نسخه چاپی

استقبال فاروق الشرع از طرح ایران

'فاروق الشرع' معاون رئیس جمهور سوریه از مطرح شدن ابتكار جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران آن كشور در كنفرانس غیر متعهدها استقبال كرد.

دفتر مطبوعاتی الشرع با ارسال پیامی به روزنامه 'الوطن' چاپ دمشق كه در شماره روز سه شنبه منتشر شد، به نقل از معاون رئیس جمهوری سوریه تاكید كرد كه مخالفت برخی كشورها با مشاركت ایران در تلاش های مربوط به حل بحران سوریه اشتباه سیاسی آشكاری است.

بر اساس این پیام، الشرع چند نكته را در دیدار روز یكشنبه با 'علاء الدین بروجردی' رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد.

در پیام دفتر الشرع تاكید شده است كه وی از ابتكار منطقه ای كه در كنفرانس سران غیر متعهدها در تهران مطرح خواهد شد و همچنین از تشكیل كمیته تماس (در ارتباط با بحران سوریه) متشكل از مصر، عربستان، تركیه و ایران استقبال كرده است.

دفتر الشرع همچنین افزود كه وی در دیدار با بروجردی تاكید كرد كه درخواست ایران برای شركت عراق و الجزایر در این كمیته (كمیته تماس) در ایجاد توازن مطلوب برای موفقیت فعالیت كمیته موثر است.

دفتر مطبوعاتی الشرع به نقل از او افزود : مخالفت برخی كشورها با مشاركت ایران در اقدامات مربوط به حل بحران سوریه به بهانه اینكه این كشور خود بخشی از مشكل است، اشتباه سیاسی واضحی است زیرا چنین موضعی مانند دور كردن امریكا از هرگونه تلاش سیاسی مربوط به حل مسالمت آمیز درگیری عربی- اسرائیلی است.

بر اساس این پیام الشرع همچنین به هیات ایرانی گفت: اساس كار برای حل بدون پیش شرط بحران سوریه، توقف خشونت از سوی همه طرف ها و برگزاری گفت وگوی ملی است و مفهوم آن پایبندی به طرح شش بندی كوفی عنان (فرستاده مستعفی سازمان ملل برای حل بحران سوریه) و مصوبات نشست ژنو بوده كه مستلزم بررسی موضوعی این دو سند است.

براساس این پیام، الشرع معتقد است كه پذیرش این دو سند(طرح عنان و مصوبات ژنو) باعث می شود كه دولت های غربی با وتوی روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل مواجه نشوند و به همه سوری ها و به عبارتی دولت و معارضه كمك می كند تا در صورت وجود اراده سیاسی و صداقت در اجرا، وارد گفت و گوی ملی شوند و نتایج گفت و گو را بپذیرند.

الشرع همچنین در دیدار با بروجردی از تعلیق عضویت سوریه در نشست سران سازمان همكاری های اسلامی در مكه در اواخر ماه مبارك رمضان انتقاد و تاكید كرد كه تعلیق عضویت نیازمند توافق جمعی است كه چنین اتفاقی نیفتاد.

بر اساس این پیام، الشرع اظهار داشت كه كنفرانس همكاری اسلامی تصمیمات اجرایی مثل بركناری یك مدیر را از تصمیمات اصلی و جوهری مثل تعلیق عضویت و یا اخراج یك كشور از این سازمان تشخیص نمی دهد.

الشرع تاكید كرد كه اعتراض یك ویا چند كشور مهم مثل ایران و الجزایر به تصمیم تعلیق عضویت سوریه كافی بود تا این تصمیم به تصویب نرسد.

۱۳۹۱/۶/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...