نسخه چاپی

جزئیات توافق اولیه ایران و پژو

عضو كمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اظهارات نعمت زاده مبنی بر اینكه شركت های خارجی رغبتی برای حضور در ایران ندارند، گفت: وزیر صنعت در كمیسیون جزئیات قرارداد با شركت پژو را تشریح كرد.

به گزارش نما به نقل از مهر، رضا انصاری عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص جلسه امروز عصر کمیسیون صنایع گفت: جلسه امروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل شرکت های سایپا و ایران خودرو برگزار شد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت ادامه داد: بحث اصلی این بود که صنعت خودرو ما ۱۸ درصد ارزش افزوده اقتصاد ما را تشکیل می دهد لذا اصلی ترین ارتقای کیفیت، بهره وری، صادرات و انتقال تکنولوژی در عرصه صنعت است.

عضو کمیسیون صنایع ادامه داد: آقای نعمت زاده معتقد بود برای رسیدن به این اهداف مذاکرات زیادی صورت گرفته اما شرکت های خارجی برای انعقاد قرارداد رغبت زیادی نداشتند و وزارت صنعت فقط موفق به انعقاد قرارداد با شرکت پژو شده است.

وی ادامه داد: وزیر اعلام کرد در مذاکرات صورت گرفته با شرکت پژو انتقال دانش روز و مشارکت و صادرات و تضمین طرف خارجی مد نظر بوده و در قالب سرمایه گذاری مشترک با شرکت پژو به تفاهم رسیده اند.

انصاری افزود: بر این اساس در توافق اولیه مقرر شده است شرکت مستقلی ایجاد شود و با تولید روزی ۱۵ هزار خودرو آغاز کرده و ظرف سه سال ظرفیت تولید خود را به روزانه ۲۰۰ هزار خودرو برساند. علاوه بر این مقرر شده است تولیدات با پژو ۲۰۰۸ آغاز شود البته قرار است محصولات متنوعی تولید شود.

عضو کمیسیون صنایع اظهار داشت: وزیر اعلام کرد ۳۰ درصد صادرات را شریک خارجی تضمین خواهد کرد.

وی با اشاره به گلایه ها و انتقادات اعضای کمیسیون صنایع از وزیر اظهار داشت: نمایندگان معتقد بودند علیرغم اینکه توافق اولیه در قالب سرمایه گذاری مشترک منعقد شده دغدغه انتقال تکنولوژی آن گونه در اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری بوده مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: اعضای کمیسیون معتقد بودند توافق اولیه ای که طراحی شده از توافقات قبلی بهتر است اما انتظارات مجلس در خصوص انتقال تکنولوژی بیشتر است.

انصاری گفت: نمایندگان انتقاد مهمی را مطرح کردند مبنی بر اینکه چرا دولت خودش برای انتقاد توافق اولیه با شرکت های خارجی اقدام کرده است و این موضوع را به شرکت های خودروسازی داخلی نسپرده است.

وی افزود: به نظر من در قالب قراردادهای سرمایه گذاری های مشترک باید به سراغ فعالیت های تحقیق و توسعه مشترک برویم تا به اهداف مورد نظر مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی در مورد انتقال فناوری دست یابیم.

نماینده داراب اظهار داشت: مقام معظم رهبری در قراردادهای خارجی بر لزوم انتقال فناوری تاکید دارند و حتی در کمیته ای که قراردادهای نفتی مورد بررسی قرار می گرفت این موضوع مورد تاکید قرار گرفت.

۱۳۹۵/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...