نسخه چاپی

نوبت به لغو كنسرت در شیراز می‌رسد؟!

با پذیرش عدم برگزاری كنسرت در دو شهر مشهد و قم از سوی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شواهد از احتمال تسری این رویكرد به سایر شهرها حكایت دارد.

به گزارش نما به نقل از تابناک: با پذیرش عدم برگزاری کنسرت در دو شهر مشهد و قم از سوی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شواهد از احتمال تسری این رویکرد به سایر شهرها حکایت دارد. در همین راستا، در گمانه‌زنی‌ها از شیراز، میزبان سومین حرم مقدس ایران به عنوان گزینه بعدی یاد می‌شود اما تضمینی نیست که ممنوعیت برگزاری کنسرت‌ها به همین سه شهر نیز محدود شود!

حواشی عدم برگزاری کنسرت در خراسان رضوی با گره خوردن به جنجال‌هایی که بر سر برگزاری کنسرت در قم به راه افتاد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم را واداشت تا در این زمینه موضع‌گیری رسمی داشته باشد و برگزاری کنسرت در مشهد و قم را ممنوع اعلام کند؛ تصمیمی بی‌سابقه که ظاهراً با مواضع علنی حسن روحانی تطبیق ندارد، ولی مشخص نیست با مواضع غیرعلنی‌اش مطابقت نداشته باشد.

البته نوش آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان اعلام این خبر، تلاش کرد چنین تصمیمی را عادی جلوه دهد و حتی گفت، در گذشته نیز چنین بوده و با این اوصاف اساساً در این مدت چه بحثی بر سر برگزاری کنسرت در این شهرها وجود داشته است؟! این رویکرد در نوع خود جالب توجه است و نشان می‌دهد، می‌توان در زمان موضع‌گیری، حتی حافظه کوتاه مدت مردم را نادیده انگاشت.

نوش آبادی در این زمینه گفت: «سیاست کنونی وزارت ارشاد درباره این دو شهر از اول هم این گونه بوده و تاکنون کنسرتی در این دو شهر برگزار نشده است. دولت یازدهم نیز مجوز برگزاری هیچ کنسرتی را در این دو شهر صادر نکرده است؛ هرچند شایعه صدور مجوز در مشهد و پس از آن لغو کنسرت، منتشر شد، این موضوع تکذیب می‌شود، چون تاکنون مجوزی برای برگزاری کنسرت در این دو شهر صادر نشده است.»

بعد از مشهد و قم، نوبت به لغو کنسرت در شیراز می‌رسد؟!

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: «سیاست این دولت نیز همانند دولت‌های گذشته، بر مبنای عدم برگزاری کنسرت موسیقی در این دو شهر بوده و این سیاست تداوم خواهد داشت. شهر مقدس قُم نیز به عنوان پایگاه ترویج دین و انقلاب محسوب می‌شود و در هیچ زمانی کُنسرت موسیقی در آن برگزار نشده و نخواهد شد».

اظهارات نوش آبادی و تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لااقل در استان خراسان رضوی به شهر مشهد محدود نخواهد شد و در کل این استان کنسرتی برگزار نمی‌شود. در عین حال، این گمانه زنی وجود دارد که عدم برگزاری کنسرت به برخی شهرهای دیگر نیز تسری یابد و در این زمینه از شیراز میزبان بارگاه شاه چراغ که سومین حرم مقدس ایران یاد می‌شود، به عنوان گزینه احتمالی یاد می‌شود.

این گمانه زنی بر اساس اظهارات امام جمعه شیراز است که قبلاً در واکنش به عدم برگزاری کنسرت در مشهد، وضعیت شیراز را نیز متفاوت از مشهد ندانسته بود. آیت الله ایمانی با بیان اینکه وزیر ارشاد گفته است که برگزاری کنسرت‌های موسیقی در مشهد مقدس به ‌خاطر احترام به امام رضا(ع) انجام نمی‌شود، یادآور شده بود: «از آقای وزیر ارشاد سإال می‌کنم که اگر برگزاری کنسرت حلال است و جایز و بی‌ضرر، چرا خدمت امام رضا(ع) برگزار نمی‌شود؟ اگر حرام است و ضرر دارد، پس برای همه مسلمانان مضر است و حرام. حرام را توسعه ندهید و گناه را تشویق نکنید».

البته ممکن است در سایر شهرها نیز شاهد مقاومت‌هایی باشیم، چون در چند سال اخیر در مقابل برگزاری کنسرت در برخی شهرهای دیگر نیز مقاومت‌هایی شد که در مواردی منجر به برگزاری و در مواردی منجر به لغو کنسرت شد. به نظر نمی‌رسد با موضع‌گیری سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد، غائله کنسرت‌ها به فرجام رسیده باشد؛ هرچند امید می‌رود چنین باشد.

۱۳۹۵/۷/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...