نسخه چاپی

خرید كالای خارجی با كارت اعتباری؟

كارت‌های اعتباری هم احتمالا مانند طرح‌های دیگر خروج از ركود با استقبال كمی از‌سوی مردم روبه‌رو می‌شود، به این دلیل كه سود این تسهیلات آنقدر بالاست كه كمتر اقشاری توان استفاده از آن را خواهد داشت.

به گزارش نما؛ روزنامه «جام‌جم» در یادداشتی نوشت:

اخیرا به منظور خروج از رکود و تحریک تقاضا از طرح کارت‌های اعتباری با مبالغ مختلف رونمایی شده، اما اکنون مشاهده می‌شود که هماهنگی لازم برای ارائه این خدمت انجام‌ نشده است. کارت‌های اعتباری چندمین طرح برای خروج از رکود است که به نظر می‌رسد با استقبال حداقلی روبه‌رو شود.

کارت‌های اعتباری هم احتمالا مانند طرح‌های دیگر خروج از رکود با استقبال کمی از‌سوی مردم روبه‌رو می‌شود، به این دلیل که سود این تسهیلات آنقدر بالاست که کمتر اقشاری توان استفاده از آن را خواهد داشت. ضمن این‌که نرخ سود این کارت‌ها با تورم اعلامی، مغایرت زیادی دارد. نهادهای آماری اعلام می‌کنند که تورم در کشور به زیر 10 درصد رسیده، اما نرخ تسهیلات بانک‌ها متناسب با آن کاهش نیافته که همین امر نشان‌دهنده ابهامات در بخش تورم است.

کارت اعتباری یکی از خدماتی است که در شبکه بانکی می‌تواند به خروج از رکود منجر شود، اما این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که خرید کالاهای تولید داخل برای مردم مهیا شود، اما برخی اقدامات نمایانگر این است که همچنان به واردات چراغ سبز نشان داده شود. اکنون خرید کالاهای خارجی با کارت‌های اعتباری امکان‌پذیر است و این جریان برخلاف اقتصاد مقاومتی تلقی می‌شود.

زمانی که کشور در رکود تورمی قرار دارد، باید به برنامه‌ریزی تحریک تقاضا و عرضه پرداخت، اما در این طرح تنها طرف تقاضا در نظر گرفته شده که موفقیتی در آن حاصل نمی‌شود. مسلما اگر قرار بود طرح‌های خروج از رکود موفق باشد، نیاز به طرح‌های یک، دو، سه و... نبود و با برنامه‌ریزی اولیه این مهم محقق می‌شد.

به نظر می‌رسد اگر به‌جای اعطای کارت اعتباری در شرایط فعلی که هماهنگی لازم را در شبکه بانکی در اختیار ندارد، به بنگاه‌های تولیدی توجه می‌شد، اکنون تولیدات کشور با کیفیت بالا در بازارهای رقابتی جای داشتند، اما متاسفانه این موضوع نیز مغفول مانده است.

عبدالمجید شیخی

کارشناس اقتصادی

۱۳۹۵/۷/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...