نسخه چاپی

حسینی در گفتگو با پایگاه خبری نما؛

عملكرد دستگاههای نظارتی در مقابله با قاچاق ضعیف است

عکس خبري -عملکرد دستگاههاي نظارتي در مقابله با قاچاق ضعيف است/ مرزهاي ايران از لحاظ امنيتي امن‎تر از اقتصادي است

با وجود مرزهای وسیع در كشور از لحاظ امنیتی هیچ فردی نمی‎تواند وارد كشور شود اما كالا با كامیون، تریلی، كانتینر وارد كشور می شود.

سیدهادی حسینی، فعال اقتصادی در گفت‎وگو با پایگاه خبری نما، در واکنش به استفاده از کارت‎های بازرگانی یک بار مصرف در خصوص واردات کالا به کشور، گفت: موضوع قاچاق درست در مقابل تولید قرار دارد و به درآمدهای کشور آسیب می‎رساند.

وی در ادامه افزود: واردات کالا برای این است که کالایی در کشور تولید نمی‎شود جهت تأمین نیاز داخل کالا را وارد و درمبادی گمرکی نیزمی توانیم حجم و قیمت کالا را کنترل کنیم.

حسینی با بیان این مطلب که قاچاق برعکس واردات عمل می کند، تصریح کرد: اگر کالایی بصورت قاچاق وارد کشور شود در مرحله او کنترل کالا در بازار از دست مسئولان خارج می کند و سپس باعث شکست قیمت کالا در داخل می شود.

این فعال اقتصادی در ادامه به واردات کالا با کارت‎های بازرگانی یک‌بار مصرف اشاره و تصریح کرد: استفاده از کارت‌های یک‌بار مصرف نشان دهنده این است که دستگاه‌های نظارتی و گمرک در امر بازرسی ضعیف عمل کرده‌اند.

حسینی در ادامه به وسیع بودن مرزهای ایران اشاره و بیان کرد: در تعجبم! چگونه با وجود مرزهای وسیع در کشور از لحاظ امنیتی هیچ فردی نمی‎تواند وارد کشور شود اما کالا با کامیون، تریلی، کانتینر وارد کشور می شود.

وی افزود: لوازم خانگی همچون یخچال، تلویزیون، و چینی و دیگر موارد، همچون سوزن تگرد نیستند که بتوان آنها را از طریق کوله پشتی یا هواپیما وارد کشور کرد، قطعا وسایل خانگی و امثال این موارد از طریق تریلی،کامیون و کانتینر وارد کشور می شود.

نماینده سابق مجلس در ادامه خطاب به دولت، گفت: اگر دولت به فکر تولید داخل است باید از ورود کالا بصورت قاچاق به کشور جلوگیری کند.

وی با تأکید بر این مطلب که در خصوص قاچاق قوانین جامع و کامل در کشور وجود دارد، اظهار داشت: کنترل در مبادی ورودی کالا به کشور و ضعف نظارتی دستگاه‎ها دو عامل اساسی است که مسئولان هنوز نتواسته‎اند با قاچاق مقابله کنند.

این فعال اقتصادی گفت: ایران تولید کننده و صادر کننده فرش در جهان است اما شاهد هستیم از کشور چین فرش به کشور وارد می شود و این وادرات باعث شده تا تولید کننده داخلی صدمه ببیند.

حسینی در ادامه به کم کاری کارخانجات مادردر تأمین مواد اولیه تولید کنندگان اشاره کرد و بیان داشت: کارخانجات مادر در تامین مواد اولیه کارخانجات کوچک بقدری تعلل می کنند تا تولید کننده خرد مجبور شود کالای مورد نیاز خود را از خارج وارد کند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: عدم همکاری کارخانجات مادر باعث می شود تا برای برخی از افراد رانت ایجاد شود.
این نماینده سابق مجلس گفت: در حال حاضر کارخانه مادر فولاد مبارکه مواد اولیه کارخانجات کوچک را تأمین نمی کند و تولید کنندگان کوچک مجبور هستند مواد مورد نیاز را از خارج تأمین کند و با این اقدام خود باعث می شود فرصت تولید کالای ایرانی در اختیار تولید کنندگان خارجی قرار بگیرد.

حسینی با بیان این مطلب که دست‎هایی پشت پرده وجود دارد که اجازه نمی دهد تا کارخانجات مادر مواد اولیه تولید کنندگان کوچک را تأمین کند، گفت: اگر بتوانیم راههای سوءاستفاده از رانت را در کشور بگیریم قطعا خواهیم توانست اکثر اقلام ضروری را در داخل کشور تأمین کنیم ونیازی به واردات کالا از خارج نداشته باشیم.

۱۳۹۵/۷/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...