نسخه چاپی

دلیل‌عدم‌حضورشاه‌عربستان درتهران‌آشكارشد

عکس خبري -دليل‌عدم‌حضورشاه‌عربستان درتهران‌آشکارشد

پادشاه عربستان به اردن و مغرب رفت تا از آنجا عازم آمریكا شود.

به گزارش نما به نقل از کیهان، عبدالله بن عبدالعزيز شاه سعودي 88 ساله به خاطر آنچه كه بيماري و ناتواني جسمي خود خوانده بود براي سفر به تهران و مشاركت در نشست سران جنبش عدم تعهد عذر آورده بود.
وي پيش از سفر با سپردن موقتي امور به برادر ناتني اش سلمان كه سمت وليعهدي كشور را دارد عازم اردن شد.

به گزارش خبرگزاري ها وي ابتدا براي سفري چند ساعته و ديدار با عبدالله اردني راهي امان شد و پس از ديدار با وي، امان را به مقصد رباط پايتخت مغرب ترك خواهد كرد تا در كاخ تابستاني خود در ارتفاعات اين كشور به مدت چند روز به استراحت پرداخته و با برخي از مقامات اين كشور از جمله شاه مراكش ديدار كند. سومين ايستگاه عبدالله بن عبدالعزيز در سفر دوره اي آمريكا خواهد بود تا به گفته منابع نزديك به وي آزمايشات پزشكي خود را انجام داده و تحت نظر پزشكان آمريكايي دوره درمان جديدي را شروع كند.

يك منبع آگاه كه با خبرگزاري يونايتدپرس مصاحبه مي كرد گفت كه عبدالله براي درمان بيماري مزمن خود در ستون فقرات به مراقبت هاي ويژه پزشكي احتياج دارد، هر چند كه هنوز به شهري كه شاه سعودي در آن بستري خواهد شد اشاره اي نشده است.

همزمان با سفر ملك عبدالله، خبرگزاري رويترز در گزارشي به خطرات سياسي مختلفي كه رژيم سعودي را تهديد مي كند، پرداخت و نوشت: مرگ شاهزاده نايف در ماه ژوئن امسال در سن 89 سالگي باعث شد كه خاندان آل سعود مجبور شود كه در فاصله 8 ماه دوبار وليعهد يا پادشاه آينده كشور را برگزيند. وليعهد جديد عربستان شاهزاده سلمان 76 ساله است. شاهزاده احمد كه 71 ساله و در حال حاضر وزير كشور است به عنوان وليعهد آينده كشور پس از مرگ ملك عبدالله تلقي مي شود. روند جانشيني در سال هاي آينده و پس از مرگ تمام پسران ابن سعود بنيانگذار سلسله حاكم بر عربستان سعودي پيچيده تر خواهد شد.

رويتر با اشاره به اينكه يك پنجم منابع نفت جهان در اختيار عربستان سعودي است و اين رژيم يكي از محورهاي اصلي سياست آمريكا در خاورميانه محسوب مي شود، نوشت: ملك عبدالله در سال 2011 وعده داد كه رقمي نزديك به 130 ميليارد دلار را براي اصلاحات و برنامه هاي اقتصادي هزينه كند. هدف اين برنامه ها جلوگيري از بروز تنش و اعتراضات سياسي در كشور بود. ولي حاكمان عربستان هيچ تحول و يا اصلاحات سياسي را در دستور كار قرار نداده اند و اعتراضات سياسي رو به گسترش است.

در ادامه اين گزارش آمده است: پيامدهاي جنبش هاي سياسي سال گذشته در كشورهاي عربي باعث شد كه تعدادي از رژيم هاي عربي كه متحد عربستان سعودي بودند سرنگون شده و يا به شدت تضعيف شوند. به همين خاطر موقعيت عمومي اين كشور در مقابل رقيب اصلي خود يعني حكومت ايران و محور نيروهاي سياسي همسو با آن تا حدي تضعيف شده است.

در همين حال تحقيقات تازه كنگره آمريكا نشان مي دهد دولت عربستان در سال جاري ميلادي به تنهايي نيمي از تسليحات فروخته شده توسط آمريكا (400/33 ميليارد دلار از مجموع 300/66 ميليارد دلار) را خريداري كرده است.
به گزارش روزنامه هاي نيويورك تايمز و استار تريبيون، فروش تسليحات از سوي آمريكا به نسبت سال 2011 سه برابر شده و از 400/21 ميليارد دلار به 300/66 ميليارد دلار رسيده كه افزايش خارق العاده در دوره ركود اقتصادي وسيع در آمريكاست. طبق اين گزارش «آمريكا در سال جاري 78 درصد فروش كل تسليحات در جهان را از آن خود كرده و ركوردي بي سابقه را در تاريخ خود بر جاي گذاشت. اين در حالي است كه ركود اقتصاد جهاني باعث افت فروش اسلحه در دنيا شده است».

هر چند رژيم سعودي هزينه نجات كمپاني هاي آمريكايي از ورشكستگي را از جيب ملت مسلمان اين كشور تأمين مي كند اما با اين حال برخي مقامات آمريكايي و اسرائيلي با توجه به وضعيت لرزان سياسي رژيم سعودي، نگراني سرنوشت سلاح هاي صادره به عربستان هستند.

۱۳۹۱/۶/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...