نسخه چاپی

اجبار مدارس برای ثبت نام اینترنتی نفوس و مسكن

سرشماری نفوس و مسكن سال 95 در فاز نخست آن از سوم مهر به صورت اینترنتی آغاز شده است و مهلت ثبت‌نام اینترنتی نفوس و مسكن تا سه‌شنبه 27 مهر 95 شده است.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، سرشماری نفوس و مسکن سال 95 در فاز نخست آن از سوم مهر به صورت اینترنتی آغاز شده است و مهلت ثبت‌نام اینترنتی نفوس و مسکن تا سه‌شنبه 27 مهر 95 شده است.

سرشماری عمومی نفوس و مسکن بزرگ‌ترین سرشماری است که در ایران انجام می‌‌شود به اذعان کارشناسان انجام سرشماری به صورت دستی منجر به تحمیل هزینه‌های بسیار می‌شود و باید به سمت اینترنتی شدن سرشماری گام برداشت با همین استدلال در سرشماری سال 95 برای نخستین بار سرشماری شیوه سرشماری اینترنتی علاوه بر مراجعه حضوری انجام می‌شود.

شرکت شهروندان در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن از جهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کمک به دولت امر بسیار پسندیده‌ای است اما موضوع زمانی تعجب‌برانگیز می‌شود که نهادهای غیرمسئول در بحث سرشماری به این موضوع ورود پیدا کنند.

برخی والدین از الزام مدارس برای ثبت‌نام در سرشماری اینترنتی و ارائه کد آماری به مدرسه خبر می‌‌دهند. طبق گفته آنها، مدرسه محل تحصیل فرزندشان به والدین فرصت داده در سرشماری اینترنتی ثبت‌نام و کد آماری را به مدیریت مدرسه ارائه دهند و عدم مشارکت در این رابطه توبیخ دانش‌آموز را به همراه خواهد داشت.

این اتفاق عمدتاً در مدارس شهریار رٌخ داده است، برای پیگیری موضوع با اداره آموزش‌وپرورش شهریار تماس گرفتیم که این پاسخ از سوی آنها اعلام شد: به منظور مشارکت بیشتر خانواده‌های دارای فرزند دانش‌آموز در بحث سرشماری اینترنتی از آنها خواسته‌ایم که در این رابطه همکاری لازم را داشته باشند. وزارت آموزش‌وپرورش، بخشنامه‌ای را با امضای رئیس‌جمهور ارسال کرده که مطابق آن تمام نهادهای دولتی و وزارتخانه‌ها موظف به همکاری در بحث سرشماری اینترنتی هستند.

خانواده‌ها ملزم به ثبت‌نام در سرشماری اینترنتی و ارائه کد آماری به مدیر مدرسه هستند و خیالشان راحت باشد که با وارد کردن این کدها نمی‌توان به اطلاعات شخصی آنها دست یافت و کدهای آماری صرفاً‌ در اختیار مأموران سرشماری قرار می‌گیرد و اگر کد در اختیار مأموران قرار گیرد کار سرشماری حضوری سریع‌تر انجام شده و در بحث نیروی انسانی صرفه‌جویی می‌شود.

باید خانواده‌ها را تشویق کنیم که در بحث سرشماری اینترنتی مشارکت داشته باشند.

اگر چه تشویق خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای مشارکت در سرشماری اینترنتی اقدام پسندیده‌ای است اما الزام کردن والدین به مشارکت در سرشماری اینترنتی و طلب کد آماری از آنها جنبه مداخله در امور شخصی مردم را به خود گرفته و قطعاً با نارضایتی‌هایی نیز همراه خواهد شد.

و در شرایطی که دولت مشارکت در سرشماری اینترنتی را اختیاری اعلام کرده و با استفاده از روش‌های تشویقی همچون تعیین جوایز سعی در افزایش مشارکت مردم در این رابطه دارد چگونه است که مدارس، والدین را ملزم به مشارکت در این بحث می‌کنند؟

۱۳۹۵/۷/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...