نسخه چاپی

دولت هند برای همكاری مشترك در میدان «فرزاد بی» جدی است

معاون امور بین‎الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: دولت هند برای همكاری مشترك در توسعه میدان مشترك گازی «فرزاد بی» جدی است.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، امیرحسین زمانی نیا امروز (سه شنبه، چهارم آبان‎ماه) پس از دیدار با هیئت نفتی هند به سرپرستی سونجای سودیر، مدیرکل وزارت نفت و گاز طبیعی دولت هند به طولانی شدن مذاکرات فنی و مالی برای توسعه میدان گازی فرزاد بی اشاره کرد و افزود: وزارت نفت و گاز هند، شرکت دولتی نفت و گاز هند (او‎ان‎جی‎سی) را تشویق کنند که با سرعت بیشتری در باره مدل مالی مشارکت در میدان گازی فرزاد بی اقدام کنند.

میدان گازی فرزاد بی در مجموعه‌ای مشهور به بلوک فارسی قرار دارد که حوزه‌ای سرشار از منابع گاز و میعانات گازی واقع شده در غرب میدان پارس شمالی و شمال غرب میدان‎های ‌گلشن و فردوسی در آبهای خلیج فارس است.

امضای قرارداد اولیه اکتشاف و توسعه فرزاد بی با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند به حدود سال 2000 میلادی بازمی‌گردد؛ اما این قرارداد تنها در بخش اکتشاف اجرایی شد و در بخش توسعه هیچ اقدامی برای برداشت منابع گازی این میدان نشد.

زمانی نیا ضمن تاکید بر این که مذاکرات در باره مدل فنی و مالی پروژه از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام می شود، اظهار امیدواری کرد که در باره مدل مالی نیز هر چه سریعتر تفاهم حاصل شود.

معاون وزیر نفت با بیان این که سونجای سودیر، مدیرکل وزارت نفت و گاز طبیعی دولت هند نیز در این دیدار ضمن تائید طولانی شدن مذاکرات بر عزم دولت هند بر پیشرفت هر چه سریعتر مذاکرات تاکید کرد.

سودیر در این مذاکرات عنوان کرد: در خصوص مدل فنی دیدگاه‌های شرکت او‎ان‎جی‎سی به دیدگاه شرکت ملی نفت ایران به‎ویژه در باره حجم ذخیره گاز در میدان فرزاد بی نزدیک شده است و همین موضوع می تواند تحرکی به مباحث دو طرف بدهد.

شرکت «او ان جی سی ویدش»، شاخه بین‎المللی و بخش سرمایه گذاری شرکت دولتی اکتشاف نفت و گاز هند، اواخر مردادماه امسال با مدیران شرکت نفت و گاز پارس مذاکراتی درباره توسعه میدان گازی فرزاد بی داشتند که در این دیدار مدل اقتصادی پیشنهادی شرکت هندی با حضور مدیر سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران و کارشناسان 2 طرف مورد بررسی قرار گرفته بود.

قرار شد این مدل پیشنهادی به مدت 45 روز از سوی کارشناسان 2 شرکت برای حصول توافق نهایی بررسی شود.

وزیر نفت نیز اخیرا در جمع خبرنگاران درباره این که آیا در صورت عدم ارائه مدل اقتصادی مطلوب برای توسعه میدان فرزاد بی، هندی‎ها از توسعه این میدان کنار گذاشته خواهند شد، اظهار کرده بود: امیدواریم که این اتفاق نیفتد، اما اگر پیشنهاد قابل قبولی ارائه نکنند، قطعا تصمیم دیگری خواهیم گرفت.

۱۳۹۵/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...