نسخه چاپی

ظهور پدیده‌‌ای چون ترامپ حاصل نارضایتی عمومی در آمریكاست

مدیر اندیشكده «فارین پالیسی این فوكوس» در مصاحبه با فارس گفت نارضایتی از سیاست‌های اقتصادی دو حزب اصلی آمریكا، موجب ظهور پدیده‌هایی چون ترامپ و سندرز شده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به نوعی می‌تواند مهم‌ترین انتخابات دنیا از نظر تاثیرگذاری سیاسی در مسائل روز دنیا باشد، چرا که ایالات متحده در بسیاری از حوادث سیاسی رخ‌داده در دنیا چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم نقش دارد. مرحله نهایی رقابت‌های این دور از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا حدود زیادی نسبت به دوره‌های قبلی تفاوت داشت و شاید این تفاوت به دلیل حضور شخصی مانند «دونالد ترامپ» باشد که قوائد بازی قدرت را در آمریکا رعایت نمی‌کند.

در همین رابطه خبرنگار فارس گفت‌وگوی داشته با «جان ففر» مدیر مرکز «فارین پالیسی این فوکوس» در مورد برخی حواشی این انتخابات از جمله ظهور پدیده‌ای مانند ترامپ و همچنین ادعای وی مبنی بر احتمال دستکاری در آرا در برخی از حوزه‌های انتخابیه در آمریکا.

آقای ففر نویسنده آمریکایی و یکی از مدیران بخش تحلیل سیاست‌خارجی در اندیشکده مطالعات سیاسی آمریکا است.

وی از اعضای موسسه جامعه آزاد در آمریکا نیز هست و آثاری چون «جنگ صلیبی در عصر جدید» (توصیفی از حملات دوران معاصر علیه اسلام)، «کره شمالی/کره جنوبی: سیاست ایالات متحده و شبه‌جزیره کره» (توصیفی از سیاست آمریکا در قبال کره و محدودیت‌های آن)، «سفر قدرت» (حکایتی درباره یکجانبه‌گرایی ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش) و «زندگی در امید» (توضیحی درباره واکنش‌های خلاقانه جوامع محلی آمریکا نسبت به چالش‌های مربوط به جهانی‌سازی) را در کارنامه خود دارد.

متن کامل این مصاحبه در ادامه آمده است:

1: دلیل ظهور پدیده‌هایی مانند ترامپ و سندرز در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چیست؟

پاسخ: در ایالات متحده و بسیاری از نقاط دیگر دنیا، یک واکنش شدید علیه نخبه‌های سیاسی و اقتصادی وجود دارد. این واکنش بخشی از روند واکنش ها نسبت به بحران اقتصادی سال 2008 و دلیل آن این است که این نخبگان سیاسی و اقتصادی بودند که در جهت منافع مالی خود و به ضرر تقریبا همه افراد دیگر تبانی کرده بودند. اما من معتقدم که عصبانیت مردم به زمانی بسیار قبل‌تر برمی‌گردد، یعنی به دوران سیاست‌های اقتصادی هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در دهه‌های 1980 و 1990. دموکرات‌ها از اصلاحات اقتصادی نئولیبرالی که منجر به جهانی کردن اقتصاد ایالات متحده شد، با آغوش باز استقبال کردند، اما این اقدام اغلب به شیوه‌ای انجام شد که هزینه‌های بسیاری برای وضعیت شغلی کارگران داشت و یا به کاهش دستمزد آنان انجامید. جمهوری‌خواهان نیز از اقتصادی که به گسترش شکاف میان ثروتمند و فقیر کمک زیادی کرد. بنابراین هم نخبگان لیبرال و هم نخبگان محافظه‌کار نوعی از اصلاحات اقتصادی را اجرا کردند که تنها به سود یک درصد از مردم بود. سندرز از نابرابری اقتصادی به عنوان مرکز ثقل کمپین مبارزاتی خود استفاده کرد. ترامپ نیز به تمامی آن افرادی که در طول 20 سال گذشته از نظر اقتصادی عملکرد مناسبی نداشته‌اند، اعتراض کرده است.



2: چرا تاکنون فرد مستقلی موفق به پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نشده و یا در آینده نیز ممکن نیست که این اتفاق رخ دهد؟

پاسخ: شرکت در مبارزات انتخاباتی در آمریکا به صورت مستقل کار بسیار دشواری است، به ویژه در سطح ریاست‌جمهوری. موانع بسیاری بر سر راه احزاب دیگر در این زمینه وجود دارد. کسب رای در تمامی ایالت‌ها برای این افراد کار بسیار سختی است. ایجاد وحدت و همگرایی در یک ساختار حزبی در تمامی ایالت‌ها مشکل است. داشتن پوشش رسانه‌ای نیز کار سختی است. دو حزب عمده در آمریکا اگرچه درباره بسیاری از مسائل با یکدیگر اختلاف دارند، اما درباره حفظ انحصار قدرت در میان خود با یکدیگر اتفاق نظر دارند.



3: ترامپ درباره احتمال دستکاری در نتایج انتخابات ابراز نگرانی کرده است. اساساً احتمال وقوع تقلب در انتخابات آمریکا وجود دارد؟

پاسخ: در دوران مدرن تعداد بسیار ناچیزی از موارد تقلب اتفاق افتاده است. حزب جمهوری‌خواه درباره خطر تقلب در رای‌گیری اغراق می‌کند تا از این طریق اعمال قوانین شدیدتر در قبال موارد مربوط به مدارک شناسایی رای‌دهندگان را توجیه نماید. اما هدف آنان چندان هم ارتباطی به مسئله تقلب ندارد، بلکه بیشتر با هدف نگهداشتن نرخ مشارکت افراد در سطح پایین به ویژه در میان آن دسته از حوزه‌های انتخاباتی است که به حزب دموکرات گرایش بیشتری دارند، مانند لاتین‌تبارها و آفریقایی‌تبارها.



4: آیا مکانیسم واضح و روشنی برای نظارت بر روند انتخابات آمریکا و صحت نتایج آن وجود دارد؟

پاسخ: ایالات متحده مکانیسم‌های متعددی برای تضمین برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه دارد. من زمانی به عنوان یک ناظر انتخاباتی فعالیت کردم و می‌توانم نسبت به صداقت و صحت سیستم انتخاباتی آمریکا گواهی دهم(اگرچه برخی افراد تلاش می‌کنند این سیستم را دور بزنند). اما سیستم در همه نقاط ایالات متحده دقیق و صادقانه عمل نمی‌کند، و مسلما نمونه‌های موفقی از تطمیع و یا ارعاب رای‌دهندگان رخ داده است. به اعتقاد من یک نکته مطلوب و خوب در این زمینه این است که سازمان امنیت و همکاری اروپا قصد دارد به منظور نظارت بر روند انتخابات آمریکا در نقاطی که احتمال وقوع مواردی همچون تطمیع و یا ارعاب رای‌دهنده و تقلب احتمالی وجود دارد، 500 ناظر انتخاباتی به این کشور اعزام ‌کند.



5: آیا شما نمونه‌ای از سوءظن و تردید درباره صحت نتایج انتخابات در دوره‌های گذشته سراغ دارید؟

پاسخ: بحث‌برانگیزترین نتایج اعلام‌شده انتخابات مربوط به دوره انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2000 بود که در آن ال‌گور، نامزد حزب دموکرات موفق به پیروزی در رای‌گیری عمومی شد، اما در رای‌گیری کالج الکترال نتایج شمارش آرا بسیار نزدیک بود. این مسئله ناشی از وضعیت موجود در فلوریدا بود، جایی که دموکرات‌ها درخواست بازشماری دستی آرا را در چهار منطقه از این ایالت مطرح کردند. در نهایت دادگاه عالی آمریکا رای داد که بازشماری آرا برخلاف قانون اساسی است و نتایج اولیه ایالت فلوریدا به قوت خود باقی ماند. بنابراین جرج دبلیو بوش به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. این یک تصمیم سیاسی پرسروصدا و وقیحانه چه در سطح ایالتی(فرماندار ایالت برادر جرج دبلیو بوش بود) و چه از سوی دادگاه(جایی که محافظه‌کاران اکثریت نسبی داشتند) بود.

در گذشته نیز اتهاماتی مبنی بر دستکاری در دستگاه‌های رای‌گیری مطرح شده بود. چنین چیزی مسلما ممکن است.

۱۳۹۵/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...