نسخه چاپی

یك روز تا پایان سرشماری اینترنتی

فقط یك‎روز دیگر تا پایان ماراتن سرشماری اینترنتی فرصت مانده است، گردونه‎ای كه در آن مناطق روستایی استان گلستان ركوددار یك مشاركت موفق در طرح ملی شدند و شهرستان گرگان در گیرودار یك تراژدی غم‎انگیز دست و پا می‎زند.

به گزارش نما به نقل از فارس، شاید با آغاز سرشماری اینترنتی کمتر کسی فکر می‎کرد که مناطق روستایی در استان گلستان از نقاط شهری آن ایستگاه به ایستگاه پیشتازی کنند و خوش بدرخشند و کمبودهای زیرساختی هم عاملی در عقب‎نشینی آنها در مشارکت ملی نباشد اما این جامعه روستایی نشان داد که در سال اقتصاد مقاومتی می‎توان اقدام و عمل را به صحنه کشاند و شهرنشینان را هم متحیر کرد.

طنز تلخ ماجرا اینجاست که مرکز استان گلستان با وجود دردانه بودن در برخورداری از امکانات و تجهیزات چرا هنوز نتوانسته شیب نامتوازن مشارکت سرشماری را تا حد نسبتا قابل قبولی تغییر دهد و همچنان در ایستگاه آخرِ شهرستان‎های 14 گانه سیر می‎کند.

* گرگان و روستاهای تابعه به اهداف پیش‎بینی شده نزدیک نشدند

فرصت پیش‎بینی شده هم برای سرشماری اینترنتی تمدید شد و شاهد آن هستیم که در کل کشور تا امروز 27 میلیون نفر معادل 8 میلیون خانوار سرشماری شدند و سهم استان گلستان در این رقابت 234 هزار و 267 خانوار معادل 38.13 درصد بوده است.

تا این لحظه گلستان پس از استان‎های سمنان، بوشهر، هرمزگان، مازندران، خراسان جنوبی، یزد، لرستان به مقام هشتم سرشماری اینترنتی دست پیدا کرده است، کارنامه استانی هم نشان می‎دهد که مراوه‎تپه به عنوان یکی از دورافتاده‎ترین شهرهای گلستان، پیش‎قراولِ این مشارکت ملی در استان است و شهرستان‎های گالیکش، گنبدکاووس، گمیشان، کلاله، بندرگز، کردکوی، مینودشت، علی‎آبادکتول، رامیان، آزادشهر، بندرترکمن، آق‎قلا و گرگان به ترتیب در رتبه‎های بعدی قرار می‎گیرند و هنوز شهرستان گرگان و روستاهای تابعه آن نتوانسته به اهداف پیش‎بینی شده نزدیک شود.

گرچه فاصله گلستان در سرشماری اینترنتی با پنج استان دیگر به هفت صدم درصد هم نمی‎رسد اما مسئولان متولی معتقد هستند که اگر آستین همت بالا زده شود می‎توان کاری کارستان کرد و گلستان را به رتبه‎های در حد انتظار رساند.

در حالیکه میزان مشارکت روستائیان در 9 شهرستان گلستان بیش از 60 درصد برآورد می‎شود همچنان کفه سنگین استقبالِ مردمی به سمت مناطق روستایی میل می‎کند و اگر تحرک فزاینده‎ی توأمان در جای جای گلستان شکل بگیرد این استان در رده بالاتری قرار خواهد گرفت.

* حدود 60 درصد جمعیت روستایی گلستان شمارش شدند

مدیر اجرایی ستاد سرشماری استان گلستان با اشاره به ثبت‎نام 234 هزار و 267 خانوار گلستانی در سرشماری اینترنتی گفت: 43.5 درصد از جمعیت شهری و 56.5 درصد از جمعیت روستایی در استان گلستان سرشماری اینترنتی شدند.

حسین پیشقدم؛ شمار مشارکت‎کنندگان جمعیت شهری را 101 هزار و 991 خانوار اعلام کرد و افزود: 132 هزار و 276 خانوار روستایی در این طرح مشارکت کردند که این آمار همچنان رو به افزایش است.

وی با اشاره به پیشتازان سرشماری اینترنتی در استان گلستان تصریح کرد: مراوه‌تپه رتبه نخست، گنبدکاووس رتبه دوم و گالیکش با کسب رتبه سوم بیشترین میزان مشارکت را در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن داشتند.

* مردم و مسئولان از قافله سرشماری اینترنتی عقب نمانند

مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد سرشماری نفوس و مسکن استان گلستان نیز از مردم و مسئولان خواست تا از قافله عقب نمانند و در این مشارکت ملی سهیم شوند.

مجید دهنوی با اشاره به اینکه فردا آخرین روز ثبت‎نام در سرشماری اینترنتی است، گفت: کسانی که تاکنون موفق نشدند اطلاعات خود را در سامانه سرشماری ثبت کنند در مدت زمان باقیمانده فرصت مشارکت به صورت اینترنتی را از دست ندهند.

وی با اشاره به اینکه بعد از سرشماری اینترنتی روند آمارگیری حضوری آغاز می‎شود، ابراز کرد: مراجعه مستقیم مأمور از 28 مهر انجام خواهد شد.

برای ثبت‎نام در سرشماری اینترنتی فرصت خریده شد و مردم و مسئولان مهلت گرفتند تا با این روش در یک طرح آماری سهیم شوند، آنچه نشان از کارنامه موفقیت‎‎آمیز است را باید در آمار و ارقام جست‎وجو کرد پس تا دیر نشده خودمان را از شرکت در مشارکت ملی به روش نوین محروم نکنیم.

۱۳۹۵/۷/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...