نسخه چاپی

رییس كمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس نهم:

قراردادهای جدید با خودرو سازان فرانسوی چیزی جز خفت نیست

عکس خبري -قراردادهاي جديد با خودرو سازان فرانسوي چيزي جز خفت نيست

آیا این عین خفت نیست كه ما به دنبال كسانی راه بیافتیم كه در گذشته تا توانسته اند به ما صدمه زده اند و در این راه از هیچ كوششی هم دریغ نكرده اند. من به صراحت این را خفت می دانم.

وزیر صنعت و معدن خبر از عقد قرارداد با شرکت رنوی فرانسه داد که طی آن قرار است محصول مشترکی در ایران تولید شود، اما آنچه که از گوشه و کنار شنیده می شود ، گسترش مونتاژکاری است و از توسعه تولیدات داخلی هم خبری نیست.
در این باره رییس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس نهم اظهار داشت: متاسفانه بنا به گفته آقای نعمت زاده، مفاد این قراردادها محرمانه است و کسی نباید از جزئیات آن آگاه شود،اما نکته مهم این نیست، ما باید بپرسیم چرا باید دوباره با شرکت رنو و پژو قرارداد بست، چه ضرورتی دارد که ما به سمت فرانسوی های برویم که در قراردادهای گذشته بدعهدی کردند و کلی ضرر و زیان به ما زدند.
علی علیلو با طرح این سئوال که آیا غیر از این دو خودرو ساز در جهان خودرو ساز دیگری وجود ندارد، گفت: آیا بهتر نبود ما برای تنبیه این دو شرکت هم که شده به سراغ رقبای آنها می رفتیم، اینکه مسئولان فرانسوی می گویند ما پشت پرده این قراردادها را اعلام می کنیم، آیا به هیچ یک از مسئولان ما بر نخورد، اینجا این سئوال پیش می آید که مبادا واقعا ً پشت پرده ایی وجود دارد که به گستاخی فرانسوی جوابی نمی دهند.
نماینده مردم شبستردر مجلس نهم با آزاردهنده خواندن این مسائل افزود: آیا این عین خفت نیست که ما به دنبال کسانی راه بیافتیم که در گذشته تا توانسته اند به ما صدمه زده اند و در این راه از هیچ کوششی هم دریغ نکرده اند. من به صراحت این را خفت می دانم.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: حال که قرارداد را بسته اید چرا مفاد آن را اعلام نمی کنید، مگر نمی گوید این قراذداد خوب است و نتیجه آن انتقال فناوری و تکنولوژی است و ما را به بازارهای جهانی می رساند، خب اگر اینگونه است جزئیات آن را با مردم در میان بگذارید تا این مردم باشند که صداقت شما را قضاوت کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم افزود: البته من با توجه به تجربیات قبلی عرض می کنم که از این گونه قراردادها؛ چیزی عاید کشور نمی شود. بعید است که ما در این وضعیت انتقال تکنولوژی ساخت داشته باشیم به عبارتی در نهایت ما مونتاژ کار خواهیم شد و البته این بار ماشین های مدل بالاتری را نسبت به قبلی ها مونتاژ خواهیم کرد، پس بهتر است مردم را فریب ندهیم و واقعیت را به آنها بگوییم.
وی گفت: محصول مشترک تعریف دارد، یعنی پلت فرم جدید،لوگوی جدید، طراحی جدید، کار مشترک و سرمایه گذاری مشترک، اینکه آنها یک خودروی تولید چند سال گذشته خود را به کشور ما بیاورند و در اینجا مونتاژ کنند با قیمت خیلی ارزانتر به دلیل امتیازات ویژه ایی که ما داریم غیر از منفعت برای آنها چیز دیگری نیست.
علیلو در پایان گفت: زمانی که قرار بر تولید تندر 90 در ایران شد، بنا بر این بود که 30 درصد خودروی تولیدی در ایران به بازارهای شرکت پژو در جهان صادر شود تا ما هم منفعتی ببریم، اما یک دانه آن هم صادر نشد، ظاهرا ً در قرارداهای جدید هم این مسئله هست که امیدواریم این دفعه، اینچنین نشود.

۱۳۹۵/۷/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...