نسخه چاپی

سهم غذا و نوشیدنی در زندگی خانوارهای شهری

خانوارهای شهری سال گذشته بیش از 146هزار میلیارد تومان پول برای خوراكی و آشامیدنی پرداخت كردند .

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، بررسی ها نشان می دهد در سال گذشته هر خانوار ایرانی در حدود 8 میلیون و 327 هزار و 631 تومان صرف خرید خوراکی و اشامیدنی کرده است .
هزینه خوراکی و آشامیدنی در ایران ، پس از هزینه بخش مسکن، بالاترین سهم از سبد هزینه ای خانوار را از آن خود کرده است .
23.6 درصد از هزینه های یک خانوار صرف تامین اعتبار مورد نیاز برای خرید خوراکی و اشامیدنی می شود . این رقم هر چند در سال های جولان تورم در اقتصاد ایران، افزایشی مداوم و بالا را تجربه می کرد، اما در سال گذشته رشدی اندک را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد بود . به طوری که رشد هزینه ها در این حوزه در حدود 3.1 درصد گزارش شده است .

بر اساس این گزارش آخرین آمارهای ارائه شده ، حدود 17 میلیون و 600 هزار خانواده شهری در ایران زندگی می کنند که سهمی بالا از کل جمعیت ایرانی‌ها را در مقابل روستایی ها از آن خود کرده اند .

به این ترتیب با احتساب هزینه متوسط یک خانواده شهری در ایران بابت خرید غذا و نوشیدنی ، مشخص می شود خانواده های شهری در سال گذشته معادل 146 هزار میلیارد , 566 میلیون تومان در این حوزه خرج کرده اند . به عبارت دیگر حجم عذای مصرف شده در شهرها در این دوره زمانی برابر با این رقم بوده است .

بر این اساس قوت غالب ایرانی ها را نان و سپس برنج به خود اختصاص داده است و در سال های اخیر ، خصوصا پس از هدفمندی یارانه ها و رشد شتابان تورم، سهم مواد مغذی مانند گوشت ، لبنیات و ... در سبد خرید ایرانی‌ها کاهش یافت .

در سال گذشته درآمدها و هزینه ها در خانوارها شهری به هم نزدیک شد و هر خانوار شهری در حدود 35 میلیون و 259 هزار تومان درآمد ناخالص داشت،این در حالی است که میزان هزینه های ناخالص در حدود 35 میلیون و 265 هزار تومان برآورد شده است .

هزینه ناخالص بدون احتساب مبالغ پرداختی خانوار بابت مالیات و حق بازنشستگی محاسبه می شود . در عین حال منظور از درآمد ناخالص ، میزان درامد قبل از کسر مالیات و حق بازنشستگی و نیز درامد حاصل از فروش کالای دست دوم است . باید توجه داشت در این حوزه امکان کم گویی خانوارها وجود دارد .

۱۳۹۵/۷/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...