نسخه چاپی

حرمت عاشورا و مسابقه فوتبال

به گزارش نما؛ علی‌اکبر گلقندشتی-پژوهشگر در روزنامه شرق نوشت: ایران پس از رحلت پیامبر مهر و محبت به وسیله مسلمانان تصرف شد؛ ولی با توجه به ذکاوت، روحیه جست‌وجوگری و هم‌مرزی ایرانیان باید سابقه آشنایی آنان با اسلام را قبل از این ماجرا دانست.

ایرانیان با مشاهده مفاهیم عالی اسلام مانند برابری، عدالت، ظلم‌ستیزی، معنویت و... با وجود ستم‌های حاکمان به‌ظاهر مسلمان، از دین تازه خود جدا نشده و هر روز بیشتر شیفته اسلام شدند. مردم ایران با مشاهده فضیلت‌های یادشده در زندگی عملی و نظری اهل‌بیت، برای درک کامل اسلام و تعلیم‌های پیامبر رحمت (ص) دامن علی(ع) و اولاد او را گرفتند. در همان قرن نخست اسلام، شهرهای قم، ری، کاشان، خراسان، ساوه و طبرستان به پیروی از اهل‌بیت معروف شدند و هزینه‌های زیادی پرداختند.

آنان حتی در سخت‌ترین زمان‌ها نیز سؤالات، خمس و زکات خود را به محضر امام زمان خود می‌فرستادند و تلاش مي‌کردند سبک زندگی خود را به قرائت آنان از اسلام نزدیک کنند. ایرانیان قبل از آشنایی با اسلام، رسوم و آداب مخصوص برای زندگی در زمینه ازدواج، تجارت، سوگواری و جشن‌های ملی و... داشتند. این آیین‌ها چندین قرن در میان ایرانیان رواج داشت؛ ولی ایرانیان پیروی از اهل‌بیت را در سبک زندگی خود قرار دادند و در صورت تعارض با دستورات اهل‌بیت، مردم ایران بدون هیچ تعصبی رسم‌ها و آداب گذشته خود را اصلاح کردند (مانند نخوردن بعضی از غذاها و پرهیز از ازدواج با محارم)؛ علاوه‌براین شیعیان در ایران، ولادت و شهادت اهل‌بیت را بر دیگر امور خود مقدم کرده‌اند و در هم‌زمانی عید نوروز با ماه محرم یا دهه فاطمیه حرمت این ایام تاکنون به نحو شایسته رعایت شده است و مردم تلاش می‌کنند فقط جنبه‌های اجتماعی نوروز را برجسته و مراسم شادی برگزار نکنند.

در ماه محرم و صفر (دو ماه حزن اهل‌بیت) لباس سیاه که علامت عزاداری است، به تن کرده و شهرها و خانه‌های خود را به ماتمکده اهل‌بیت تبدیل می‌کنند. امسال نیز تاکنون به نحو شایسته حرمت ماه محرم رعایت شده است. در شب تاسوعا مسابقه فوتبال بین ایران و کره‌جنوبی در ایران برگزار خواهد شد.

با توجه به دخالت نهادی‌های بین‌المللی تغییر زمان این مسابقه امکان‌پذیر نیست و این مسئله نگرانی‌هایی را برای برخی از افراد ایجاد کرده است و آنان نگرانی خود را از طریق تریبون‌های عمومی ابراز کرده‌اند. به نظر می‌رسد با دقت و بازخوانی رابطه ایرانیان با اهل‌بیت و تبدیل‌شدن سبک زندگی ایرانیان به ارزش‌های ملی و شیعی، جای نگرانی برای این‌گونه اظهارنظرها نیست. در ماه محرم و صفر ایرانیان با عشق و علاقه، وقت، جان و مال خود را بی‌چشمداشت در راه تعالی اهل بیت هزینه می‌کنند و آمادگی بهتری برای شنیدن سخنان عالمان دینی دارند.

علما و شخصیت‌ها لازم است به فضایلی که اهل‌بیت با داشتن آنان (عدالت، برابری، اخلاق‌مداری، رعایت حقوق شهروندان، تلاش برای صلح و پرهیز از دوقطبی‌کردن فرهنگی و سیاسی جامعه) ایرانیان را شیفته اهل خود کردند، بپردازند و راه‌های رسیدن به آن را هموار کنند. کم‌ترین وظیفه عالمان شیعه مقابله و برخورد جدی با فرهنگ تحریف در هدف قیام امام‌حسین (ع) است. آنان باید این‌گونه جدیت را که درباره موضوع مسابقه فوتبال دیدیم، در جلوگیری از بیان سخنان تحریف‌گونه از سوی برخی واعظان و مداحان نیز به کار گیرند.

۱۳۹۵/۷/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...