نسخه چاپی

دریادار سیاری: ۹۳ درصد واردات از طریق مرزهای دریایی وارد كشور می‌شود/اقتصاد آبی نیازمند امنیت است

به گزارش نما - ایسنا نوشت: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری گفت: اقتصاد آبی نیازمند امنیت، استراتژی و اهداف دریایی و جهت مشترک بین ارگان‌هاست.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در اختتامیه هجدهمین همایش صنایع دریایی کشور با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در خصوص اهمیت دریا و صنعت آن، افزود: ما هر چه که در صنایع دریایی بخواهیم در قرآن هست؛ لذا امیدوارم که بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم.

وی با توضیح اهمیت توسعه دریا محور، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید بالغ‌بر 70 درصد کره زمین را آب تشکیل داده است این در حالی است که نزدیک به 80 درصد مردم در کنار دریا و یا بافاصله 200 کیلومتری از آن زندگی می‌کنند لذا 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریا صورت می‌گیرد که بیانگر اهمیت توسعه دریا و نقش آن در اقتصاد کشورهاست.

وی ابعاد استفاده از دریا را مختلف دانست و اظهار کرد: استفاده از دریا ابعاد مختلفی دارد که به مسائلی چون میزان بهره‌گیری، جغرافیا، سیاست دولت‌مردان، ویژگی مردم، گستردگی سواحل و کیفیت آن‌ها مربوط است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش منطقه ژئوپلیتیکی ایران را حساس توصیف کرد و افزود: در تمامی تئوری‌های ژئوپلیتیکی ایران بازیگر کلیدی در منطقه است. در این راستا 6 حوزه ژئوپلیتیکی در اطراف کشور ما قرارداد که 3 مورد آن دریایی است.

سیاری مکران را ازجمله سواحل بسیار مهم ایران خواند و گفت: مرزهای دریایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند تا جایی که 93 درصد واردات و صادرات از طریق 37 درصد مرزهای دریایی وارد کشور ما می‌شود.

وی ادامه داد: اقتصاد به معنای تخصیص منابع به بهترین شکل برای تولید کالاست؛ لذا ما باید منابع کافی را برای تولید کالا داشته باشیم. قطعاً این منابع نیز به مفهوم سرمایه، زمین و نیروی کار است.

وی اقتصاد آبی را مبتنی بر ظرفیت‌های اقیانوس دانست و خاطرنشان کرد: اقتصاد آبی اقتصادی مبتنی بر ظرفیت‌های اقیانوسی است که اهداف آن بهبود زندگی انسانی و برابری اجتماعی هم‌زمان با کاهش معنی‌دار مخاطرات محیطی و کم یابی زیستی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران ظرفیت سواحل مکران را بسیار بالا خواند و اظهار کرد: مکران با داشتن ساحل مناسب، ظرفیت بالا در اقتصاد آبی، عمق آبی مناسب، پس‌کرانه خوب، مجاورت با اقیانوس، موقعیت گذرگاهی جهانی، نزدیکی به خطوط کشتیرانی جهانی، نزدیکی به منابع انرژی و ظرفیت تجارت جهانی و گردشگری یکی از بهترین گزینه‌های کشور است.

وی با اشاره به ضرورت همراهی و اشتراک ارگان‌های مختلف در راستای توسعه اقتصاد دریایی، ادامه داد: اقتصاد آبی نیازمند امنیت، استراتژی و اهداف دریایی و جهت مشترک بین ارگان‌هاست؛ لذا لازم است که در این راستا به ظرفیت‌سازی اقیانوسی بپردازیم و آن را به اشتراک بگذاریم.

۱۳۹۵/۷/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...