نسخه چاپی

كیهان: بختك ركود بر سر اقتصاد افتاده اما دولت آدرس رونق می‌دهد!

به گزارش نما - روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت:


روزنامه اصلاح‌طلب «وقایع ‌اتفاقیه» در گزارشی تصریح کرد بختک رکود روی سر اقتصاد افتاده و براساس آمار بانک مرکزی، به موازات رکوردشکنی نقدینگی، بدهی‌های دولت نیز افزایش پیدا کرده است.
این روزنامه می‌نویسد: نقدینگی در مرداد رکورد شکست. آمارهای بانک مرکزی از رسیدن نقدینگی کشور به 10 تریلیون و 992 هزار میلیارد ریال در پایان پنجمین ماه سال خبر می‌دهد و از رشد 29/2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت می‌کند.
همچنین حجم شبه‌پول در این دوره با ثبت رقم 9 تریلیون و 517 هزار و صد میلیون ریال رشد 29/1 درصدی را در مقایسه با پارسال نشان می‌دهد. در گزارشی که بانک مرکزی از آمارهای اقتصادی مرداد منتشر کرده، بدهی دولت و شبکه بانکی به بانک مرکزی هم به روند صعودی خود ادامه داده و حجم بدهی‌های دولت در این مدت به 629/4 هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با اسفند پارسال 21 درصد و در مقایسه با مرداد پارسال 23/9 درصد رشد را ثبت کرده است و به عبارتی نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 هزار و 390 میلیارد تومان رشد را به نمایش گذاشت.
بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در 5 ماهه اول امسال 21 درصد رشد داشته و به 62 هزار و 940 میلیارد تومان بالغ شده است. از این میزان 34 هزار و 800 میلیارد تومان بدهی دولت به بانک مرکزی است که در 5 ماهه اول امسال 42/6 درصد رشد داشته و 28 هزار و 140 میلیارد تومان دیگر سهم شرکت‌ها و موسسات دولتی است که در 5 ماهه اول امسال فقط 1/9 درصد رشد داشته است. حجم کل بودجه عمومی سال جاری 267 هزار میلیارد تومان است و با توجه به اینکه دولت مجاز به دریافت حداکثر 3 درصد بودجه عمومی از بانک مرکزی به عنوان تنخواه است، بدهی دولت در 5 ماهه اول حداکثر 8 هزار و 10 میلیارد تومان جای رشد داشت اما در این مدت 10 هزار و 390 میلیارد تومان به حجم بدهی افزوده شده است.
وقایع اتفاقیه همچنین تصریح کرد: بختک رکود روی سر اقتصاد افتاده و فعالان اقتصادی در هفدهمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، از رشد پایین اقتصادی گلایه کرده‌اند.
این روزنامه افزود: رکود، دست و پای رونق و رشد اقتصادی را بسته است، سال‌هاست رشد پایین اقتصادی گریبان تولید، صنعت و فعالیت‌های اقتصادی را چسبیده و رها نمی‌کند. آمارهای غیرشفاف و نادرستی که درباره این نرخ اعلام می‌شود، هم وخامت اوضاع را دو چندان کرده است،‌ به قول بسیاری از صاحب‌نظران حوزه اقتصاد، کمترین آسیب تناقض‌گویی درباره نرخ رشد اقتصادی، بی‌اعتمادی و پرهیز سرمایه‌گذاران از ورود به بخش‌های مختلف نیازمند سرمایه‌گذاری است. پیش‌تر مرکز آمار در گزارش خود نرخ رشد اقتصادی برای سه ماهه ابتدایی سال جاری را 4/4 درصد اعلام کرده بود، اما ولی‌ا‌... سیف، رئیس کل بانک مرکزی به تازگی نرخ رشد اقتصادی در بهار سال 95 را 5/4 درصد اعلام کرده است ولی مرکز پژوهش‌های مجلس نه نرخ اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران را قبول دارد نه آنچه سیف در این باره اعلام کرده است. این مرکز حتی آمارهای منتشر شده درباره نرخ رشد اقتصادی سال 94 را هم غیرواقعی می‌داند. به طوری که بعد از اعلام و انتشار برآوردهای آماری مرکز آمار، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی مشروح به نقد آمار اعلام شده از سوی دولت در زمینه رشد اقتصادی سال 94 پرداخت که در یکی از بندهای آن تاکید شده است: «در محاسبه نرخ رشد به روش ارزش افزوده بعد از محاسبه ارزش افزوده، بخش‌های مختلف باید درآمد حاصل از مالیات بر واردات را اضافه کرد. طبق گزارش مرکز آمار، رشد ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی مجموعا 0/3 درصد است. خالص مالیات بر واردات هم گزارش نشده و میزان رشد کل اقتصاد به یک باره 1/3 درصد اعلام شده است. ایراد مرکز پژوهش‌ها هم این است که چگونه رشد 0/3 درصدی بدون ارائه آمار مالیات بر واردات به رشد 1/3 درصدی تبدیل شده است؟»

۱۳۹۵/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...