نسخه چاپی

دختران روستایی بدلیل مهاجرت پسران به شهرها، با كمبود شوهر مواجهند

به گزارش نما - روزنامه ابتکار نوشت:آخرین آماری که در سال 88 از وضعیت مهاجرت در ایران از سوی مرکز آمار ایران گزارش شد نشان داد مهاجرت در طی 20 سال یعنی فاصله سال 65 تا 85 دو برابر شده است .

همچنین مطابق این آمار تعداد روستاهای کشور از ۸۵‬هزار در سال 75 ‬به ۴۶‬هزار روستا در سال ۸۵‬ کاهش یافته و ۳۵‬هزار روستای کشور خالی از سکنه شده‌اند. آماری که دقیقا 2 سال بعد و در آخرین سرشماری به 40 هزار روستا رسید. ‬‬‬‬‬
اما این موج گسترده مهاجرت ها تنها کوچ اعضای یک خانواده از روستا به شهر نبود. بیشتر این اعداد و ارقام مربوط است به مردان روستا که به امید یافتن شغل و رهایی از بیکاری و بردن نانی برای خانواده راهی شهرها شدند اما جاذبه های شهر، مقایسه امکانات رفاهی آن با روستا و یا درگیر شدن مردان روستایی با مشکلات و آسیب های زندگی شهری راه بازگشت را برای همیشه به روی آنها بست و شهر نشینشان کرد تا آنجا که برابر سرشماری سال 90 نسبت جمعیتی 8 استان کشور را دچار تغییر کرد. تغییری که به زندگی سنتی زنان روستا آسیب بسیاری زده و باعث شده خوشی های زندگی روی خود را از آنها برگرداند.
دکتر محسن ابراهیم پور جامعه شناس توسعه در گفت و گو با ابتکار یکی از تبعات این مهاجرت ها را به هم خوردن تعادل های روابط خویشاوندی می داند و می گوید:«پیش از اینکه اینگونه مهاجرت ها تا این حد گسترده شود در مقابل 100 دختر 105 پسر وجود داشت اما الان این تناسب برعکس شده و در مقابل هر 100 دختر 90 پسر در مناطق روستایی وجود دارد که این موجب کاهش ازدواج و باروری و در نهایت کاهش جمعیت روستاهای کشور شده است.»
او با بیان اینکه یک سوم از جمعیت 11 میلیونی در سن ازدواج کشور متعلق به مناطق روستایی است تصریح می کند:« کوچ مردان جوان روستایی، نبود فرصت ازدواج و نیز نبود فرصت شغلی مناسب برای دختران روستایی آنها را تنها، خانه نشین و در معرض آسیب های جدی روحی و اجتماعی قرار داده؛ تجرد قطعی، تن دادن به ازدواج‌های ناخواسته، بروز مشکلات روانی و عاطفی و مهاجرت به مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ از جمله این آسیب ها است.»
این استاد دانشگاه افزایش زنان سرپرست‌خانوار و فقر مضاعف زنان روستایی را از دیگر تبعات منفی این مهاجرت ها عنوان کرده و می افزاید:«خانواده در مناطق روستایی به شدت آسیب پذیر شده است. مهاجرت مردان خانواده باعث شده علاوه بر تنهایی زنان، بار مشکلات زندگی نیز بر دوش آنها بیفتد، این مساله در کنار آشنایی با مدرنیته در غیاب آگاهی سبب بالارفتن آمار طلاق در این مناطق و افزایش زنان سرپرست‌خانوار در روستا شده است. موضوعی که باعث شده زنان برای رهایی از وضعیت موجود به شهرها مهاجرت می کنند که خود این مساله نیز تبعاتی را هم برای این زنان و هم شهر مقصد ایجاد می کند.»

ابراهیم پور این را هم اضافه می کند که نبود مردان و تنها ماندن زنان در مناطق مرزی و دور افتاده باعث شده است امنیت زنان در این مناطق به شدت تهدید شود.

۱۳۹۵/۷/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...