نسخه چاپی

گرد و خاك آمد اما هوا سالم ماند/ وضعیت آلودگی‌هوای هفته آخر مهر ۹۵

وزش باد شدید و وقوع پدیده گرد و غبار در آخرین هفته مهرماه منجر به غبارآلودگی آسمان پایتخت شد اما كیفیت هوا در این هفته همچنان سالم ماند.

به گزارش نما به نقل از شركت كنترل كيفيت هواي تهران، مريم نادري مدير واحد پايش و پيش بيني اين شركت گفت: ارزیابی شاخص کیفیت هوای تهران طی هفته گذشته (روزهای 24 تا 30 مهر) گویای آن است که پایتخت با وجود برقراری شرایط جوی ناپایدار و وقوع پدیده گرد و غبار، اکثر روزها را در شرایط سالم سپری کرده و در برخی روزها تا مرز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس پیش رفت.

به گفته نادري، در اوایل هفته گذشته با حاکمیت شرایط جوی ناپایدار، شکل‌گیری پدیده گرد و غبار روی کشور عراق و وزش بادهای شدید شرق سو، توده عظیمی از ریزگردها وارد استان‌های واقع در غرب کشور و با غلظت کمتر به استان تهران انتقال یافتند. همین امر سبب افزایش قابل ملاحظه غلظت ذرات معلق و غبارآلودگی هوای پایتخت شد. بررسی نمودارهای گل‌باد برای روزهای شنبه و یکشنبه نیز نشان می‌دهد وزش باد شدید (متغیر بین 6 تا 10.5 متر بر ثانیه) از سمت نواحی غربی رخ داده که افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به همراه داشته است.

شایان ذکر است، منشأ عمده گرد و غبار مشاهده شده خارجی گزارش شده است. با افزایش میزان ناپایداری جوی در روز دوشنبه، روند افزایشی سرعت باد از بعدازظهر این روز آغاز شده که تا صبحگاه روز سه‌شنبه ادامه داشته وسبب شکل‌گیری پدیده گرد وغبار و به تبع کاهش کیفیت هوای پایتخت شد. از آنجا که شاخص کیفیت هوا برای بازه زمانی 24 ساعت محاسبه می‌شود شاخص آلودگی هوای روز سه‌شنبه گویای شرایط نامطلوب کیفیت هوا ناشی از وقوع پدیده گرد و غبار در دوشنبه شب است.

همچنین پارامتر عمق میدان دید طی هفته گذشته در اثر خیزش گرد و خاک و غبار آلودگی در سطح شهر دستخوش تغییر شد و در برخی ساعات طی هفته مورد مطالعه به 5 کیلومتر رسید. به‌تدریج از روز چهارشنبه همراه با کاهش میزان ناپایداری جوی، از سرعت باد کاسته شده و تغییرات شرایط جوی به سمت بهبودی نسبی کیفیت هوا سوق پیدا کرد.


اطلاعات غلظت آلاینده‌ها بر اساس داده ایستگاه‌های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه‌گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

۱۳۹۵/۸/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...