نسخه چاپی

تشدید بحران آب پشت شبهه‌افكنی آمار

وجود بحران آب در ایران باعث شده تا عده‌ای در ارائه اعداد و ارقام شبهه افكنی كنند كه به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب‌وآبفا این مساله تنها موجب افزایش خسارت‌های كم‌آبی در ایران می‌شود و این مفهوم به وجود می‌آید كه بحران در منابع آبی ایران وجود ندارد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، گرچه آمار بارش‌ها نسبت به سال گذشته در بیشتر مناطق کشور مثبت بوده، اما این مساله به معنای بازگشت کشور به روال عادی نیست؛ بلکه بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال‌های آتی ۲ درجه دما در کشور افزایش میابد.

همچنین این آمار در مقایسه با بلندمدت نشانگر منفی دو درصد کاهش بارندگی است، علاوه‌بر این در سال آبی ۹۵-۹۴ در استان پربارشی همچون چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد نیز در مقایسه با بلند مدت با کاهش ۲۲ درصد بارش روبرو بودیم و در استان کم‌بارشی مانند اصفهان نیز میزان بارش در مقایسه با بلندمدت با کاهش ۳۰ درصدی مواجه شده و به همین دلیل مدیریت آب به سختی صورت گرفت.

از سوی دیگر در سال جاری ۴۵ میلیارد مترمکعب آب به سدهای کشور وارد شد که این رقم بیانگر رشد ۵۵ درصدی نسبت به سال گذشته است، این رقم نشان می‌دهد در سال جاری حدود ۱۶.۵ میلیارد مترمکعب آب بیشتری وارد مخازن سدها شده و جالب آن که حدود ۹ میلیارد مترمکعب از این میزان مربوط به رودخانه کارون و مارون بوده است.

این میزان افزایش دما تبخیر بیش از ۲۷ میلیارد مترمکعب آب‌های کشور را نشان می‌دهد و فعلاً براساس ارزیابی‌ها دمای کشور حدود ۱.۱ درجه افزایش پیدا کرده است.

در این بین رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا معتقد است که شبهه افکنی در آمار و ارقام تنها نتیجه‌ای که در برخواهد داشت، عدم کنشگری و انتظار کشیدن برای افزایش خسارت‌های ناشی از بحران آب در کشور است و نفعی از این مسأله عاید کشور نخواهد شد.

به گفته وی براساس پیش بینی‌های دموگرافیگ، در سال ۱۴۲۰ جمعیت کشور به ۱۰۶ میلیون نفر خواهد رسید که حدود ۵۰ میلیون از این افراد ساکن فلات مرکزی خواهند بود و چنانچه تدابیری برای تأمین آب این مناطق اندیشیده نشود، کشور در بحران فرو خواهد رفت.

میدانی با بیان اینکه بر این اساس انتقال آب برای تأمین آب شرب این مناطق از اولویت‌های کنونی وزارت نیرو است؛ اظهار کرد: وزارت نیرو در صورت اقدام در این زمینه خود را متعهد به رعایت پیوست‌های زیست محیطی خواهد دانست.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به برنامه ریزی‌های انجام شده در مورد کاهش آلودگی رودخانه کارون، تأکید کرد: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده میزان شوری رودخانه کارون از ۴۶۰۰ میکرومهوس به ۲۰۰۰ میکرومهوس برسد.

در مجموع روند کنونی بحران آب نشان می‌دهد که بایستی در سال‌های پیش رو برای مدیریت بحران آب همه دست به دست همدیگر داده و در اصلاح و بهینه سازی مصرف آب بکوشند و ارائه آماری برای نشان‌دادن وضعیت مناسب تنها می‌تواند عاملی بر تشدید شرایط آبی ایران باشد.

۱۳۹۵/۷/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...