرب خواهيم بود.
به هم خوردن توازن منطقه اي يكي ديگر از نگراني هاي اساسي صهيونيست ها و آمريكا به دنبال نزديكي ايران و مصر به يكديگر است.
روزنامه فرامنطقه اي الشرق الاوسط در اين باره مي نويسد: اگر نظام جديد مصر تصميم بگيرد كه با ايران رابطه برقرار كند هرچند اين اقدام شوك بزرگي خواهد بود و موجب اختلال در توازن قدرتهاي منطقه اي مي شود اما در هر حال اين تصميم ملت مصر و حق طبيعي آن است و هيچ كس نمي تواند مانع آن شود.
روزنامه فرانسوي فيگارو بهار انقلاب در كشورهاي عربي اسرائيل را نگران ساخته است به ويژه اينكه، اين تحولات قاعده بازي را به نفع ايران تغيير مي دهد. اين روزنامه عنوان مي كند: «از نگاه سران اسرائيل، تمايلات دموكراسي خواهانه و بي ثباتي رژيم هاي حاكم عرب در منطقه مي تواند به نفع ايران بعنوان دشمن اصلي اسرائيل و نيز اسلامگرايان بخصوص در مصر تمام شود.
به اعتقاد تحليلگران سياسي سفر محمد مرسي، رئيس جمهور اسلامگراي مصر به ايران فراتر از اجلاس عدم تعهد، تاثيرات مهمي در نزديكي دو كشور براي حل مسائل و چالش هاي منطقه اي و مقابله با زياده خواهي هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي در منطقه خواهد داشت.

۱۳۹۱/۶/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...