نسخه چاپی

مواضع مرسی درقبال سوریه چگونه است؟

عکس خبري -مواضع مرسي درقبال سوريه چگونه است؟

رئیس جمهوری مصر جناب آقای مرسی طبعاً می خواهند در ابتدای مسئولیت خودشان با ابتكار عملی موفقیتی را برای سیاست خارجی خودشان كسب كنند. آقای مرسی می داند كه سوریه مسئله نیست كه به صورت عادی حل و فصل شود و باید حتما عوامل مختلف و تاثیر گذار در این قضیه با هم تبادل نظر كنند و لذا ایشان بحث حضور ایران در حل و فصل قضیه سوریه را به عنوان یك واقعیت پذیرفته است و معتقد به این امر است.


به گزارش نما به نقل از 598 ، با نزدیک شده زمان سفر رئیس جمهور منتخب مصر به ایران و حضور محمد مرسی در اجلاس جنبش عدم تعهد بحث و نظرهای گوناگونی در خصوص هدف مصر از این سفر مطرح می شود. شاید مصاحبه امروز محمد مرسی با خبرگزاری رویترز و سخنان متفاوت ایشان در خصوص سوریه برخی از کارشناسان مسائل بین الملل را نگران کند.

دکتر جواد منصوری با اشاره به مواضع محمد مرسی در سیاست خارجه بیان داشتند: رئیس جمهوری مصر جناب آقای مرسی طبعاً می خواهند در ابتدای مسئولیت خودشان با ابتکار عملی موفقیتی را برای سیاست خارجی خودشان کسب کنند و از طرف دیگر به هر حال مسئله سوریه به گونه ای است که برای مسائل خاورمیانه بسیار تعیین کننده است و آقای مرسی طبیعتاً باید در این قضیه پیگیر باشد.

معاون اسبق وزارت خارجه کشورمان افزودند: آقای مرسی می داند که سوریه مسئله نیست که به صورت عادی حل و فصل شود و باید حتما عوامل مختلف و تاثیر گذار در این قضیه با هم تبادل نظر کنند و لذا ایشان بحث حضور ایران در حل و فصل قضیه سوریه را به عنوان یک واقعیت پذیرفته است و معتقد به این امر است.

منصوری گفت: دولت سعودی هم متوجه شده است که نتوانسته اند که مسئله سوریه را آنگونه که خواستند پیش ببرند و نهایتا باید ببینیم که در روزهای آینده مسائل داخلی سوریه به کجا می رسد و همچنین عربستان و ترکیه دیدگاهشان در خصوص حضور ایران در حل و فصل بحران سوریه چیست؟ و آیا با نظر آقای مرسی در خصوص اهمیت حضور ایران در مسئله سوریه موافق هستند یا خیر؟

وی تصریح نمود: اگر نظر عربستان و ترکیه با حضور ایران در این مسئله موافق باشد طبعاً می تواند مذاکرات چهارجانبه یک گام به جلو باشد و اگر موافق نباشند وقایع به سمت دیگری می رود که فعلاً به علت پیچیدگی شرایط داخلی سوریه نمی دانیم به کجا می رسد.

دکتر جواد منصوری در خصوص انتشار مصاحبه رویترز با آقای مرسی و اعلام نظر ایشان در این مصاحبه در مورد لزوم برکناری بشار اسد اظهار داشتند: با توجه به پیشنهاد آقای مرسی برای نشست چهار جانبه، این جمله مقداری منطقی به نظر نمی رسد و اگر بخواهند با یک موضع از پیش تعیین شده وارد مذاکرات بشوند طبیعتاً مذاکرات نتیجه ای را در پی نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: باید در مورد صحت این خبر مقداری زیادی تأمل کرد و بحث سوریه فقط بحث رفتن و یا نرفتن رئیس جمهور سوریه نمی باشد و مسئله آینده سوریه مهم است بنابراین بحث رفتن و یا نرفتن بشار اسد اصلا نمی تواند در نظر یک فرد بیان شود بلکه دولت و ملت سوریه هستند که باید در این خصوص تصمیم بگیرند.

وی افزود: نتایج اجلاس جنبش عدم تعهد در جهت ایجاد فضای تفاهم برای مذاکره موثر است و با توجه به اهمیت موضوع نیازمند زمان است و همچنین شرایط داخلی سوریه البته بسیار تعیین کننده است و اگر ارتش سوریه در برخورد با معارضین موفق بشود قطعاً حامیان معارضین محبور می شوند تن به مذاکره و حتی مصالحه بدهند.

۱۳۹۱/۶/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...