نسخه چاپی

اهانت نیویورك‌تایمز به مرسی به بهانه سفر به ایران

عکس خبري -اهانت نيويورک‌تايمز به مرسي به بهانه سفر به ايران

روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز با لحنی به شدت اهانت آمیز در رابطه سفر مرسی به ایران، اقدام مرسی برای شركت در این نشست را ”گامی خطا“ دانسته و خشم خود از این اقدام را اینگونه نشان داد: ”آیا مرسی واقعا یك عضو عدم تعهد است كه نمی تواند بین دموكراسی و دیكتاتوری [ایران!!] گزینه درست را انتخاب كند؟“

سفر محمد مرسی، رئیس جمهور مصر به ایران بازتاب های گوناگونی در سطح جهان داشت. نا گفته پیداست که رژیم غاصب صهیونیستی بیش از هر کشور دیگر نگران از سر گیری روابط ایران و مصر پس از سی سال است؛ زیرا اتحاد این دو کشور در درجه اول به ضرر اسرائیل خواهد بود.

یکی از دلایل انتخاب محمد مرسی توسط مردم مصر، رویکرد ضد صهیونیستی او –برخلاف مبارک- بود. حال پرواضح است که اتحاد مصر با دشمن درجه یک اسرائیل تا چه حد زنگ خطر را برای این رژیم به صدا خواهد آورد. بدین ترتیب رسانه های وامدار به صهیونیست ها این سفر را بسیار مورد توجه قرار داده و به تحلیل آن پرداختند.

واشنگتن پست در مقاله خود به قلم ارنستو لاندونو نوشت: ”روز یکشنبه آقای یاسر علی سخنگوی دولت مرسی به خبرنگاران گفته بود مرسی علاقه مند است روابط خود با کشورهای مسلمان را توسعه دهد... البته نباید این سفر را تحقیر ایالات متحده قلمداد کرد."

واشنگتن پست تمام سعی خود را کرد تا اثر روانی سفر رئیس جمهور مصر به ایران را خنثی کند.

لاندونو در ادامه مقاله خود چنین می نویسد: ”... البته حسنی مبارک نیز در اجلاس های سه سالانه ی کشورهای عدم تعهد شرکت می کرد..." و اینگونه سعی کرد اثبات کند که شرکت مرسی در اجلاس صرفا یک برنامه منظم از پیش تعیین شده است و ربطی به کشور میزبان ندارد!

اما این مقاله نویس نتوانست حقیقت را بیش از این انکار کند: ”بیشتر کشورها رئیس جمهور را به اجلاس نفرستاده اند اما سفر رئیس جمهور مصر به ایران نشان می دهد که این کشور دیگر غلام حلقه به گوش امریکا در حوزه ی سیاست خارجی نیست!"

عبدالله الاشعل، معاون سابق وزیر خارجه مصرنیز پیشتر در این رابطه گفته بود ”مصر اکنون دیگر برای تصمیمات خود منتظر اجازه واشنگتن نمی ماند"

در نمونه ای دیگر، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با لحنی به شدت اهانت آمیز در رابطه سفر مرسی به ایران، اقدام مرسی برای شرکت در این نشست را ”گامی خطا" دانسته و خشم خود از این اقدام را اینگونه نشان داد: ”آیا مرسی واقعا یک عضو عدم تعهد است که نمی تواند بین دموکراسی و دیکتاتوری [ایران!!] گزینه درست را انتخاب کند؟" (نقل به مضمون)

از سویی دیگر برخی سایت های خبری غرب، از شکست پروژه منزوی سازی ایران در جامعه بین الملل خبر دادند که نشان دهنده ی موفقیت دیپلماسی عمومی دولت در سالهای اخیر بوده است.

شیکاگو تریبون در این راستا در مقاله خود با تیتر ایران با گشایش این نشست، پروسه امریکایی منزوی سازی جمهوری اسلامی را به چالش کشید، به این واقعیت معترف شد.

شیکاگو تریبون نوشت: ”دیپلمات های غربی سعی کرده اند تا اهمیت این اجلاس و آغاز ریاست سه ساله ایران بر گروه نم را ناچیز نشان دهند... اما 80 کشور در سطح وزیر یا سطوح بالاتر در این نشست شرکت کرده اند که 50 عدد از این کشورها رئیس دولت خود را به ایران فرستاده اند."


اینگونه است که اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در تهران، نه تنها نشان دهنده ی نفوذ و قدرت روز افزون ایران در معادلات بین الملل است، بلکه شکست برنامه های امریکا را –که به غلط خود را حاکم بر جهان می داند- مشخص می کند.

دیگر وقت آن رسیده که امریکا دست از خودبزرگ بینی بردارد و واقعیت ها درباره ایران را بپذیرد.

۱۳۹۱/۶/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...