نسخه چاپی

مهدی مطهرنیا در گفتگو با نما:

زخمی كه بر تن «شتاب تولید علم ایران» نشسته است

عکس خبري -زخمي که بر تن «شتاب توليد علم ايران» نشسته است

مطهرنیا، استاد دانشگاه گفت: برای شتاب حركت علمی كشور در مرحله نخست احترام ماهوی و نه ظاهری به اساتید و اهل علم قائل شدن، اندیشه آزاد و آزادی اندیشه را پاس داشتن و حرمت حریم علم و عالمان را نگه داشتن از این دسته راهكارها هستند.

به گزارش نما مهدی مطهرنیا، تحصیلکرده ی دوره دکترای علوم سیاسی دانشگاه هاوایی در خصوص دست داشتن جریان های مرموز در انحراف علمی کشور بیان کرد: باید دید ریشه این انحرافات کجاست. ایران امروز بعد از چهل سال انقلاب دچار انحراف فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی شده است و در همه این حوزه ها دچار بد اخلاقی ها متفاوت است، ریشه همه انحراف و فساد در چیست.
وی ادامه داد: ملت چهار دهه پیش انقلاب ارزشی متکی بر اصول دینی انجام دادند و سیر تکاملی آن را پی گرفتن، نشان آن این است که این همه کوچه به نام شهدا در شهرهای بزرگ و کوچک، روستاها است. چرا باید دانشگاهها مملو از دانشجویانی باشد که توانایی پاسخگویی به آنها وجود ندارد. چرا باید در کنار دانشگاههای دولتی و آزاد تنها بخاطر مسائل سیاسی و ورود تنش های سیاسی به حوزه دانشگاه، این همه دانشگاه غیرانتفاعی پودمانی و پیام نور زده شود.
وی با طرح این سوال که چرا عزم جدی وجود ندارد که دانشگاه را به دولتی و آزاد تقسیم کنیم و به آنها انتظام جدی بدهیم، خاطر نشان کرد: چرا برآن نیستیم که بجای شعارهای علمی، جهت افزایش شعور پژوهشی و آموزش منسجم و تحت نظارت دقیق اقدام کنیم، وقتی در همه ساحتها عناوین را تنها مدنظر داشتن، محتوا به راحتی کنار می رود.
مطهرنیا با بیان اینکه باید ریشه های مسئله انحراف جریان علمی کشور را مورد بررسی قرار داد، افزود: وقتی مدرک از علم مهم تر می شود، وقتی ظاهر بر باطن سبقت می گیرد ریاکاری از خلوص پیشی می گیرد، به پیروی از همین است که انحراف ها چهره نشان می دهد.
این استاد دانشگاه در پاسخ سوالی مبنی بر راهکار شتاب حرکت علمی کشور گفت: در مرحله نخست احترام ماهوی و نه ظاهری به اساتید و اهل علم قائل شدن، اندیشه آزاد و آزادی اندیشه را پاس داشتن و حرمت حریم علم و عالمان را نگه داشتن از این دسته راهکارها هستند.
وی در پایان گفت: نگاه حفاظت از حوزه حیات علمی دانشگاه موضوع مهمی در شتاب حرکت علمی است و علم گرایی را به جای مدرک گرایی ارزش گذاری کردن از آن دسته گزاره هایی است که باید مورد توجه قرر داد، نمی توانیم فضای دانشگاه را امنیتی کنیم و کوچک ترین سختن اساتید دانشگاه را دگراندیشی و ضدیت با نظام تلقی کنیم بعد توقع داشته باشیم نشاط علمی در دانشگاه گسترش پیدا کند.

۱۳۹۵/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...